Kampen om Citadellet-frågor

Rickard

Urverk speldesign
Ska hålla i spel snart och har läst reglerna några gånger, men har ändå några frågor.
  1. Vad används monsterbrickorna till? Är det för de enskilda uppdragen? Vad är då poängen med att hålla uppdragen hemliga?
  2. Särskilda förmågor
    1. Extrahandlingen för Imperials, kan den sparas? Känns som den klart bästa förmågan.
    2. Mishimias särskilda förmåga med ett extra steg. Jag funderar på att ändra den så att varje Doomtrooper från Mishima istället får en extra handling: gå två steg. Denna handling inkluderas i maxantalet med fyra, men en Mishima kan då göra två handlingar (attackera eller gå tre steg) samt gå två steg varje runda.
    3. Det känns som om det är en standardhusregel att låta Capitals får ett Doomtrooper-kort per Doomtrooper, än bara ett för hela gruppen.
  3. Det tomma förstärkningskortet: det är bara att det inte kommer någon förstärkning?
  4. Har ni några specialregler att dela med er av?

Genesis

Ni dés ni maître
Det var för länge sedan jag spelade det för att minnas det mesta du frågar om, men ja, jag minns det om att Imperial är bäst och Mishima sämst (och Capitol roligast). Det är rimligt att ge de senare en lite bättre förmåga. Den enda husregeln jag minns är att man kallar Mishima för "Mishimba", av oklar anledning.

McAber

Varulv
Jag antar du pratar om första utgåvan. Då tyckte vi Capitol var tråkigast. Mishima var inte alls så dåliga, 33% extra movement är inte så dumt. Cybertronic blir allt bättre när rangen ökar, fast de var mina favorite på grund av fluffet.

Imperial var nog bäst tyckte vi, med sin extra handling. Den kan dock inte sparas.

Det tomma kortet är, som du trodde, ingen förstärkning.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Har bara erfarenhet från första utgåvan, inte den där nyutgåvan som kom för ett tag sedan, så jagber om ursäkt om det stället till det. Ta mina svarutifrån det prespektiven:

Vad används monsterbrickorna till? Är det för de enskilda uppdragen? Vad är då poängen med att hålla uppdragen hemliga?
Jag är osäker på vad monsterbrickor är. Dels fanns det ju kort som man la ut på spelplanen, som bestämde vilka monster som dök up, sen fanns det ju nån slags referensbrickor som berättade hur erlaka monstren var vid olika levels. Det är de enda jag minns.

Särskilda förmågor
  1. Extrahandlingen för Imperials, kan den sparas? Känns som den klart bästa förmågan.
  2. Mishimias särskilda förmåga med ett extra steg. Jag funderar på att ändra den så att varje Doomtrooper från Mishima istället får en extra handling: gå två steg. Denna handling inkluderas i maxantalet med fyra, men en Mishima kan då göra två handlingar (attackera eller gå tre steg) samt gå två steg varje runda.
  3. Det känns som om det är en standardhusregel att låta Capitals får ett Doomtrooper-kort per Doomtrooper, än bara ett för hela gruppen.
1) Nej, den kan inte sparas (dvs spelaren får inte stega upp sina extrahandlingar om de inte använde förmågan en runda). Kolla in Imperials karaktärsbrika så ser du att extrahandlingsraden ser lite annorlunda ut jämfört med andra. Det är mer att de alltid har minst en extrahandling kvar varje runda.
2) Mitt minne av Mishima var att extrasteget var rätt bra som det var. de flög fram över kartorna.
3) Jasså? Vi körde alltid bara ett kort. Tyckte det räckte bra.

Imperials specialregler _är_ väldigt bra, men jag tyckte aldrig det kändes överdrivet obalanserat, och det är ju trots allt ett kooperativt spel. Huvudsakligen.

Det tomma förstärkningskortet: det är bara att det inte kommer någon förstärkning?
Japp. Rummet var inte så farligt som man kunde tro =). Jag minns att det var rätt kul för det gjorde rummen ganska oberäknerliga. Rummet med 3 kort i sig kunde ibland vara mycket mindre farligt om det resulterade i typ 5 legionärer, än rummet med 1 kort i sig som visade sig vara Nazgulen.

Har ni några specialregler att dela med er av?
Jag tror vi möjligen var lite mer liberala i hur man kunde kobinera olika typer av utrustning än vad reglerna egentligen sa. Mest för att vi inte läste så noga. Annars inga direkta modifikationer vad jag minns, förutom att jag har något slags minne av att om en fiende kunde fly från rummet kunde de hämta förstärkningarar från intilligande rum eller något i den stilen. Eller så var de bara att de flydde in i det rummet och därför kunde förstärka fienderna i det rummet när spelarna väl gick in där.

Genesis

Ni dés ni maître
2) Mitt minne av Mishima var att extrasteget var rätt bra som det var. de flög fram över kartorna.
En mishiman kan gå åtta steg på en runda. En imperial kan gå nio. Visst, två mishimaner kan gå tillsammans sexton steg medan imperialerna kan gå tillsammans femton. Det är en rätt minimal fördel gentemot imperialernas möjlighet att använda sin extrahandling till annat än att gå. Och vill man ta sig någonstans fort så är som sagt imperialen snabbast.

Imperials specialregler _är_ väldigt bra, men jag tyckte aldrig det kändes överdrivet obalanserat, och det är ju trots allt ett kooperativt spel. Huvudsakligen.
Jag tycker att spelet är så snyggt gjort eftersom det verkligen inte är ett kooperativt spel, men spelarna tvingas ändå samarbeta. Man vill ju samarbeta tillräckligt för att klara uppdraget, men sabotera för de andra så att de inte får för mycket poäng. "Huvudsakligen kooperativt" var i alla fall inte hur vi spelade det.

Rickard

Urverk speldesign
Det är första versionen jag pratar om. Visste inte ens att det kom ut en andra. Här nedan är monsterbrickorna jag nämnde.

Jag får tacka för all information. Då har jag mer säker på att jag har förstått saker rätt.

Har funderat lite löst på solo-regler, bland annat läst igenom den här gamla tråden:

monsterbrickor.jpg

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Huh, de där minns jag inte ens från mitt spelande av 1e. Tycker inte riktigt de matchar formgivningsmässigt heller. Är de något slags standins för när man får slut på minis kanske?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Såhär ser min baksida ut. Inget om några monsterbrickor, tror jag. Ser heller inga på bilden på baksidan.

1741631680619.png

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Ja de där var nya för mig med! Jag tror som Krank att det kanske rör sig om "extramonster".

Jag har för mig att det i bland tog slut på monster för förstärkningar och annat om inte spelarna lyckades döda av dem tillräckligt snabbt.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Är det bara jag som tycker markörerna ser riktigt hemmagjorda ut? Som dålig färgutskrivna papper påklistrad på kartong? Särskilt om man kollar på sidorna av dem.

Genesis

Ni dés ni maître
Framförallt så är de ju på utrikiska, vilket genast dömer ut dem som icke original, tänker jag.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Undrar om det kan vara något tillbehör till warzone eller blood berets? Antingen något photokopierat från en tidning, eller något fan-made nät-tillägg.

Genesis

Ni dés ni maître
Jag funderar på att ändra den så att varje Doomtrooper från Mishima istället får en extra handling: gå två steg. Denna handling inkluderas i maxantalet med fyra, men en Mishima kan då göra två handlingar (attackera eller gå tre steg) samt gå två steg varje runda.
Det jag gillar med det här förslaget är att det ger Mishima möjligheten till den eftertraktade manövern att titta fram bakom en vägg, skjuta, och sedan ta skydd igen. För andra kräver det extrahandlingar, men de kan göra det med sina grundhandlingar (fast återigen kan ju Imperial göra detta i grund med en av sina gubbar, så de känns fortfarande bättre). Det känns som ett hyfsat lyft, och att de liksom alltid är mobila och flyttar omkring istället för att stå still och slåss känns som att det rimmar bra med känslan av att de ska vara smidiga.

Rickard

Urverk speldesign
Det jag gillar med det här förslaget är att det ger Mishima möjligheten till den eftertraktade manövern att titta fram bakom en vägg, skjuta, och sedan ta skydd igen.
Det var exakt det jag var ute efter. :) Jag är rätt sugen att testa Mishima nu, för jag ser direkt taktiska möjligheter. Någon med avståndsvapen kan dessutom gå undan med två steg och sedan skjuta två gånger.

Rickard

Urverk speldesign
Jag har för mig att det i bland tog slut på monster för förstärkningar och annat om inte spelarna lyckades döda av dem tillräckligt snabbt.
Enligt reglerna ska man då ignorera den förstärkningen.

Ingen som reagerade över att det var Brödraskapet som de låg på? :D Kille jag köpte av hade inte bara målat figurerna, utan även skrivit ut expansionen från Sinkadus på plast.

Genesis

Ni dés ni maître
Just det, hade glömt att Brödraskapet inte var i originalet. Vi körde med dem någon gång i alla fall. Vad var deras specialförmåga?

EDIT: Ser i bilden och minns vagt något om initiativet.