Nekromanti Kampanjvärlds fokus: Eredane (Midnight)

God45

#PrayersForBahakan
Vad är det här? Med jämna mellanrum kommer jag skapa en tråd där vi diskuterar en fantasy värld. Jag kommer göra en öppnande post med en genomgång av världen i fråga och vad jag tycker gör det intressant att spela i den och sedan är tråden öppen för fri diskussion. Jag vill mycket gärna både veta vad som gör att ni tycker det är kul att spela i en viss värld och tips på hur man kan göra det på bästa möjliga sätt.

Den här gången fokuserar vi på: Eredane

Det har gått hundra år sedan skuggan föll...

Midnight är Sagan om ringen ifall Sauron hade vunnit. Och det är grymt. Det räcker egentligen med den pitchen för att börja spela men missta inte det för att världen är grund eller ointressant. Midnight utspelar sig efter att de andra gudarna kastade den mörka guden Izrador, skuggan i norr, till Eredane som ett straff. Izrador lurade dock de andra gudarna och när han föll till Eredane kapade han all kontakt mellan världen och gudarnas efterliv. Detta gjorde honom till den enda guden som kunde influera världen och som en sidoeffekt fångade det alla de dödas själar som spöken som inte kan gå över till den andra sidan.

Izrador ägnade tusentals år med att försöka erövra världen och stjäla all världens magi men varje gång slåss han tillbaks av en arme av alver, män och dvärgar... Tills för hundra år sedan när han vinner på grund av människornas korruption och tar över nästan hela världen efter bara en dags motstånd. Alverna har flytt till sina skogar, dvärgarna till sina berg och människorna lever nu under Izradors styre. Det är förbjudet att kunna läsa och skriva, magi är förbjudet och att bära vapen är förbjudet. Det finns bara tre straff piskning, slavarbete och avrättning. Det finns inga rättegångar och inga överklagande.

Izradors makt kommer från hans tjänare, de mäktigaste av dessa är Nattkungarna. De är som Nazguler fast en av dem är en alv och en av dem är en satans drake! Under nattkungarna finn Legaterna, skuggans präster som finns i många olika ordnar. De är korrupta människor som tjänar skuggan mot bättre livskvalité, makt och magi. De är allt från generaler till magiker och präster. Sedan kommer arméerna av orker, om Legaterna är skuggans skalpell är orkerna hans baseball trä. Trubbiga men brutala.

Det finns en film som utspelar sig i kampanjvärlden som heter Midnight Chronicles som följer en Legat och hans grupp. Den skulle vara piloten på en tv-serie och har därför en massa lösa trådar kvar när filmen slutar men jag hade ändå rekommenderat den. Det är en underhållande B-film med några riktigt underhållande skådespelare.

Magi: Skuggans trupper har satt upp stora pelare av vulkaniskt glas som suger ut magin ur landet runt om dem. Dessa kallas svarta speglar och kräver regelbundna människooffer för att fortsätta fungera. Dessa speglar försvagar magin i världen. Izradors slöja kapar nästan all kontakt med efterlivet och gudarna vilket nästan slår ut all divine magi som inte kommer från skuggan själv. Detta har gjort att magi är svag och ovanlig, förutom i händerna på skuggans tjänare Legaterna som är starkare i magin än någonsin.

Raser: Slåss inte med orkerna. Holy shit, gör det bara inte. Jag vet att vi alla är tränade som Pavlovs hundar att dra våra svärd och anfalla när vi ser orker, de är svärdfoder i så många spel att det är så vi ser dem. Midnight är orkernas revanch. Midnight orkerna beskrivs som onda, muskulösa fe-varelser som tjänar Izrador. Låter inte så farligt va? Men det är det. Orkerna är tuffare, starkare och bättre tränade än vad spelarkaraktärerna är. De är också bättre utrustade, har mer resurser och är bättre organiserade. För att inte nämna att de är fler är spelarkaraktärerna. Att slåss mot en ork är som att slåss mot en agent i The Matrix, du kommer förlora. Bättre att springa, gömma sig och bara slåss om du måste.

Orkerna har också producerat Dworgs, hälften ork och hälften dvärg. Tuffare och argare än båda. Fråga inte om deras tillkomst bara...

I övrigt är alla klassikerna här, alverna driver gerilla krig från sina skogar mot skuggan, Dvärgarna gömmer sig i sina bergfort och slåss mot anfallande orker, halflingarna är förslavade och gnomerna är sell outs som arbetar för skuggan.

Bra äventyr i kampanjvärlden: De är så railroadade allihop! Alla de släppta äventyren innehåller alla de där sakerna som suger i rälsade äventyr. Men gillar du att stå och se på när GMNPC:er är coola så rekommenderar jag dem. Till alla som inte slagit i huvudet nyligen rekommenderar jag att ni skriver egna äventyr.

Bäst system att köra settingen med: Vet du vad? Spelar ingen roll. Har du ett låg magiskt fantasy system du gillar? Kör det. Hade man spelat äventyrande hade jag nog kört någon D&D version, kanske till och med den som följer med. Vill man spela i en stad hade jag nog kört Svavelvinter. Men de flesta system fungerar.