Nekromanti Kampanjvärlds fokus: Points of light (D&D 4ed)

God45

#PrayersForBahakan
Vad är det här? Med jämna mellanrum kommer jag skapa en tråd där vi diskuterar en fantasy värld. Jag kommer göra en öppnande post med en genomgång av världen i fråga och vad jag tycker gör det intressant att spela i den och sedan är tråden öppen för fri diskussion. Jag vill mycket gärna både veta vad som gör att ni tycker det är kul att spela i en viss värld och tips på hur man kan göra det på bästa möjliga sätt.

Den här gången fokuserar vi på Points of light:

Points of light är inte egentligen en kampanjvärld så jag fuskar vilt när jag skapar ett fokus om den världen här men jag känner mig ganska bekväm med det. Points of light är snarare ett ramverk, en kosmologi gemensam över 4ed böckerna som ger spelarna sammanhang, en möjlighet att veta om grundläggande saker om världen och en chans att flytta karaktärer från en kampanj till en annan vilket jag verkligen uppskattar.

Jag kallade Golarion den perfekta lapptäcksvärlden eftersom den innehöll allt man kan tänka sig behöva för vilken sorts fantasy äventyr som helst. Points of light innehåller mycket mer än Golarion och samtidigt nästan ingenting alls. Points of light utgår nämligen från att GM:s skapar sina äventyrsplatser och länder själva och sedan lägger in dem i ramverket, detta gör att alla kampanjer som utspelar sig i points of light kan utspela sig på samma värld. De ända platser som tillhandahålls av världen är äventyrsplatser som kommit som moduler och de kan flyttas runt till där GM:en vill ha dem.

Men ramverket då, vad innehåller det? Det innehåller en kosmologi där primordials som kom från The elemental chaos skapade en värld mellan deras hem och gudarnas hem The Astral sea. Gudarna dök sedan upp och skapade liv och liknande på världen vilket retade upp primordialsen tills de gick till krig med gudarna och gudarnas allierade elemental andar, ett krig som gudarna vann. Det innehåller en värld täckt av mörker efter fallet av flera mäktiga imperium, det senaste för bara 100 år sedan. De enda trygga hamnarna är små kungariken och städer, de så kallade Points of light. Från dessa ger sig hjältar (spelarkaraktärerna) ut på äventyr. Settingen innehåller också andra mindre detaljer som att The underdark skapades av en galen gud, en alternativ dimension kallad the Feywild som är delarna som var för ljusa för att få stanna i världen och The shadowfell som är bitarna som var för mörka.

Mycket av världens historia kommer från raserna och deras förhållande till varandra, som att tieflings är ättlingar till ett fallet imperium som gjorde avtal med djävlar och att människorna och alverna är vänner nu men har ett krigiskt förflutet.

Så är det fusk att ta med en kampanjvärld som saknar värld? Kanske. Men när resultatet är så här bra gör jag gärna undantag.

Magi: Finns i massor av olika former uppdelat i olika kraftkällor. Dessa innehåller klassiker som arcane och divine magi men nyheter så som elemental och shadow magi gör också entre. Min favorit del av detta är att druiderna äntligen får en annan kraftkälla än clerics, druider drar kraft från en Primal kraftkälla som är kopplad till elemental andarna och natur i sig.

Raser: De två stora nya och även de två viktigaste för kampanjvärlden är Dragonborn som är nobla humanoida drakar och tieflings som är ättlingar till adelsfamiljer som sysslade med pakt magi. Deras fallna imperium är var de flesta dungeons, skatter och historier kommer från.

Bra äventyr i kampanjvärlden: RPPR:s The new world kampanj använder den här kampanjvärlden som standard och är en kampanj som spänner över flera böcker. Kampanjen är en fantasy version av koloniseringen av Nord Amerika som är extremt bra i sig själv och också på ett intressant sätt tar upp relationerna med urbefolkningen och frågor så som slaveri. Hela kampanjen finns grattis på RPPr:s hemsida.

Bäst system att köra settingen med: Medan världen är menad för 4ed så fungerar den bra med alla versioner av D&D och ärligt talat med de flesta fantasy system så länge man är beredd att lägga till regler för att spela tifelings och dragonborns.

anth

Vetefan
Points of Light tyckte jag var en av de riktigt häftiga sakerna med DnD4.
Men tänker man efter är Points of Light bara ett annat ord för postapokalyps.
Se på Mad Max-filmerna, de är utmärkta exempel på Points of Light.
Det betyder också att den bästa Points of Light-världen enligt mig är Dark Sun (Med Ravenloft och Midnight på delad andraplats).

God45

#PrayersForBahakan
anth said:
Points of Light tyckte jag var en av de riktigt häftiga sakerna med DnD4.
Men tänker man efter är Points of Light bara ett annat ord för postapokalyps.
Se på Mad Max-filmerna, de är utmärkta exempel på Points of Light.
Det betyder också att den bästa Points of Light-världen enligt mig är Dark Sun (Med Ravenloft och Midnight på delad andraplats).
Det finns något inneboende postapokalyptiskt över D&D tror jag. Var kommer annars alla de där ruinerna man äventyrar i från? Sedan är det mer uttalat i vissa världar än i andra.

Dark Sun drar points of lights konceptet ännu längre, det finns 7 statsstater och de är enda "säkra" platserna på planeten. :gremsmile: