Nekromanti Kampanjvärlds fokus: Mytiska Europa

God45

#PrayersForBahakan
Vad är det här? Med jämna mellanrum kommer jag skapa en tråd där vi diskuterar en fantasy värld. Jag kommer göra en öppnande post med en genomgång av världen i fråga och vad jag tycker gör det intressant att spela i den och sedan är tråden öppen för fri diskussion. Jag vill mycket gärna både veta vad som gör att ni tycker det är kul att spela i en viss värld och tips på hur man kan göra det på bästa möjliga sätt.

Den här gången fokuserar vi på Mytiska Europa:

Urfadern till alla fantasy kampanjvärldar. Europa med historiska saker så som riddare, en mäktig kyrka, adelsmän, bönder som jobbar på fälten och religiöst förtryck. Sedan lägger vi till alla myter och historier om "medeltiden". Vi lägger till Arthur och Camelot, drakar, de gamla gudarnas desperata kamp mot den kommande kristendomen, häxor och magiska svärd. Det är Europa som vi känner igen det från tyska folksagor, Hollywood filmer, Disney och vikingasagor. Ofta drar man ihop tidsperioder från 500 talet till den tidiga renässansen och låter dem utspela sig parallellt eftersom det ger fler möjligheter att använda välbekanta stereotyper. Men ibland foluserar man på en viss tidsperiod, som Pendragon som fokuserar på den Arthurianska tidsåldern.

Fördelarna med kampanjvärlden är många, alla vet redan mycket om kampanjvärlden. Man kan säga att man vill spela en Fransk riddare, en Engelsk bågskytt eller en viking Berserk utan att läsa en enda rad av bakgrundsinformation. Men det finns också risk för att otrevliga stereotyper dyker upp. Visst, stereotyper om Scerige är helt ok eftersom både vikingarna och karolinerna är ganska badass och coola. Samma med stereotyperna om Engelsmän, Robin Hood bågskyttar och Kung Arthurs riddare? Kör hårt! Men dyker det upp romska häxor eller liknande så börjar det gränsa till inte okej väldigt snabbt. Samma sak med kvinnoroller och religion. Jag spelade ett tag en mini-kampanj i Mytiska Europa med en muslimsk och en judisk spelare och hade de inte båda försäkrar mig om att det var ok hade jag ändrat kampanjvärld.

Ett återkommande tema i kampanjvärldarna har varit att de är postapokalyptiskt och det stämmer faktiskt med Mytiska Europa också. Romarriket fall är här apokalypsen och Europa gick från att vara ett avancerat kejsarrike med vägar, lagar, administration och filosofi till att bli en laglöst vildmark. Nu är det här inte riktigt sant historiskt men det här är mytiska Europa och där är de temanen i full blom.

Magi: Oh, så mycket magi. Det finns såklart de gamla gudarnas präster, feernas och trollens trolldomar, satanister som sluter mörka pakter och dansar med Lucifer kallad Satan, det finns präster som kan utföra mirakel, profeter som ser framtiden och mycket mycket mer. Varje land och region har sina egna magier och vidskepelser man kan ta ifrån.

Raser: Ibland bara människor men ofta finns det andra raser lite överallt. Dvärgarna under bergen i norr, alverna i den svarta skogen i ditt män inte får, sjöjungfrur i haven, troll runt husknuten och många fler.

Bra äventyr i kampanjvärlden: The great Pendragon kampanj so sträcker sig över hela tiden då Arthur är Kung över England är en av de bästa rollspels kampanjerna någonsin. Vill man ha något lite mindre episkt så är många av Lamentations of the flame princess scenariona skrivna för att utspela sig i psuedo-historiska Europa.

Bäst system att köra settingen med: Beror på vilken känsla du vill ha fram. Pendragon är bra för den där Arthurianska känslan medan OSR D&D är bra för mer galna versioner där man måste befria Grekland från hydror.

Necross

Swashbuckler
Vill slå ett slag för Ars Magica. Bra spel i Mythic Europe, även om typ inga svenskar verkar spela det längre.

Leon

Leo carcion
Nu blandar du val ihop saker och ting? Problemet ar nog att detta inte ar EN spelvarld, utan en hel uppsjo.

Du skriver:

"Ofta drar man ihop tidsperioder från 500 talet till den tidiga renässansen och låter dem utspela sig parallellt eftersom det ger fler möjligheter att använda välbekanta stereotyper. Men ibland foluserar man på en viss tidsperiod, som Pendragon som fokuserar på den Arthurianska tidsåldern."

Men det ar ju just Pendragon som gor det du skriver i forsta meningen - och later Arthurs styre spanna over arhundraden i ren utveckling. Andra spel som utspelar sig i ett mytiskt europa fokuserar oftare pa just en epok, som t.ex. Ars Magica som val ar 1200-tal. Sedan blir det latt sa att stereotyper fran andra tidsaldrar latt skiner igenom. Det ar ju inte direkt Birger Jarls Sverige man kanner igen dar utan snarare en vikingapastisch.

Sjalv vill jag garna sla ett slag for Age of Arthur. Dar har du en riktig arthurepok - britonska och saxiska smakungarikan i postromersk jarnaldermiljo.

P.s. Fick just veta, i en intressant trad pa rpg.net, att D&D's Troll och Alignment's harstammar fran en fantasybok baserad pa en variant av Mytiska Europa - ett alternativt europa baserat pa Matiere de France och ett aktivt Faerie. Antagligen kommer aven Paladinerna darifran, da hjalten umgas Holger Danske och de andra tolv parerna.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Etepete said:
P.s. Fick just veta, i en intressant trad pa rpg.net, att D&D's Troll och Alignment's harstammar fran en fantasybok baserad pa en variant av Mytiska Europa - ett alternativt europa baserat pa Matiere de France och ett aktivt Faerie. Antagligen kommer aven Paladinerna darifran, da hjalten umgas Holger Danske och de andra tolv parerna.
Three Hearts and Three Lions av Poul Anderson.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Etepete said:
Three Hearts and Three Lions av Poul Anderson. Holger är huvudpersonen som i början av boken kastas från vår värld vid tiden för andra världskriget till en som liknar medeltida Europa. En av alverna nämner vid något tillfälle den mytiske krigaren Napoleon... D&Ds "common" (språket alltså) härstammar nog från boken det med.

Jag är bara halvvägs igenom så jag räknar med att upptäcka fler grejer som snotts till D&D.

anth

Vetefan
Etepete said:
Men det ar ju just Pendragon som gor det du skriver i forsta meningen - och later Arthurs styre spanna over arhundraden i ren utveckling.
Nej. Och du har själv förklarat varför.
God45 talar om olika epoker som existerar parallellt med varandra.
Du talar om en lång kampanj där olika epoker avlöser varandra.

Etepete said:
Fick just veta, i en intressant trad pa rpg.net, att D&D's Troll och Alignment's harstammar fran en fantasybok baserad pa en variant av Mytiska Europa - ett alternativt europa baserat pa Matiere de France och ett aktivt Faerie. Antagligen kommer aven Paladinerna darifran, da hjalten umgas Holger Danske och de andra tolv parerna.
Ja, "Three Hearts and Three Lions" av Poul Anderson.
Huvudpersonen är en tidsresenär som blir Holger Danske som är en paladin som dras in i det kaotiska älvlandet.

Leon

Leo carcion
Jag gick uppenbarligen over an efter vatten nar jag sokte rollspelstrivia pa rpg.net :gremsmile:

Ang. Pendragon. Jo, visserligen - men det kanns anda som att intentionen ar densamma - att fa med sa manga epoker som mojligt i samma spel. Och en enda "arturiansk" epok ror det sig ju hur som helst inte om.

slanfan

Hero
Jag vill gärna slå ett slag för Vampire: Dark Ages här. Mörkt mytiskt Europa med diverse fantasy...
BAM! (det var slaget)

Necross

Swashbuckler
slanf*n said:
Jag vill gärna slå ett slag för Vampire: Dark Ages här. Mörkt mytiskt Europa med diverse fantasy...
BAM! (det var slaget)
Mmm, bra spel. Gillar Vampire bäst utan mobiltelefoner :gremsmile:

Botulf

Hero
OT:

Etepete said:
P.s. Fick just veta, i en intressant trad pa rpg.net, att D&D's Troll och Alignment's harstammar fran en fantasybok baserad pa en variant av Mytiska Europa...
Jupp, Three Hearts and Three Lions som redan nämnts. Möjligt att kanske den niofaldiga indelningen kan ha inspirerats av Poul Andersen bok men den ursprungliga trefaldiga med Law, Chaos och Neutral(Balance) är väl hämtad rakt av från Elric?

On Topic igen:

Drakar och Demoner gjorde som känt ett försök till Mytiska Europa med Havets Vargar(och Den Nedbrunna Fatburen ur Sinkadus) och Ivanhoe boxen. Men fanns det nån som körde sådana kampanjer när det begav sig? Konceptet verkar ju ganska snabbt ha övergetts av ÄS.

DeBracy

Schtajner said:
OT:
Jupp, Three Hearts and Three Lions som redan nämnts. Möjligt att kanske den niofaldiga indelningen kan ha inspirerats av Poul Andersen bok men den ursprungliga trefaldiga med Law, Chaos och Neutral(Balance) är väl hämtad rakt av från Elric?
Givet att Stormbringer är ganska direktplankat från Tyrfing som det ter sig i Poul Andersons "The Broken Sword" så gissar jag att Moorcock snattat lag och kaos från Three Hearts... också.

Botulf

Hero
DeBracy said:
Schtajner said:
OT:
Givet att Stormbringer är ganska direktplankat från Tyrfing som det ter sig i Poul Andersons "The Broken Sword" så gissar jag att Moorcock snattat lag och kaos från Three Hearts... också.
Så kan det nog vara i så fall.

Leon

Leo carcion
Nu måste jag läsa Poul Anderson.

Andra favoritvarianter av mytisk medeltid:
- Mythic Russia - Bojarer, Baba Yaga - ticker även anakronismboxen med vodka och samovarer

- Miles Christi - goda, kristna tempelriddare mot Ondskan. Visserligen i levante , men väldigt occidentalt

Stupor Mundi ser också spännande ut men har inte läst

DeBracy

Mytiska Europa är en setting jag gillar. Det händer intressanta saker när två typer av välbekant krockar, som när man lägger ihop vår värld med D&D.

Terje spelledde nyligen lite Svärd & Svartkonst för mig och några andra där vi spelade i ett Frankrike som inte riktigt var vår världs Frankrike under medeltiden. Exakt geografi var inte intressant, utan vi begav oss in i skogen och äventyrade. När vi stötte på kobolder så var det inte så att vi direkt utbrast "Kobolder!", dels för att våra rollpersoner inte hade koll på sånt, dels för att vi liksom var på jakt efter vättar utan att ha en aning om hur vättar ser ut. Vi antog att de var vättar. Sen stötte vi på vättar. Då tänkte vi att det nog finns flera sorters vättar. Det var riktigt gött. Vi kunde varken lite på historiakunskaperna eller D&Dismerna, även om vi var på välbekant mark. Hurra, lite mystik!

En annan snygg grej Terje gjorde där vara att klumpa ihop "alver" och "dvärgar" till bortbytingar, udda personer som var hittebarn och sånt. Uppvuxna bland andra, men med en del främmande egenskaper.

För att inte allt prat om Poul Anderson ska vara halvt off topic så tänkte jag nämna hans bok "The Broken Sword" igen. Där rör vi oss i ett betydligt mer mytiskt Europa än i många andra versioner. I den håller alver och andra feväsen att trängas undan allt mer av kristendomen och järnet. Där kan en alvhäst korsa hela England under en natt, och man kan (med rätta hjälp) segla till Jotunheim. Det försegår krig mellan féer och troll, ett krig som är osynligt för människor. Fett coolt tycker jag, och det som gör det så coolt är att det inte är så himla utbenat och förklarat* som det ofta blir i rollspel och fantasy i Tolkien-fåran. Det slår an något hos mig. Det blir fantastiskt och poetiskt. Jag blir alldeles till det bara jag tänker på det.

* Åtminstone inte i första versionen av boken. Tydligen skrev Anderson om den senare och lär då ha gett nån slags pseudovetenskaplig förklaring till varför féerna inte tål järn. Ett riktigt nerköp om man frågar mig.

Bunny

Crazy like a fool
Här tycker jag Krilles Västmark förtjänar att nämnas. Det är förvisso förlagt på en egenpåhittad ö, men denna ö förankras så pass väl i Europas historia och samhälle (och i keltisk mytologi) att det är en njutning att spela för alla suckers för europeisk högmedeltid (och keltisk mytologi).