Basenanji
Postd20modernist
- Joined
- 4 Nov 2002
- Messages
- 9,288
Jag köpte d20 Modern RPG mest för att jag ville köpa ett helt nytt system som jag inte kunde från början. Det visade sig vara en god idé, för jag är rätt svag för agent-action i nutid.
Men samtidigt måste jag säga att det är lite för mycket "DnD i modern tid". Med alla de där monstrena och besvärjelserna (bugbears utklädda i jeans... . Nåja, jag köpte åtminstone ett spel som innehöll mycket annat bra.
Däremot gillade jag inte kampanjvärlsförslagen. Nu inser jag att det nog inte räcker med att bara köra rollspel i "vår tid" förutsättningslöst- utan det krävs att man tillför vår värld något som gör det lite lättare att vara en agent/spion/överhuvudtaget riktigt cool person !
Alltså gick jag och grunnade på en tänkbar kampanjvärld som jag skulle gilla att spela i:
Världen, 2024
Man spelar i en nära framtid, men med skillnaden att EU nu verkligen har blivit en sorts "europas förenta stater".
Idéerna kring tex tjänstedirektiv har fått många stater att närma sig avrandra och till slut har EU:s förändrade utseende (med bl.a. fler medlemsländer) lett till en betydlig förenkling av tex lagar, tull och officiella språk.
Den byråkrati man stöter på i form av just regleringar och lagförslag är mindre än idag- det är tex färre bidrag och lägre skatter. Fler utslagna och färre behandlingshem. Större klyftor mellan olika inkomstgrupper och större möjligheter att lyckas som företagare. Enkelt att få tag på billig arbetskraft och färre som ställer jobbiga frågor om arbetssäkerhet.
Lättare att komma in på tredje klassens läkarutbildningar, men svårare att komma in på de ansedda universiteten.
De styrande i Strasbourg är färre, men också längre ifrån folken. Eftersom de flesta européer uppfattar det som positivt att inte polikerna lägger sig i ens vardag, stöter det inte på problem att polikerna har blivit renodlade proffspolitiker, inte olikt en ny-adel. Man blir inte politiker för att man vill något eller för att en majoritet av de röstande anser en vara enm god företrädare, uatn för att man har kontakter, makt och råd att köra en vinnande kampanj.
Dessutom har ingen lust att bry sig om politik, när man egentligen bara vill bry sig om sitt eget.
USA har lidit sig genom en lång och smärtsam recession, som ett globalt svar på europas ökade makt. Man har detroniserats sina globala uppdrag och gått ur FN (som f.ö. bara är en skuggorganisation, vars verklösa resolutioner bara lockar fram hånskratt från den krassa kapitalistiska
omvärlden). USA ses som en jämbördig konkurrent till EU och Japan/Kina/Korea (vilka har inlett en egen handelsfederation ChiNiKo).
Ett spänt läge mellan de olika fedrationerna råder under den bedrägligt lugna ytan och situationen påminner lite om 1900-talets kalla krig.
Spelarna föreslås sedan ingå i den speciella enhet som agerar spioner/agenter åt EU. Parlamentet har en "byrå" för särslkilt känsliga ärenden som rollpersonerna får ta hand om.
Men dessa används också för att påverka den interna maktbalans som råder inom EU. Inom denna "byrå för extern säkerhet" behövs det allehanda kompetens. Alltså behöver inte spelarna alltid spela action-aktigt utan man kan också spela som "detektiver", utsända för att skaffa information tex.
Fokus ska helst ligga på den snärjiga diplomatiska situation som uppkommer, där de olika intressegrupperna öppet säger sig ha goda förbindelser med varandra, men där det i verkligheten är ett subtilt och väl avvägt diplomatiskt spel som avgör hur besluten sedan ser ut. Med hjälp av agenter och spioner kan man kartlägga "fienden" och skaffa sig kunskap som ger en det nödvändiga försprång som krävs i jakten på makt, kapital och inflytande.
Lägg där till terrorister och självmordsbombare, inte nödvändigtvis från arabiska länder, utan från alla de länder och grupper som anser sig utslagna av "den rika världen".
I detta myrbo av diplomatiska förvecklingar ska nu rollpersonerna agera. Frågan är bara vems sida man ställer sig på? Vem är vän och vem är fiende, när lojaliter byter plats beroende på vem som betalar högst och i mest uppskattade valuta.
---
Option: För att göra det ännu värre och om möjligt ännu mer mystiskt och oförutsägbart så blir rp vittne till uppgifter som tyder på att en annan interstellär (!) ras försöker infiltrera vår jord. Aliens är beredda att i en snar framtid ockupera och förslava mänskligheten. Men dessa mystiska
varelser får man som rp aldrig stöta på "in person"- de ska i min vision bara märkas, aldrig synas! Det ska påminna om KULT:s idé om illusionen- devs alla tror att det inte finns några aliens, medan ett fåtal vet om det men också försöker dölja detta, kosta vad det kosta vill...
Rp får istället gå i klinch med de människor som har blivit hjärntvättade av den mystiska rymdrasen. Lite som i de allra första avsnitten av X-files...
----
Vad ger ni för detta? Har ni någon annan kampanjvärld som är lite sexigare och bättre än "Urban Arcana" typ...?
/Basenanji, världsskapare
Men samtidigt måste jag säga att det är lite för mycket "DnD i modern tid". Med alla de där monstrena och besvärjelserna (bugbears utklädda i jeans... . Nåja, jag köpte åtminstone ett spel som innehöll mycket annat bra.
Däremot gillade jag inte kampanjvärlsförslagen. Nu inser jag att det nog inte räcker med att bara köra rollspel i "vår tid" förutsättningslöst- utan det krävs att man tillför vår värld något som gör det lite lättare att vara en agent/spion/överhuvudtaget riktigt cool person !
Alltså gick jag och grunnade på en tänkbar kampanjvärld som jag skulle gilla att spela i:
Världen, 2024
Man spelar i en nära framtid, men med skillnaden att EU nu verkligen har blivit en sorts "europas förenta stater".
Idéerna kring tex tjänstedirektiv har fått många stater att närma sig avrandra och till slut har EU:s förändrade utseende (med bl.a. fler medlemsländer) lett till en betydlig förenkling av tex lagar, tull och officiella språk.
Den byråkrati man stöter på i form av just regleringar och lagförslag är mindre än idag- det är tex färre bidrag och lägre skatter. Fler utslagna och färre behandlingshem. Större klyftor mellan olika inkomstgrupper och större möjligheter att lyckas som företagare. Enkelt att få tag på billig arbetskraft och färre som ställer jobbiga frågor om arbetssäkerhet.
Lättare att komma in på tredje klassens läkarutbildningar, men svårare att komma in på de ansedda universiteten.
De styrande i Strasbourg är färre, men också längre ifrån folken. Eftersom de flesta européer uppfattar det som positivt att inte polikerna lägger sig i ens vardag, stöter det inte på problem att polikerna har blivit renodlade proffspolitiker, inte olikt en ny-adel. Man blir inte politiker för att man vill något eller för att en majoritet av de röstande anser en vara enm god företrädare, uatn för att man har kontakter, makt och råd att köra en vinnande kampanj.
Dessutom har ingen lust att bry sig om politik, när man egentligen bara vill bry sig om sitt eget.
USA har lidit sig genom en lång och smärtsam recession, som ett globalt svar på europas ökade makt. Man har detroniserats sina globala uppdrag och gått ur FN (som f.ö. bara är en skuggorganisation, vars verklösa resolutioner bara lockar fram hånskratt från den krassa kapitalistiska
omvärlden). USA ses som en jämbördig konkurrent till EU och Japan/Kina/Korea (vilka har inlett en egen handelsfederation ChiNiKo).
Ett spänt läge mellan de olika fedrationerna råder under den bedrägligt lugna ytan och situationen påminner lite om 1900-talets kalla krig.
Spelarna föreslås sedan ingå i den speciella enhet som agerar spioner/agenter åt EU. Parlamentet har en "byrå" för särslkilt känsliga ärenden som rollpersonerna får ta hand om.
Men dessa används också för att påverka den interna maktbalans som råder inom EU. Inom denna "byrå för extern säkerhet" behövs det allehanda kompetens. Alltså behöver inte spelarna alltid spela action-aktigt utan man kan också spela som "detektiver", utsända för att skaffa information tex.
Fokus ska helst ligga på den snärjiga diplomatiska situation som uppkommer, där de olika intressegrupperna öppet säger sig ha goda förbindelser med varandra, men där det i verkligheten är ett subtilt och väl avvägt diplomatiskt spel som avgör hur besluten sedan ser ut. Med hjälp av agenter och spioner kan man kartlägga "fienden" och skaffa sig kunskap som ger en det nödvändiga försprång som krävs i jakten på makt, kapital och inflytande.
Lägg där till terrorister och självmordsbombare, inte nödvändigtvis från arabiska länder, utan från alla de länder och grupper som anser sig utslagna av "den rika världen".
I detta myrbo av diplomatiska förvecklingar ska nu rollpersonerna agera. Frågan är bara vems sida man ställer sig på? Vem är vän och vem är fiende, när lojaliter byter plats beroende på vem som betalar högst och i mest uppskattade valuta.
---
Option: För att göra det ännu värre och om möjligt ännu mer mystiskt och oförutsägbart så blir rp vittne till uppgifter som tyder på att en annan interstellär (!) ras försöker infiltrera vår jord. Aliens är beredda att i en snar framtid ockupera och förslava mänskligheten. Men dessa mystiska
varelser får man som rp aldrig stöta på "in person"- de ska i min vision bara märkas, aldrig synas! Det ska påminna om KULT:s idé om illusionen- devs alla tror att det inte finns några aliens, medan ett fåtal vet om det men också försöker dölja detta, kosta vad det kosta vill...
Rp får istället gå i klinch med de människor som har blivit hjärntvättade av den mystiska rymdrasen. Lite som i de allra första avsnitten av X-files...
----
Vad ger ni för detta? Har ni någon annan kampanjvärld som är lite sexigare och bättre än "Urban Arcana" typ...?
/Basenanji, världsskapare