God45
#PrayersForBahakan
- Joined
- 23 Oct 2012
- Messages
- 18,490
Vad är det här? Med jämna mellanrum kommer jag skapa en tråd där vi diskuterar en fantasy värld. Jag kommer göra en öppnande post med en genomgång av världen i fråga och vad jag tycker gör det intressant att spela i den och sedan är tråden öppen för fri diskussion. Jag vill mycket gärna både veta vad som gör att ni tycker det är kul att spela i en viss värld och tips på hur man kan göra det på bästa möjliga sätt.
Den här gången fokuserar vi på Golarion:
Golarion är den ultimata lapptäcksvärlden. En lapptäcksvärld är en kampanjvärld som är uppbyggd av flera olika länder och regioner valda för att de är häftiga eller roliga individuellt satta mer eller mindre huller om buller på en karta. Detta brukar leda till att världen känns osammanhängande och som flera olika världar som bara råkar vara satta bredvid varandra. Men Golarin känns inte så. På Golarion interagerar de olika länderna med varandra och inte bara genom sporadiska krig som i de flesta lapptäcksvärldar. Adliga flyktingar från revolutions härjade Galt är allt vanligare i djävulsdyrkande Cheliax. Cheliax kolonier försöker mer och mer frigöra sig vilket inte märks tydligare än i stadsstaten Magliamar. Magliamars ekonomiska framgångar har börjat dra dit handelsmän ända från linorm kungarnas riken långt i norr... och så vidare.
Men de individuella länderna och regionerna är också härligt pulp inspirerade kreationer som ändå har sina egna twister och originella aproacher på saker och ting. Vi har Viktorianska England fast med djävulsdyrkan, vi har ett rike styrt av talande gorillor, vi har vikingar som blivit invaderade av ryska ishäxor och vi har en vilda västern ateist stad.
En sak utvecklar försökt göra mes Golarion är att göra det så inkluderande som möjligt. Detta gör man hittar lgtb och queer personer i de flesta äventyr utan att det görs en stor sak över det. Killen som bor längst ner på gatan dejtar en halv-drake, ingen kommer bry sig om könet på din partner. Samma saker görs med karaktärer av olika etniciteter och kön.
Golarion är också hem till Pathfinder samfundet, en grupp av Indiana Jones liknande äventyrar arkeologer som spelarna kan tillhöra och som ger dem anledningar till att åka vart som helst i världen och äventyra vilket är ett av de smidigaste sätten att få ihop en äventyrar grupp på.
Golarion är fantastiskt eftersom du kan köra precis vad du vill för karaktär och åka runt till fantastiska platser med den. Halv-alv Sherlock Holmes i Transylvanien? Tiefling cowboy mot mammut ridande vikingar? Is häxa mot rymdvarelser? Hell yes! Allt det där fungerar i Golarion.
Magi: Medan magin är standard för D&D och liknande system så finns det väldigt mycket känsla och fluff kopplat till olika for er av magi. Från magi som uppstår när man bläddrar i böcker till magi som försöker imitera gudomlig magi eller specialiserade magier från de olika gudarnas tjänare. Men den allra häftigaste delen av magi på Golarion är ursprungen till sorcerers som sträcker sig från att härstamma från gudar, drakar, Cthulhu monster eller bara ödet.
Raser: Raserna på Golarion är de vanliga misstänkta. Alver, dvärgar, gnomer och så vidare. Vad som utmärker Golarions raser är snarare hur intrigerade de är. Alver, dvärgar, gnomer och de andra vanliga spelar raserna är så vanliga att folk inte ens reagerar på dem. I vissa länder har halv-orcher och tieflings problem med rasism men till och med det är mer klass baserat än ras baserat. Konstigare raser har sällan svårt att passa in.
Enda rasen som har större problem på Golarion är halflingar som i stor utsträckning är förslavade i Cheliax imperiet men utanför det imperiet och deras nuvarande och före detta kolonier behandlas de som folk i allmänhet.
Bra äventyr i kampanjvärlden: Adventure pathsen som gjort Pathfinder till en sådan enorm hit utspelar sig alla på Golarion. Det finns inte en enda dålig av dem men jag tipsar extra om Kingmaker som låter spelarna skapa sitt eget rike i en av de vildare regionerna i kampanjvärlden.
Bäst system att köra settingen med: Pathfinder är det självklara valet men världen fungerar faktiskt bra med vilken version av D&D som helst och faktiskt med de flesta andra fantasy system också . Svavelvinter hade tex fungerat utmärkt för att spela varsomhelst på Golarion.
Den här gången fokuserar vi på Golarion:
Golarion är den ultimata lapptäcksvärlden. En lapptäcksvärld är en kampanjvärld som är uppbyggd av flera olika länder och regioner valda för att de är häftiga eller roliga individuellt satta mer eller mindre huller om buller på en karta. Detta brukar leda till att världen känns osammanhängande och som flera olika världar som bara råkar vara satta bredvid varandra. Men Golarin känns inte så. På Golarion interagerar de olika länderna med varandra och inte bara genom sporadiska krig som i de flesta lapptäcksvärldar. Adliga flyktingar från revolutions härjade Galt är allt vanligare i djävulsdyrkande Cheliax. Cheliax kolonier försöker mer och mer frigöra sig vilket inte märks tydligare än i stadsstaten Magliamar. Magliamars ekonomiska framgångar har börjat dra dit handelsmän ända från linorm kungarnas riken långt i norr... och så vidare.
Men de individuella länderna och regionerna är också härligt pulp inspirerade kreationer som ändå har sina egna twister och originella aproacher på saker och ting. Vi har Viktorianska England fast med djävulsdyrkan, vi har ett rike styrt av talande gorillor, vi har vikingar som blivit invaderade av ryska ishäxor och vi har en vilda västern ateist stad.
En sak utvecklar försökt göra mes Golarion är att göra det så inkluderande som möjligt. Detta gör man hittar lgtb och queer personer i de flesta äventyr utan att det görs en stor sak över det. Killen som bor längst ner på gatan dejtar en halv-drake, ingen kommer bry sig om könet på din partner. Samma saker görs med karaktärer av olika etniciteter och kön.
Golarion är också hem till Pathfinder samfundet, en grupp av Indiana Jones liknande äventyrar arkeologer som spelarna kan tillhöra och som ger dem anledningar till att åka vart som helst i världen och äventyra vilket är ett av de smidigaste sätten att få ihop en äventyrar grupp på.
Golarion är fantastiskt eftersom du kan köra precis vad du vill för karaktär och åka runt till fantastiska platser med den. Halv-alv Sherlock Holmes i Transylvanien? Tiefling cowboy mot mammut ridande vikingar? Is häxa mot rymdvarelser? Hell yes! Allt det där fungerar i Golarion.
Magi: Medan magin är standard för D&D och liknande system så finns det väldigt mycket känsla och fluff kopplat till olika for er av magi. Från magi som uppstår när man bläddrar i böcker till magi som försöker imitera gudomlig magi eller specialiserade magier från de olika gudarnas tjänare. Men den allra häftigaste delen av magi på Golarion är ursprungen till sorcerers som sträcker sig från att härstamma från gudar, drakar, Cthulhu monster eller bara ödet.
Raser: Raserna på Golarion är de vanliga misstänkta. Alver, dvärgar, gnomer och så vidare. Vad som utmärker Golarions raser är snarare hur intrigerade de är. Alver, dvärgar, gnomer och de andra vanliga spelar raserna är så vanliga att folk inte ens reagerar på dem. I vissa länder har halv-orcher och tieflings problem med rasism men till och med det är mer klass baserat än ras baserat. Konstigare raser har sällan svårt att passa in.
Enda rasen som har större problem på Golarion är halflingar som i stor utsträckning är förslavade i Cheliax imperiet men utanför det imperiet och deras nuvarande och före detta kolonier behandlas de som folk i allmänhet.
Bra äventyr i kampanjvärlden: Adventure pathsen som gjort Pathfinder till en sådan enorm hit utspelar sig alla på Golarion. Det finns inte en enda dålig av dem men jag tipsar extra om Kingmaker som låter spelarna skapa sitt eget rike i en av de vildare regionerna i kampanjvärlden.
Bäst system att köra settingen med: Pathfinder är det självklara valet men världen fungerar faktiskt bra med vilken version av D&D som helst och faktiskt med de flesta andra fantasy system också . Svavelvinter hade tex fungerat utmärkt för att spela varsomhelst på Golarion.