Hejsan. Klur till forumsspel så spana in. Har ni omedelbara idéer eller ser felaktigheter/obalans så ta upp dem bara (det är en alfaversion ni ser), annars handlar tråden om att hitta spelare till det här spelet som i nuvarande utförandet är till för sex deltagare (plus mig som spelledare).
====================================================
====================================================
I KAMPEN OM EREB så tävlar sex imperium om herraväldet över kontinenten; Trakorien (ceris), Ransard (orange), Barbia (blå), Kardien (gul), Erebos (turkos) och Nidland (mörkgrönt). Även Alver (grönt) och Dvärgar (grått) blandar sig i leken och de fungerar precis som gäng, muckar du med en så muckar du med alla. Spelet går ut på att erövra områden, antingen via erövring eller diplomati.
Slutvilkor: De imperium som börjar med en provins (Ransard, Kardien, Nidland) ska ha minst 12 områden och övriga (Trakorien, Barbia, Erebos) minst 13 områden för att vinna. (53 totalt)
Spelet är indelat i rundor som börjar varje söndag, tisdag och torsdag klockan 21:30.
TILLGÅNGAR
----------
Först i varje runda får man tillgångar baserat på vilka områden som ingår i ens imperium.
* Det finns 4 typer av tillgångar: Trä, Rikedom, Metall och Mat.
* Man får 3 tillgångar som grund.
* Man får 1 slumpad tillgång per ERÖVRAT område (dvs inte sina ursprungliga områden, oavsett om man har kvar dem eller ej).
* Skogsområden ger 2 Trä.
* Bergsområden kan ge metall, beroende på ens relation till dvärgarna (se nedan).
* Vissa områden ger extra tillgångar av en speciell typ.
Trä: Goiana (GO), Landori (LA), Ljusna (LJ) och Västra Zorakien (ZV)
Rikedom: Caddo (CA), Felicien (FE), Klomellien (KL) och Mirel (MI)
Metall: Jorduashur (JO) och Östra Zorakien (ZÖ)
Mat: Hynsolge (HY) och Magillre (MA)
ALVER (grönt) finns i Landori, Ljusna och Goiana
------------------------------------------------
Har relationer med alla imperium. Skala 1-5, där 1-2 är krig, 3 är neutral och 4-5 är vänskaplig. Har relation 3 med alla imperium från start.
* Relationen -försämras- 1 steg när man anfaller ett område som alverna kontrollerar.
* Relationen -förbättras- 1 steg om man startat eller satsat på ett lyckat uppror i Landori, Ljusna eller Goiana.
* Om Alverna är i krig med ett imperium och detta imperium dessutom gränsar till Landori, Ljusna eller Goiana så kommer Alverna att göra ett anfall (gränsar flera av imperiets områden så slumpas vilket som anfalls). Relationen förbättras sedan ett steg, oavsett om attacken lyckas eller ej. Till skillnad från de mänskliga imperierna kan flera attacker komma från samma provins i de fall att Alverna är i krig med flera imperium.
DVÄRGAR (grått) finns i alla bergsområden
-----------------------------------------
Har relationer med alla imperium. Skala 1-5, där 1-2 är krig, 3 är neutral och 4-5 är vänskaplig. Har relation 3 med alla imperium från start.
* Relationen -försämras- 1 steg när man anfaller ett område som dvärgarna kontrollerar.
* Relationen -förbättras- 1 steg om man ger dem 2 Rikedom.
* Relationen -förbättras- 1 steg om man anfaller ett imperium som har relation 1-2 till dvärgarna.
* Om Dvärgarna är i krig med ett imperium och detta imperium dessutom gränsar till något bergsområde så kommer Dvärgarna att göra ett anfall (gränsar flera av imperiets områden så slumpas vilket som anfalls). Till skillnad från de mänskliga imperierna kan flera attacker komma från samma provins i de fall att Dvärgarna är i krig med flera imperium.
OMRÅDEN
-------
PROVINSER kallas de civiliserade områdena på kartan som identifieras med en tvåbokstavskombination. Just för att där finns civilisationer som inte vill bli erövrade så har de krigsvärden som adderas till tärningsslag vid attacker. Alla övriga områden har krigsvärde 0.
BERG markeras med /\, identifieras med en bokstav och är dvärgarnas hemvist. Kontrollerar man ett bergsområde så får man ett antal av tillgången Metall, beroende på sin relation med dvärgarna. Relation 3 ger 1 Metall, relation 4 ger 2 och relation 5 ger 3.
SKOG markeras med # och identifieras med en bokstav. Dessa områden ger 2 Trä.
Slätt markeras med ¤ och identifieras med en bokstav. Dessa områden ger inga tillgångar alls.
ERÖVRING
--------
Alla områden har ett krigsvärde som anger deras styrka vid slag (noll om inget annat anges). Man slår 1T6 + anfallarens krigsvärde mot 1T6 + försvararens krigsvärde. Slår anfallaren högre eller lika med försvararen så vinner han och området tas över. Annars händer ingenting.
Anfalls ett område från flera håll så slås det för alla erövringar och den med bäst differens tar över området (förutsatt att attacken lyckades förstås).
Anfaller två områden varandra så slås det för både erövringarna och den med bäst differens tar över det andra området (förutsatt att attacken lyckades).
Alla imperium får göra en attack per runda.
Man kan betala för ytterliggare attacker.
En extra = 2 Metall + 1 Mat.
Ytterliggare en extra = 1 Metall + 1 Trä + 1 Rikedom + 1 Mat.
Det är alltså viktigt vilken ordning man anger sina attacker i eftersom det är möjligt att HANDEL avgör om man alls har råd med en ytterliggare attack.
Man kan INTE göra flera attacker från ett område.
Anfall är hemliga och enbart de lyckade presenteras för alla i och med att den nya kartan visas upp i nästföljande runda.
Exempel:
Trinsmyra - Jorduashur
Paratorna - ¤a
Saphyna - Bzegusta
HANDEL
------
Handel är likt erövringar hemliga och varje spelare anger vad de vill skicka med karavan till ett annat imperium. Handel för givetvis föregås av hur mycket PM-skickande som helst och det går också bra att i slutändan strunta i att skicka iväg en karavan.
Exempel:
1 Trä, 1 Rikedom - Erebos
1 Mat - Kardien
DIPLOMATI
---------
Spelarna kan skapa egna konflikter i forumet. Dessa måste skapas inom 24h från rundans början (söndag, tisdag och torsdag 21:30).
* Starta uppror i valfri erövrad PROVINS (ej imperiernas startprovinser).
Kostar 2 Metall + 1 valfri tillgång.
Sedan får alla satsa på FÖR eller EMOT ett uppror. 1-X där X är provinsens krigsvärde i odds från start (t.ex. ett uppror i Felicien har 1-4 från start. Slå 1T5. 1=lyckat, 2-5=misslyckat). Lyckas upproret blir provinsen fri (vit).
* Muta fri PROVINS till att gå med i ett imperium.
Kostar 3 Rikedom.
Ger 5 i odds för den som ger mutan. Sedan kan alla satsa fritt. (T.ex. mutar Nidland Hynsolge och lägger in 2 extra tillgångar medan Erebos satsar 3 tillgångar. Då blir det alltså T10 med 1-7=Nidland och 8-10=Erebos för att avgöra vilket imperium som Hynsolge ansluter sig till.)
SAMMANFATTNING
--------------
1) En ny runda börjar. Kartan visas upp och förändringar redovisas av spelledaren. Tillgångar delas ut.
2) Diplomatifasen i forumet där spelarna startar egna konflikter (inom de första 24 timmarna) och satsar tillgångar de inte vill spara till extra attacker eller handel (och konspirerar om varför motståndarna håller på tillgångar).
3) Spelarna skickar order för erövring och handel i pm till spelledaren.
4) Spelledaren sköter all slump.
====================================================
====================================================
I KAMPEN OM EREB så tävlar sex imperium om herraväldet över kontinenten; Trakorien (ceris), Ransard (orange), Barbia (blå), Kardien (gul), Erebos (turkos) och Nidland (mörkgrönt). Även Alver (grönt) och Dvärgar (grått) blandar sig i leken och de fungerar precis som gäng, muckar du med en så muckar du med alla. Spelet går ut på att erövra områden, antingen via erövring eller diplomati.
Slutvilkor: De imperium som börjar med en provins (Ransard, Kardien, Nidland) ska ha minst 12 områden och övriga (Trakorien, Barbia, Erebos) minst 13 områden för att vinna. (53 totalt)
Spelet är indelat i rundor som börjar varje söndag, tisdag och torsdag klockan 21:30.
TILLGÅNGAR
----------
Först i varje runda får man tillgångar baserat på vilka områden som ingår i ens imperium.
* Det finns 4 typer av tillgångar: Trä, Rikedom, Metall och Mat.
* Man får 3 tillgångar som grund.
* Man får 1 slumpad tillgång per ERÖVRAT område (dvs inte sina ursprungliga områden, oavsett om man har kvar dem eller ej).
* Skogsområden ger 2 Trä.
* Bergsområden kan ge metall, beroende på ens relation till dvärgarna (se nedan).
* Vissa områden ger extra tillgångar av en speciell typ.
Trä: Goiana (GO), Landori (LA), Ljusna (LJ) och Västra Zorakien (ZV)
Rikedom: Caddo (CA), Felicien (FE), Klomellien (KL) och Mirel (MI)
Metall: Jorduashur (JO) och Östra Zorakien (ZÖ)
Mat: Hynsolge (HY) och Magillre (MA)
ALVER (grönt) finns i Landori, Ljusna och Goiana
------------------------------------------------
Har relationer med alla imperium. Skala 1-5, där 1-2 är krig, 3 är neutral och 4-5 är vänskaplig. Har relation 3 med alla imperium från start.
* Relationen -försämras- 1 steg när man anfaller ett område som alverna kontrollerar.
* Relationen -förbättras- 1 steg om man startat eller satsat på ett lyckat uppror i Landori, Ljusna eller Goiana.
* Om Alverna är i krig med ett imperium och detta imperium dessutom gränsar till Landori, Ljusna eller Goiana så kommer Alverna att göra ett anfall (gränsar flera av imperiets områden så slumpas vilket som anfalls). Relationen förbättras sedan ett steg, oavsett om attacken lyckas eller ej. Till skillnad från de mänskliga imperierna kan flera attacker komma från samma provins i de fall att Alverna är i krig med flera imperium.
DVÄRGAR (grått) finns i alla bergsområden
-----------------------------------------
Har relationer med alla imperium. Skala 1-5, där 1-2 är krig, 3 är neutral och 4-5 är vänskaplig. Har relation 3 med alla imperium från start.
* Relationen -försämras- 1 steg när man anfaller ett område som dvärgarna kontrollerar.
* Relationen -förbättras- 1 steg om man ger dem 2 Rikedom.
* Relationen -förbättras- 1 steg om man anfaller ett imperium som har relation 1-2 till dvärgarna.
* Om Dvärgarna är i krig med ett imperium och detta imperium dessutom gränsar till något bergsområde så kommer Dvärgarna att göra ett anfall (gränsar flera av imperiets områden så slumpas vilket som anfalls). Till skillnad från de mänskliga imperierna kan flera attacker komma från samma provins i de fall att Dvärgarna är i krig med flera imperium.
OMRÅDEN
-------
PROVINSER kallas de civiliserade områdena på kartan som identifieras med en tvåbokstavskombination. Just för att där finns civilisationer som inte vill bli erövrade så har de krigsvärden som adderas till tärningsslag vid attacker. Alla övriga områden har krigsvärde 0.
BERG markeras med /\, identifieras med en bokstav och är dvärgarnas hemvist. Kontrollerar man ett bergsområde så får man ett antal av tillgången Metall, beroende på sin relation med dvärgarna. Relation 3 ger 1 Metall, relation 4 ger 2 och relation 5 ger 3.
SKOG markeras med # och identifieras med en bokstav. Dessa områden ger 2 Trä.
Slätt markeras med ¤ och identifieras med en bokstav. Dessa områden ger inga tillgångar alls.
ERÖVRING
--------
Alla områden har ett krigsvärde som anger deras styrka vid slag (noll om inget annat anges). Man slår 1T6 + anfallarens krigsvärde mot 1T6 + försvararens krigsvärde. Slår anfallaren högre eller lika med försvararen så vinner han och området tas över. Annars händer ingenting.
Anfalls ett område från flera håll så slås det för alla erövringar och den med bäst differens tar över området (förutsatt att attacken lyckades förstås).
Anfaller två områden varandra så slås det för både erövringarna och den med bäst differens tar över det andra området (förutsatt att attacken lyckades).
Alla imperium får göra en attack per runda.
Man kan betala för ytterliggare attacker.
En extra = 2 Metall + 1 Mat.
Ytterliggare en extra = 1 Metall + 1 Trä + 1 Rikedom + 1 Mat.
Det är alltså viktigt vilken ordning man anger sina attacker i eftersom det är möjligt att HANDEL avgör om man alls har råd med en ytterliggare attack.
Man kan INTE göra flera attacker från ett område.
Anfall är hemliga och enbart de lyckade presenteras för alla i och med att den nya kartan visas upp i nästföljande runda.
Exempel:
Trinsmyra - Jorduashur
Paratorna - ¤a
Saphyna - Bzegusta
HANDEL
------
Handel är likt erövringar hemliga och varje spelare anger vad de vill skicka med karavan till ett annat imperium. Handel för givetvis föregås av hur mycket PM-skickande som helst och det går också bra att i slutändan strunta i att skicka iväg en karavan.
Exempel:
1 Trä, 1 Rikedom - Erebos
1 Mat - Kardien
DIPLOMATI
---------
Spelarna kan skapa egna konflikter i forumet. Dessa måste skapas inom 24h från rundans början (söndag, tisdag och torsdag 21:30).
* Starta uppror i valfri erövrad PROVINS (ej imperiernas startprovinser).
Kostar 2 Metall + 1 valfri tillgång.
Sedan får alla satsa på FÖR eller EMOT ett uppror. 1-X där X är provinsens krigsvärde i odds från start (t.ex. ett uppror i Felicien har 1-4 från start. Slå 1T5. 1=lyckat, 2-5=misslyckat). Lyckas upproret blir provinsen fri (vit).
* Muta fri PROVINS till att gå med i ett imperium.
Kostar 3 Rikedom.
Ger 5 i odds för den som ger mutan. Sedan kan alla satsa fritt. (T.ex. mutar Nidland Hynsolge och lägger in 2 extra tillgångar medan Erebos satsar 3 tillgångar. Då blir det alltså T10 med 1-7=Nidland och 8-10=Erebos för att avgöra vilket imperium som Hynsolge ansluter sig till.)
SAMMANFATTNING
--------------
1) En ny runda börjar. Kartan visas upp och förändringar redovisas av spelledaren. Tillgångar delas ut.
2) Diplomatifasen i forumet där spelarna startar egna konflikter (inom de första 24 timmarna) och satsar tillgångar de inte vill spara till extra attacker eller handel (och konspirerar om varför motståndarna håller på tillgångar).
3) Spelarna skickar order för erövring och handel i pm till spelledaren.
4) Spelledaren sköter all slump.