Nekromanti Kampanjvärlds fokus: Scarn (Scarred lands)

God45

#PrayersForBahakan
Vad är det här? Med jämna mellanrum kommer jag skapa en tråd där vi diskuterar en fantasy värld. Jag kommer göra en öppnande post med en genomgång av världen i fråga och vad jag tycker gör det intressant att spela i den och sedan är tråden öppen för fri diskussion. Jag vill mycket gärna både veta vad som gör att ni tycker det är kul att spela i en viss värld och tips på hur man kan göra det på bästa möjliga sätt.

Den här gången fokuserar vi på Scarn:

Scarn är post-apocalyptisk fantasy men på ett helt annat sätt än Dark Sun är det. När rollspels settingen äger rum har bara 150 år passerat från det stora kriget mellan Titanerna och Gudarnas slut där Gudarna besegrade titanerna med hjälp av förädar titanen Deneve som även är kallad moder Jord. Den enda anledningen att gudarna kunde besegra titanerna var att titanerna även när de började förlora slogs ensamma istället för att samarbeta. Om detta inte vore faller hade gudarna utan tvekan förlorat. Varför?

Titanerna var inte så mycket varelser som de var kosmiska krafter, de var saker som förstörelse, liv och magi given fruktansvärd fysisk form. Titanerna var så mäktiga att reglerna inte klarade av att simulera dem. Kriget mot dem var så destruktivt att världen i sig lämnades förändrar rent geografiskt. Titanerna kunde heller inte dö så istället styckade eller kedjade gudarna dem runt om världen. Medan detta var nödvändigt så var det inte utan komplikationer, titanernas blod och närvaro korrumperar områdena runt dem och skapar fruktansvärda monster.

Det är i denna värld spelarna finner sig. Det finns många hot och världen är till stora delar förstörd eller kontrollerad av monster, onda kulter eller tyraniska imperium. Men för den första gången finns det hopp. Världen behöver byggas upp och spelarkaraktärerna är kanske fel personer för det jobbet, men de är på rätt plats vid rätt tillfälle. Så vem ska annars göra det?

Gudarna är titanernas barn och skapelser, de är mäktiga men inte eviga och deras förmågor täcks av spelsystemet. Skillnaden mellan gudarna och titanerna är att medan titanerna är oändliga kosmiska krafter så behöver gudarna tro från sina följeslagare för att bibehålla sin styrka och sitt liv. Detta har gjort gudarna till mycket mer personligt involverade i världen och sina troendes liv. Om du verkligen behöver det kan du antagligen lyckas kontakta din gud, om han väljer att hjälpa dig eller inte är en annan fråga. Gudarna har också skapat efter liv till de som tror på dem. Detta är kanske inte den bästa iden.... När titanerna styrde struntade de vad som hände med de dödligas själar så själarna reinkarnerade slumpvis i en annan form när en varelse dött. Gudarna har förstört det kretsloppet genom att ta ut sina troendes själar från reinkarnations cykeln och eftersom det inte skapas fler nya själar tror vissa att detta kommer leda till att världen avbefolkas med tiden. Men sådana problem ligger fortfarande i framtiden.

Scarn är också en fantastisk värld om man gillar intressanta städer att äventyra i. Mina två favoriter i världen är staden som styrs av välmenande necromantiker där invånarna donerar sina kroppar till att bli använda som soldater eller arbetskraft efter att de dött och staden byggd i och runt en enorm Mithril golem.

Scarn har också intressanta twister eller fördjupningar när det kommer till klasserna. Fighters är elitsoldater som är tränade vid de prestige fyllda krigsuniversiteten, sorcerers kommer från blodslinjer korrumperade av Titanerna och druiderna har studerat titanernas sätt att ändra verkligheten och härmar dem.

Magi: En av titanerna var Mesos the sire of sorcery. Han ÄR magi. Han är också skaparen av sorcerers, inte som tjänare eller på grund av någon plan eller så, han verkar mest ha skapat dem eftersom han var uttråkad. Sorcersen använda länge sin position som de enda användarna av arcane magi till att sätta upp sig själva som härskare över länder såväl som militära och religiösa ledare. Trollkarlarna skapade magi genom att härma metoderna som sorcerers använde och utvecklingen av deras magi gick mycket långsamt. Detta har gjort att sorcerers ser på trollkarlar som tjuvar som stulit deras födslorätt.

Situationen med magi förändrades under kriget mellan gudarna och titanerna. Innan det hade magi tex inte påverkats ifall användaren använde rustningar och magi hade varit en mestadels intern process för användaren. Gudarna och deras arméer visste att Mesos var den titan som var mest oberäknelig och de bestämde sig för att ett av deras första drag i kriget måste vara att elimimera honom. Ett enorm slag utkämpades mellan Mesos och nästan alla trollkarlar i världen, deras allierade sorcerers och ett par av gudarna. Med alla dessa allierade lyckades de till sist få Mesos att försvinna i tomma intet. Efter detta blev allas magi konstig, användande av arcane magi skapar nu en våg av energi och värme som strålar ut från magikern. Så Mesos, personifikationen av magi, går poof! och försvinner? Sedan blir allas magi skum? Ja, ingen chans att han fortfarande lever.

Druiderna på Scarn är intressanta eftersom de får sin magi genom att härma metoderna som titanerna använde för att förändra världen. De har alltså ingen koppling alls till titanerna och de behöver inte tro på något särskilt för att använda sin magi. En annan sak som är intressant är att druidernas magi skiftar med vilken titan som för tillfället är mäktigast och påverkar världen mest. Just nu är det moder jord vilket betyder att druiderna har alla de där vanliga naturbaserade krafterna. När Mesos var mäktigast var istället druiderna mycket närmare sorcerers i sina krafter. När titanen som skapade liv var mäktigast kunde druiderna skapa och omforma liv med en tanke och så vidare.

Raser: Världen är ganska humanocentrisk med många olika kulturer men flera av de andra raserna finns med i bakgrunden. Halflingarn är dock ganska ovanliga. Alverna har blivit ärrade av kriget och är nu ett desperat och hemsökt folk. Yuan-Ti gömmer sig och drömmer om att återuppbygga sina uråldriga riken.

Det sägs finnas en bok som beskriver en ny kontinent befolkad av kattfolk och andra grejer och jag minns att jag vid någon tidpunkt försökte läsa den... Men det sista jag minns är att jag öppnade boken innan en plötslig medvetslöshet kom över mig och jag måste ha slagit mig på vägen ner för när jag vaknade var där blod överallt...

Bra äventyr i kampanjvärlden: Det finns inga bra färdigskrivna äventyr i settingen, alla de som släpptes är fruktansvärt rälsade. Stads och region böckerna är däremot mycket bra för sandbox spelande.

Bäst system att köra settingen med: Mycket av Scarns charm är kopplat till klasserna. Så medan man nog kan köra världen med andra system än D&D 3.X så hade jag inte rekommenderat det. 4ed hade möjligtvis fungerat.

Chryckan

Swordsman
Känns som all fokus i den här spelvärlden ligger på bakgrundshistorien om gudarna och titanerna.
Gillar sällan världar där författarna lägga massor av tid på att beskriva historien om hur världen uppstod eller hur en religions trosmyter ser ut och sen står man där och undrar hur allt detta gestaltas i världen spelarna befinner sig i.
Victorianas religions avsnitt är ett bra exempel på vad jag menar. Massor av guds myter men noll om hur folk faktiskt praktiserar eller tror på gudarna.

(Var det någon annan än jag som såg kartan och tänkte; "Hej, middle earth" innan detaljerna registrerades på näthinnan?)

Anarchclown

Swashbuckler
Chryckan said:
(Var det någon annan än jag som såg kartan och tänkte; "Hej, middle earth" innan detaljerna registrerades på näthinnan?)
Nej. Men så såg jag också den stora kartan i modulen innan jag såg den här. Om det finns en sak som Scarred Lands inte är så är det i allmänhet "lik middle earth". :gremlaugh:

Chryckan

Swordsman
Anarchclown said:
Chryckan said:
Nej. Men så såg jag också den stora kartan i modulen innan jag såg den här. Om det finns en sak som Scarred Lands inte är så är det i allmänhet "lik middle earth". :gremlaugh:
Fast den där kartan är det. :gremlaugh:
Allt är bara lite förskjutet till vänster liksom.
Ta den stora gröna skogen mitt i. Skulle lätt kunnat vara Lorien och mörkmården. Enda skillnaden är att långsjön ligger ovanför istället för till höger om den och att Dimmiga bergen flyttat sig långt till höger.

Anarchclown

Swashbuckler
Det faktum att det röda partiet längst till öster på kartan är ett blodrött hav är väl mest det jag noterade när jag såg kartan första gången. Inte en egenskap jag associerar med Midgård.

Chryckan

Swordsman
Anarchclown said:
Det faktum att det röda partiet längst till öster på kartan är ett blodrött hav är väl mest det jag noterade när jag såg kartan första gången. Inte en egenskap jag associerar med Midgård.
Ah, ska det föreställa ett blodrött hav. Trodde det symboliserade en farlig outforskad del av världen. Typ, "here be Dragons".

God45

#PrayersForBahakan
Chryckan said:
Anarchclown said:
Ah, ska det föreställa ett blodrött hav. Trodde det symboliserade en farlig outforskad del av världen. Typ, "here be Dragons".
Nope, det ligger en stänigt blödande titan kedjad på botten och förgiftar havet och muterar allt i det.

Oh, och rörande dyrkandet så finns det supermycket detaljer om hur man dyrkar gudarna och hur filosofierna för det skiljer sig och praktiska detaljer. De bästa grejerna för det finns i klass böckerna men det finns en del i grundboken också :gremsmile: