Konrad Konvalj
Myrmidon
Hej forumet!
Nu har Kapten Kånkel något nytt på gång..
I mitt huvud fungerar det jag vill uppnå rätt bra, men troligen kommer det skita sig någonstans på vägen så lite hjälp på traven är vad jag är ute efter. Jag slänger upp lite tankar så får vi se om någon kan ta på dem..
Lite info om mitt projekt
Jag sitter på spelledarposten och styr över åtta pöbelmän. Vi lirar lite av varje, men nu vill jag uppnå något som liknar Game of Thrones.
Jag har koll på att det finns ett sådant lir, men det är nog inte riktigt så jag vill spela det.
Jag vill ha ett maktspel om tronen/riket/kronan/whatävvers. Jag vill pyssla med resurshantering och sånt därnt. Jag vill att spelarna skall sluta avtal till höger och vänster för att sedan hugga dolken i ryggen på sin "polare" för att komma till makten. Jag vill att mina spelare skall gifta bort sig själva eller sin äldsta son eller dotter för att komma närmare makten. Jag vill att spelarna skall skicka hemliga lappar till mig och varandra.
Mina pöbelmän (spelarna) kommer att tilldelas en varsin karaktär som alla vill åt makten. Tanken är att jag sätter ihop dem i par:
Spelare 1 & 2 har statusen vänner
Spelare 1 funkar absolut inte med spelare 3
Spelare 1 har en skaplig relation med spelare 4
Spelare 2 funkar absolut inte med spelare 4
Spelare 2 har en skaplig relation med spelare 3
Och så vidare. Alltså, det kommer att finnas en snubbe man är "allierad" med från start och en snubbe som man absolut inte kan samarbeta med. Spelarna kommer att tvingas att alliera sig med någon som de inte riktigt funkar med för att komma vidare i maktspelet om ni hajar vad jag menar.
De åtta karaktärerna skall ju ha lite olika finesser är tanken. Hjälp mig!
* Rikedom
* Karisma/Ledaregenskaper
* Kontakter
* Information/Kunskap
* Soldater
* Ess i rockärmen
* Handelsvaror
* Tur
Alla skall ju till exempel ha cash för att muta sig fri från synd, köpa lax, anlita lönnmördare, hyra livvakter, förlusta sig och så vidare. Detta måste jag ju styra om till någon form av resurshantering och det har jag väldigt dålig erfarenhet av. Några råd?
Tanken med exempelvis Rikedom är ju då att en karaktär kommer att ha ofantligt mycket mer cash än de andra sju. Den karaktären skall ha större möjlighet att köpa sig till makten än övriga så att säga.
De åtta karaktärerna skall ju även ha en egen stab så att säga. Här skall det bakas in lite familj, tjänare, soldater och sånt. Utöver det vill jag ju att spelarna skall kunna placera ut spioner och skit hos övriga spelare så även det måste ju vara någon form av resurshantering?
De åtta karaktärerna skall ju även ha minst en mörk jävla hemlighet. Alltså, jag vill kunna jobba med hållhakar och sånt. Typ:
* Något personligt
* Lik i garderoben
* Familjetrassel med bastarder och skit
* Ett mord eller två i bakfickan
* Förlustande på otuktningshuset
* Beroende av ost
Tanken här är då att spelare-x är sjukt beroende av en illegal ost som importeras från fjärran östern. Sätter spelare-y ut en spion i hamnen så kommer denne att upptäcka ostleveransen och med lite skön list kan detta användas emot spelare-x.
Hela kampanjen eller vad detta kan kallas kommer jag så klart förlägga i random stad. Jag orkar inte med ett helt imperium utan det får så lov att vara något kompakt så att det blir skapligt lätt att ha kontroll över. Kartor och skit får jag ju dona i ordning och den spelaren med Information/Kunskap kanske kan sitta på en mer detaljerad karta än övriga spelare. Unt so weiter..
Är det någon som förstår mig på ett ungefär..?
Nu har Kapten Kånkel något nytt på gång..
I mitt huvud fungerar det jag vill uppnå rätt bra, men troligen kommer det skita sig någonstans på vägen så lite hjälp på traven är vad jag är ute efter. Jag slänger upp lite tankar så får vi se om någon kan ta på dem..
Lite info om mitt projekt
Jag sitter på spelledarposten och styr över åtta pöbelmän. Vi lirar lite av varje, men nu vill jag uppnå något som liknar Game of Thrones.
Jag har koll på att det finns ett sådant lir, men det är nog inte riktigt så jag vill spela det.
Jag vill ha ett maktspel om tronen/riket/kronan/whatävvers. Jag vill pyssla med resurshantering och sånt därnt. Jag vill att spelarna skall sluta avtal till höger och vänster för att sedan hugga dolken i ryggen på sin "polare" för att komma till makten. Jag vill att mina spelare skall gifta bort sig själva eller sin äldsta son eller dotter för att komma närmare makten. Jag vill att spelarna skall skicka hemliga lappar till mig och varandra.
Mina pöbelmän (spelarna) kommer att tilldelas en varsin karaktär som alla vill åt makten. Tanken är att jag sätter ihop dem i par:
Spelare 1 & 2 har statusen vänner
Spelare 1 funkar absolut inte med spelare 3
Spelare 1 har en skaplig relation med spelare 4
Spelare 2 funkar absolut inte med spelare 4
Spelare 2 har en skaplig relation med spelare 3
Och så vidare. Alltså, det kommer att finnas en snubbe man är "allierad" med från start och en snubbe som man absolut inte kan samarbeta med. Spelarna kommer att tvingas att alliera sig med någon som de inte riktigt funkar med för att komma vidare i maktspelet om ni hajar vad jag menar.
De åtta karaktärerna skall ju ha lite olika finesser är tanken. Hjälp mig!
* Rikedom
* Karisma/Ledaregenskaper
* Kontakter
* Information/Kunskap
* Soldater
* Ess i rockärmen
* Handelsvaror
* Tur
Alla skall ju till exempel ha cash för att muta sig fri från synd, köpa lax, anlita lönnmördare, hyra livvakter, förlusta sig och så vidare. Detta måste jag ju styra om till någon form av resurshantering och det har jag väldigt dålig erfarenhet av. Några råd?
Tanken med exempelvis Rikedom är ju då att en karaktär kommer att ha ofantligt mycket mer cash än de andra sju. Den karaktären skall ha större möjlighet att köpa sig till makten än övriga så att säga.
De åtta karaktärerna skall ju även ha en egen stab så att säga. Här skall det bakas in lite familj, tjänare, soldater och sånt. Utöver det vill jag ju att spelarna skall kunna placera ut spioner och skit hos övriga spelare så även det måste ju vara någon form av resurshantering?
De åtta karaktärerna skall ju även ha minst en mörk jävla hemlighet. Alltså, jag vill kunna jobba med hållhakar och sånt. Typ:
* Något personligt
* Lik i garderoben
* Familjetrassel med bastarder och skit
* Ett mord eller två i bakfickan
* Förlustande på otuktningshuset
* Beroende av ost
Tanken här är då att spelare-x är sjukt beroende av en illegal ost som importeras från fjärran östern. Sätter spelare-y ut en spion i hamnen så kommer denne att upptäcka ostleveransen och med lite skön list kan detta användas emot spelare-x.
Hela kampanjen eller vad detta kan kallas kommer jag så klart förlägga i random stad. Jag orkar inte med ett helt imperium utan det får så lov att vara något kompakt så att det blir skapligt lätt att ha kontroll över. Kartor och skit får jag ju dona i ordning och den spelaren med Information/Kunskap kanske kan sitta på en mer detaljerad karta än övriga spelare. Unt so weiter..
Är det någon som förstår mig på ett ungefär..?