Nekromanti Kampanjtips från Vitulv [KINGMAKER SPOILER]

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Re: Tredimensionella encounters [KINGMAKER SPOILER]

Tokfräsigt förstås, men det vet du ju så det behöver jag egentligen inte säga. :gremsmile:

Vitulv said:
Fortet uppritat på papper med entumsrutor
Var har du fått tag på det pappret? Det tycks ju vara alldeles bautastort.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013

DeBracy said:
Tokfräsigt förstås, men det vet du ju så det behöver jag egentligen inte säga. :gremsmile:

Vitulv said:
Fortet uppritat på papper med entumsrutor
Här! kommer på rulle så man kan tapetsera med skiten om man vill.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk

Vitulv said:
DeBracy said:
Här! kommer på rulle så man kan tapetsera med skiten om man vill.
Super! För övriga läsare kan jag säga att man får hem två rullar för ca en hundring just nu. Det räcker till att göra en dungeon som är lite över 7 meter lång/djup. :gremlaugh:

solvebring

Superhero
Re: Om monster och miniatyrer [KINGMAKER SPOILER]

Jag älskar din lösning med snusdosan och det blev förövrigt skitsnyggt. Rock n roll vad coolt det blev.

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Vitulv said:
Kampanjen är speciell på många sätt, och den ställer upp en hel del utmaningar för spelledaren.
Så här en bit in i kampanjen kanske man kan få veta vad som varit de största utmaningarna? :gremsmile:

Berätta gärna vad som varit roligast och allmänt lätt och svårt med kampanjen också.

Vitulv

Björn Wärmedal said:
Vitulv said:
Kampanjen är speciell på många sätt, och den ställer upp en hel del utmaningar för spelledaren.
Så här en bit in i kampanjen kanske man kan få veta vad som varit de största utmaningarna? :gremsmile:

Berätta gärna vad som varit roligast och allmänt lätt och svårt med kampanjen också.
Tja, sandlådekaraktären är både det roligaste och svåraste med kampanjen. För mig som gillar att förbereda encounters med snygg terräng och sådant, så gäller det att tänka snabbt, förbereda det man kan och köra på. Det är dock sällan jag har tid att förbereda sådär riktigt snygga grejor med Dwarven Forge-terräng.

Vidare är det många NPC:er, och det är en utmaning att göra dem intressanta nog. Det är nog det svåraste, förresten, och det är nog det jag känner att jag inte riktigt lyckats med.

Slutligen blir det ganska mycket att hålla reda på när man drar igång med kingdom building, men där tar chrull ett stort lass från mina axlar genom att sköta i princip all administration så att jag kan koncentrera mig på att spelleda.

Vitulv

Tredimensionella encounters 2 [KINGMAKER SPOILER]

I Rivers Run Red kommer rollpersonerna till en sjö som heter Candlemere och som är hemsökt av lyktgubbar. I mitten av sjön ligger ett gammalt, uråldrigt torn i vilket rollpersonerna senare får erfara finns gamla runor och kopplingar till "The Old Ones". Yog-Sothoth nämns i runorna t.ex.

Egentligen skulle det bara finnas lyktgubbar i och omkring tornet, men jag ville krydda encountern lite till, och kör således med några abberrations, närmare bestämt två grells och en gibbering mouther. Vi får se om det blir den slutgiltiga uppställningen. Jag måste kanske modifiera ECL:en lite.

Anyway, jag vill göra det till en minnesvärd upplevelse, och planerar därför att köra encountern i Dwarven Forge-terräng. Jag kommer att bli tvungen att skicka ut spelarna fem minuter när de kommer till ön, men jag har allting förberett för att ställas upp på spelbordet, så det borde inte bli något längre avbrott. Bilder:

Större bild

Större bild

Vad tycks?

Vitulv

MER monster och miniatyrer 2! [KINGMAKER SPOILER

Rollpersonerna var på jakt efter en stor sköldpadda som satt skräck i baronatets fiskare. Röjde runt i miniatyrförrådet men fick tji!

Hum-di dum *kliar sig i huvudet*

Så slog det mig att leksaksaffärerna ofta säljer rätt fina små plastdjur av hyfsat hög kvalisort. Så jag köpte en sköldpadda för alldeles för mycket pengar (nåja, fyrtio spänn är mina spelare värda) och döm om min förtjusning när den passade perfekt på en stor bas från Warmachine! Lite pynt på basen och voila!

RAAAAAAAAAAAAAAAWRR!!!

Den bet chrulls rollperson i benet.

G

Guest

Guest
Re: MER monster och miniatyrer 2! [KINGMAKER SPOILER

Vad snäll den ser ut - och den måste vara mycket klok då den biter chrull... eller jag menar såklart hans rollperson. :gremgrin:

Vitulv

En ny NPC [KINGMAKER SPOILER]

Här kommer en ny spelledarperson till kampanjen. Mest för att jag var sugen på att måla lite, men också för att det är bra att ha en återkommande skurk som inte är helt livsfarlig, men som ställer till förtret. Stolen Lands är en laglös landsända, och då ska det finnas stråtrövare och inbrottstjuvar!

Attachments

walium

Ganska töntig, faktiskt
Du kan inte ge lite mer detaljer kring hur administrationen av det blivande kungadömet fungerar? Hur lätt vore det att överföra snarlika regler till ett annat rollspel?

Vitulv

walium said:
Du kan inte ge lite mer detaljer kring hur administrationen av det blivande kungadömet fungerar? Hur lätt vore det att överföra snarlika regler till ett annat rollspel?
Detaljer skulle ta tid att ge, tror jag. Reglerna är visserligen ganska basic, men det är lite omständligt att redovisa dem här och nu. I princip så kan man säga att riket får ett eget rollformulär, med grundegenskaper som heter stability, loyalty och economy. Beroende på de ledande rollpersonernas abilities så påverkas rikets grundegenskaper, men de påverkas också av en massa andra saker. Kungadömet har också en control DC som är beroende på dess storlek. Om man behöver göra något så slår man vanligtvis ett slag mot denna control DC, med bonusen från relevant grundegenskap på slaget.

Äh, det tar alldeles för lång tid att förklara.

Men ja, jag tror att det skulle kunna konverteras ganska enkelt till vilket spel som helst, om man bara är beredd på att kungadömesreglerna är väldigt lika d20 i allmänhet.

Vitulv

Kingmaker #1 snart slut!

Kort info: Paizo har mindre än 500 ex kvar av Stolen Land, det första äventyret i Kingmakerkampanjen. Om ni har något som helst intresse av kampanjen föreslår jag att ni skaffar den nu.

CapnZapp

Myrmidon
Re: Kingmaker #1 snart slut!

Om du absolut måste ha en fysisk kopia vill säga...

Vitulv

Re: Kingmaker #1 snart slut!

osbjer said:
Du kanske är något partisk, men är kampanjen bra? Är det värt att investera i alla böckerna?

/j
Tja, jag är väl inte mer partisk än någon annan, egentligen. Ja, kampanjen är skitbra och det är väl värt att investera i böckerna.

Vitulv

MER monster och miniatyrer 3! [KINGMAKER SPOILER

I det tredje äventyret i Kingmaker-eposet; the Varnhold Vanishing dysker det såklart upp ytterligare monster som är svåra att fixa miniatyrer till. Ett starkt tema i äventyret är cykloper, och slutbossens hantlangare är ett gäng Dread Zombie Cyclops. Cykloper är svåra nog att få tag på, och om de dessutom ska vara odöda... tja, det är krångligt.

Jag fick klia mig i huvudet både en och två gånger innan jag kläckte idén - Fimirerna i Hero Quest är ju enögda, och dessutom ungefär rätt storlek! Till råga på allt så har de samma beväpning som cykloperna i äventyret. Sagt och gjort moddade jag ett par stycken, genom att klippa av deras svansar, fila lite med en modellfil och sedan slabbba på lite zombie-färg.

Tada!