Nekromanti Kampen om...

Konrad Konvalj

Myrmidon
Hej forumet!

Nu har Kapten Kånkel något nytt på gång..

I mitt huvud fungerar det jag vill uppnå rätt bra, men troligen kommer det skita sig någonstans på vägen så lite hjälp på traven är vad jag är ute efter. Jag slänger upp lite tankar så får vi se om någon kan ta på dem..

Lite info om mitt projekt

Jag sitter på spelledarposten och styr över åtta pöbelmän. Vi lirar lite av varje, men nu vill jag uppnå något som liknar Game of Thrones.

Jag har koll på att det finns ett sådant lir, men det är nog inte riktigt så jag vill spela det.

Jag vill ha ett maktspel om tronen/riket/kronan/whatävvers. Jag vill pyssla med resurshantering och sånt därnt. Jag vill att spelarna skall sluta avtal till höger och vänster för att sedan hugga dolken i ryggen på sin "polare" för att komma till makten. Jag vill att mina spelare skall gifta bort sig själva eller sin äldsta son eller dotter för att komma närmare makten. Jag vill att spelarna skall skicka hemliga lappar till mig och varandra.

Mina pöbelmän (spelarna) kommer att tilldelas en varsin karaktär som alla vill åt makten. Tanken är att jag sätter ihop dem i par:

Spelare 1 & 2 har statusen vänner
Spelare 1 funkar absolut inte med spelare 3
Spelare 1 har en skaplig relation med spelare 4

Spelare 2 funkar absolut inte med spelare 4
Spelare 2 har en skaplig relation med spelare 3

Och så vidare. Alltså, det kommer att finnas en snubbe man är "allierad" med från start och en snubbe som man absolut inte kan samarbeta med. Spelarna kommer att tvingas att alliera sig med någon som de inte riktigt funkar med för att komma vidare i maktspelet om ni hajar vad jag menar.

De åtta karaktärerna skall ju ha lite olika finesser är tanken. Hjälp mig!

* Rikedom
* Karisma/Ledaregenskaper
* Kontakter
* Information/Kunskap
* Soldater
* Ess i rockärmen
* Handelsvaror
* Tur

Alla skall ju till exempel ha cash för att muta sig fri från synd, köpa lax, anlita lönnmördare, hyra livvakter, förlusta sig och så vidare. Detta måste jag ju styra om till någon form av resurshantering och det har jag väldigt dålig erfarenhet av. Några råd?

Tanken med exempelvis Rikedom är ju då att en karaktär kommer att ha ofantligt mycket mer cash än de andra sju. Den karaktären skall ha större möjlighet att köpa sig till makten än övriga så att säga.

De åtta karaktärerna skall ju även ha en egen stab så att säga. Här skall det bakas in lite familj, tjänare, soldater och sånt. Utöver det vill jag ju att spelarna skall kunna placera ut spioner och skit hos övriga spelare så även det måste ju vara någon form av resurshantering?

De åtta karaktärerna skall ju även ha minst en mörk jävla hemlighet. Alltså, jag vill kunna jobba med hållhakar och sånt. Typ:

* Något personligt
* Lik i garderoben
* Familjetrassel med bastarder och skit
* Ett mord eller två i bakfickan
* Förlustande på otuktningshuset
* Beroende av ost

Tanken här är då att spelare-x är sjukt beroende av en illegal ost som importeras från fjärran östern. Sätter spelare-y ut en spion i hamnen så kommer denne att upptäcka ostleveransen och med lite skön list kan detta användas emot spelare-x.

Hela kampanjen eller vad detta kan kallas kommer jag så klart förlägga i random stad. Jag orkar inte med ett helt imperium utan det får så lov att vara något kompakt så att det blir skapligt lätt att ha kontroll över. Kartor och skit får jag ju dona i ordning och den spelaren med Information/Kunskap kanske kan sitta på en mer detaljerad karta än övriga spelare. Unt so weiter..

Är det någon som förstår mig på ett ungefär..?

Konrad Konvalj

Myrmidon
Vafalls! 30 minuter och inget svar..

Jag är ett ivro och troligen rätt sunkig på att förmedla vad jag är ute efter. Om det finns någon som ögnat igenom mitt mög, och inte fattar vad jag vill ha så är det bara att hoppa på mig så kanske jag kan förklara bättre.

Edit; Öh..det hade gått typ 30 minuter

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Jag trodde detta var en tråd om olika gruppers kamp och du ville ha förslag på det...
Vart lite besviken.

Tyckte den klassiska "Spetznas mot kust jägarna i slaget om ölandsbron" hade varit bra.

Men för att skriva något som har med tråden att göra.
Det känns lite fiasko över detta, och då Fiasko som spelet.

Men det låter intressant och jag kommer följa utvecklingen. Lycka till.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Jag hade nog fiskat fram någon sorts speltestmaterial till Den Yttersta Domen för att spela något liknande.

DOCK! Det följer dock budorden, så spelarna har inga hemligheter mellan sig, bara rollpersonerna.

Är hemligheter på spelarplanet något som är viktigt för er?

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Det låter ju som en blandning av de två gamla dataspelen Oil Imperium och Ports of Call.

Jag älskar idén och hade gärna spelat något sådant själv men utöver det har jag just nu inga nyttiga råd... Jag får fundera vidare.

Jag gick lite i liknande tankar efter att ha avslutat Sopranos-boxen. Min tanke var att alla RP skulle vara Bossar med underhuggare och soldater och så och varje boss hade sin specialitet, typ som i ditt upplägg.

Jag hade tänkt lägga upp det som i brädspelet Diplomacy, med olika faser för förhandling och agerande. Och det är först i agerande-fasen men märker vilka man kan lita på och vilka som är rygghuggare.

Kan man inte ha nån form av tokens för sina resurser, en resurspool if you will, sen så kan den ökas beroende på hur andra agerar. Man använder en token och deklarerar en avsikt, t. ex Jag vill vinna förtroende hos vasallen i Gyldenrike, sen beroende på hur de andra agerar så visar det sig om det lyckades eller inte.

Konrad Konvalj

Myrmidon
wilper said:
Jag hade nog fiskat fram någon sorts speltestmaterial till Den Yttersta Domen för att spela något liknande.

DOCK! Det följer dock budorden, så spelarna har inga hemligheter mellan sig, bara rollpersonerna.

Är hemligheter på spelarplanet något som är viktigt för er?
Den Yttersta Domen har det snackats om i din pod har jag för mig. Skall fiska lite mer där.

Hemligheter är troligen mest viktigt för mig. Har inte kollat av med pöbelhanarna egentligen. Hur som så är det väldigt festligt med paranoia och en massa smusslande runt bordet. Det blir ju en liten annorlunda upplevelse om det mesta är hemligt, men jag får kolla upp Den Yttersta Domen.

Konrad Konvalj

Myrmidon
Mackan said:
Jag hade tänkt lägga upp det som i brädspelet Diplomacy, med olika faser för förhandling och agerande. Och det är först i agerande-fasen men märker vilka man kan lita på och vilka som är rygghuggare.
Min tanke är att ha 6 faser per dygn. Av dessa 6 måste 1 fas offras för sömn. Alltså, 4 timmar bör man sova för att inte ådra sig några nackdelar.

Det kanske blir en del pappersarbete här, men det kan jag leva med. Alternativet så kör jag en kort genomgång med varje spelare i enrum. Är två spelare på samma plats i ett gemensamt möte så är givet båda med. Har någon en spion eller liknande på samma plats får denne delta som åhörare. Det kanske krävs lite av spelarna här med tanke på metapryttlarna men det lär vi ju övervinna.

Mackan said:
Kan man inte ha nån form av tokens för sina resurser, en resurspool if you will, sen så kan den ökas beroende på hur andra agerar. Man använder en token och deklarerar en avsikt, t. ex Jag vill vinna förtroende hos vasallen i Gyldenrike, sen beroende på hur de andra agerar så visar det sig om det lyckades eller inte.
Berätta mer.. Resurspoler och sånt är jag en kanalpaddlare på.

Dock så är tanken att förtroende skall vinnas genom rollspelande mellan spelarna. Alla vasaller och mög runt omkring tar jag hand om, men grundtanken är att mina åtta pöbelmän skall kampa med och emot varandra.

Den stora bossen är ju någon form av knug och det lär ju vara jag det. Troligen kan den posten användas till nått fräckt alá rådsslag där alla måste rösta på saker och ting. Där kan det uppstå en del sköna konflikter och även där skulle jag villa få in lite resurshantering.

Exempelvis:

Knugen behöver mer soldater för att skydda norra gränsen mot stråtrövare.

Spelare 1 har mer soldat-resurser än övriga och får bättre cred om han väljer att offra fler soldater. Nackdelen med att offra mer än övriga är ju så klart att det måste vara lättare att de manövrerar ut honom med vapenmakt. Eller nått sånt..

GnomviD

Heresiark
Re: Avsnitt 13 - Den Yttersta Domen

Konrad Konvalj said:
Åh toppen! Tack!

Jag ser Den Yttersta Domen som en nödlösning tillsvidare. Hemligheter och planerande är ju sjukt kul så jag måste försöka få ihop det här på nått vis, men skiter det sig kan jag falla tillbaka på dina pryttlar.
Kul att höra! Jag har spellett en kampanj lik den du talar om i Den yttersta domen - fem maktspelare i Yamatoshogunatet som konsipirerade mot varandra, för att se till att det blev just de som skulle ta makten när den dödssjuke shogunen tillslut trillade av pinn - och det blev riktigt bra. Det som är tacksamt är att Sanningar (personlighetsdrag, övertygelser, viktiga relationer, etc.) strukturerar upp motiveringar och kraftiga relationer, o.s.v., på ett sätt som påtagligt påverkar spelet.

Däremot är DYD betydligt mer abstrakt än vad du planerar - resurshantering reduceras till konflikter, och tidsåtgång och SLP:er hanteras efter SL:s godtycke. Fokuset hamnar hela tiden på rollpersonerna och deras motiveringar, hellre än meta-manövreringar (kommer inte på någon bättre term), så att säga.

Säg till om du vill ha reglerna och/eller info om vår kampanj, så fixar jag.

Konrad Konvalj

Myrmidon
Kampen om...osten?

Nu skall jag försöka bena ut några tankar om resurshanteringen. Det är nog där skon klämmer allra hårdast.

Lite exempeltankar:

Om jag vill uppnå att spelare-x skall ha möjligheten att köpa sig en assåsin som utför ett halvtaskigt lönnmord till en billig peng så offras x-antal resurser. Vill spelare-x få det hela utfört av en något mer sofistikerad och diskret snubbe kostar det däremot dubbelt så många resurser.

Här kanske man även måste baka in hur pass viktig karaktären är så att säga. Det bör ju vara billigare att fimpa en latrintömmare än lordens fru.

Om spelare-x vill köpa sig några prostituerade på sin fritid tack vare alla sjuka begär denne går och bär på i hemlighet måste x-antal resurser betalas ut per runda. Görs inte det måste ju nackdelarna börja hagla över spelaren.

Om spelledar-muppen vill kasta på området en rätt dålig skörd så måste ju spelarna så klart förse sig med importerad proviant av något slag för annars kommer ju pöbeln inte att lysstra till dem. Där har såklart en handelsmanna nisse en liten fördel. Bättre inköp? Behöver offra mindre resurser?

Hmm. Behöver jag nån form av resurshanterings prislista för det hela? Är det gjort? Har nån det på lager?

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Re: Kampen om...osten?

Ett alternativ till detaljerad resurshantering (som ju har risken att bli rätt mycket shoppinglista, särskilt om du har många alternativ att välja på) är att göra det mer simpelt, men att varje sak man gör har en risk att slå tillbaka på en själv. Exempelvis kan man göra så här:

När du skickar en lönnmördare efter någon ska du spendera slå 1T6. Får du 1-3 misslyckas det, och det går att spåra till dig. På 4-6 väljer spelledaren: antingen funkade det, men med komplikationer som gör att du hamnar i hetluften, eller så drog sig mördaren ur innan något han hända. På 7+ gick det alldeles utmärkt.
Modifikationer: -1 per poäng social status målet har, +1 per Guld du spenderar.

Skriv några sådana här manövrer för olika saker rollpersonerna kan göra och sätt dem i händerna på dem. Det bra är att eftersom de alltid har konsekvenser så blir spelet rätt självgående.

Konrad Konvalj

Myrmidon

GnomviD said:
Konrad Konvalj said:
Åh toppen! Tack!

Jag ser Den Yttersta Domen som en nödlösning tillsvidare. Hemligheter och planerande är ju sjukt kul så jag måste försöka få ihop det här på nått vis, men skiter det sig kan jag falla tillbaka på dina pryttlar.
Kul att höra! Jag har spellett en kampanj lik den du talar om i Den yttersta domen - fem maktspelare i Yamatoshogunatet som konsipirerade mot varandra, för att se till att det blev just de som skulle ta makten när den dödssjuke shogunen tillslut trillade av pinn - och det blev riktigt bra. Det som är tacksamt är att Sanningar (personlighetsdrag, övertygelser, viktiga relationer, etc.) strukturerar upp motiveringar och kraftiga relationer, o.s.v., på ett sätt som påtagligt påverkar spelet.

Däremot är DYD betydligt mer abstrakt än vad du planerar - resurshantering reduceras till konflikter, och tidsåtgång och SLP:er hanteras efter SL:s godtycke. Fokuset hamnar hela tiden på rollpersonerna och deras motiveringar, hellre än meta-manövreringar (kommer inte på någon bättre term), så att säga.

Säg till om du vill ha reglerna och/eller info om vår kampanj, så fixar jag.
Anmäler mitt intresse för regler och info från er kampanj.

Sanningar (personlighetsdrag, övertygelser, viktiga relationer, etc.) Låter väldigt intressant.

Min tanke är att jobba med ett gäng karaktärer per karaktär så att säga. Alla spelare skall ha ett stycke lord/lady + allt runt omkring.

Jag tror i min fantasi att det går att snaska in en hel del olika hemligheter i varje adelshus eller vad det nu blir. Spelare-x har troligen en hemlig bastardson som ligger med spelare-y´s äldsta dotter. Spelare-x och y är däremot de två som absolut inte funkar ihop och rent spelmekaniskt skall dessa två inte kunna hjälpa varandra för att komma till makten. Det skall vara lite minus mot minus och då blir det inte plus. Däremot kan spelare x och y dra nytta av varandra och sätta den andra i brun dager för att vinna spelare z´s förtroende och hjälp för att komma till makten.

Konrad Konvalj

Myrmidon

Svarte faraonen said:
Ett alternativ till detaljerad resurshantering (som ju har risken att bli rätt mycket shoppinglista, särskilt om du har många alternativ att välja på) är att göra det mer simpelt, men att varje sak man gör har en risk att slå tillbaka på en själv. Exempelvis kan man göra så här:

När du skickar en lönnmördare efter någon ska du spendera slå 1T6. Får du 1-3 misslyckas det, och det går att spåra till dig. På 4-6 väljer spelledaren: antingen funkade det, men med komplikationer som gör att du hamnar i hetluften, eller så drog sig mördaren ur innan något han hända. På 7+ gick det alldeles utmärkt.
Modifikationer: -1 per poäng social status målet har, +1 per Guld du spenderar.

Skriv några sådana här manövrer för olika saker rollpersonerna kan göra och sätt dem i händerna på dem. Det bra är att eftersom de alltid har konsekvenser så blir spelet rätt självgående.
Åh najs! Nu snackar vi.

Det här är bra för mig.

Du ger +1 per Guld vilket låter som en bra tanke, men för att komma dit måste jag först sätta nån form av niva/värde/antal på hur många Guld varje karaktär har.

Finns det bra tips om det också eller skall jag börja sleva fram en liten testlista här för godkännande?

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in

Jag tror det kan vara bra om mängden guld man förväntas ha matchas efter vilken skala det är på systemet. Om man utgår från att värden ligger på 1-5 kan man designa systemet så att en utgift på 5 Guld är rejält saftig. Om man i stället kör med 1-20 så kan man sätta 20 Guld som värdet på en tung utgift.

Basenanji

Postd20modernist

Okej, Kånkelman, nu tänker jag bidra lite.

Jag gillar verkligen din grundide och skulle mer än gärna lira nåt sånt. Då tycker jag också att hela prylen är att rollpersonerna måste ha hemligheter för varandra och för att detta verkligen ska kännas måste det ju förstås också gälla för spelarna också. Att hålla på att skicka lappar fram och tillbaka tycker jag låter askul.

KK said:
De åtta karaktärerna skall ju ha lite olika finesser är tanken. Hjälp mig!

* Rikedom
* Karisma/Ledaregenskaper
* Kontakter
* Information/Kunskap
* Soldater
Etc....
Jag uppfattar det som att du behöver någon sorts ”resurs-regelmotor” och skissar här snabbt fram en sådan här. Det blir väldigt brädspelslikt till en början, men vänta så får jag visa hur man kan klä de här abstrakta termerna i mer ”rollspeliga” dito. Det går säkert att förfina.

Jag skulle göra så här:

1) Alla spelare får totalt 20+40 poäng att fördela mellan alla Finesser (8st). Dessa kallar jag för Finess-poäng. Man kan max lägga 20 poäng på en Finess. De första tjugo poängen måste man dock deklarera högt för varandra i turordning, alla kan alltså inte lägga dessa 20 poäng på samma Finess. De övriga poängen (40) ska man i hemlighet fördela mellan resterande Finesser.

Varje Finess används för att dominera en Resurs:

Rikedom-> Du kan köpa hyrsvärd
Karisma-> Du kan få med dig folket
Kontakter-> Du vet vilka försvarsanläggningar som är värda att satsa på
Kunskap-> Du känner till dina konkurrenters svaga sidor
Osv.

2) Man får också 20% av sina Finess-poäng att förhandla med. De kan man ”ge till varandra” genom att först komma överens spelare emellan, för att därefter skicka lapp till SL där det står hur mycket poäng man ger till någon (man kan alltså först säga att man ger poäng till någon, för att därefter svekfullt låta bli...). Dessa poäng är Finess-specifika och man måste alltså bestämma vilken sorts Finess man ger (Rikedom/Karisma/Kontakter/etc.). Spelarna får sedan aldrig reda på exakt hur många poäng man har fått från en någon annan, bara totalsumman.
3) Därefter får man försöka skaffa fram information av varandra gällande vilka investeringar man kommer göra. Eftersom man inte kan satsa på alla Finesser måste varje spelare bestämma noggrant försöka avgöra vilka som är värda att satsa på
4) Sedan är det dags för att få information från sina allierade: då måste man visa sin allierade vilka tre finesser man är sämst på alternativt ge några Finess-poäng till sin allierade.
5) Spioner måste ju finnas med i ett sådant här spel?! Här kan varje spelare offra Finess-poäng på att skicka en spion till de andra spelarna. Spionerna kan ta reda på vad en annan spelare har för Finess-poäng i en given Finess. En spion kostar fem Finesspoäng och man får bara anlita en spion per runda. Man kan också välja att investera i kontraspionage – dvs en spion som ”fångar” andra spioner för fem Finess-poäng.
6) Därefter inleds konfliktfasen. Man kan välja mellan att:
– inte inleda någon konflikt alls
– skaffa sig fler allierade (max tre stycken per spelare)
– inleda en konflikt mot en specifik spelare
– tillsammans med andra inleda en konflikt mot en eller flera andra spelare

När man ska avgöra en konflikt ska man ”strida mot varandra” genom att varje spelare får välja tre olika Finesser. För varje Finess man väljer får man slå en tärning + värdet i Finess. Den som vinner fyra av dessa sex slag har vunnit konflikten och får hälften av den andres spelares ”Finess-poäng”. Observera dock att man bara kan få de Finesser den andre spelaren har.
Ex: Arne har förlorat mot Malte. Arne ger då hälften av sina Finesspoäng vilka är följande:
Rikedom 20 (10 poäng till Malte)
Karisma 6 (3 poäng till Malte
Kontakter 12 (6 poäng till Malte)
Etc...

Därefter upprepar man proceduren från steg 2 tills någon är ensam vinnare.

Okej, hur gör man då med det ”rollspeliga”? Jag skulle låta varje spelare vara med och rita en gemensam karta med åtta län, åtta befästningar, åtta städer, etc. Därefter skulle spelarna få designa sina olika ”hus” med symboler och citat (gärna efter att man har deklarerat vilken finess man har 20 poäng i). Steg 2 ”rollspelar” man genom att högt tala om hur ”länet Silverdal skickar en budbärare till länet Hårdblåste för förhandlingar”. Därefter får de två spelarna gå undan och göra upp med varandra. Om man vill kan man också för de andra delge vad man har kommit överens om och gärna i ”rollspeliga termer” som att Länet Silverdal har i förtrolig ton berättat om Fästningen Skuggspiras olika labyrinter, vilka sträcker sig långt under Skuggspiras marker...”.

Typ.

johoohno

Warrior
Kul idé! Gjorde något liknande som play by email med mina polare för ett tiotal år sedan. Bifogar mina gamla regler och kartexempel om det är av intresse. Har en del filer till om det om det är av intresse.

Enkelt uttryckt var var och en härskare i ett rike som ville utöka sin makt. Man gjorde det med vapenmakt, diplomati och spioneri (och magi också har jag för mig).

Det tog lite tid som spelledare varje helg att rodda med alla handlingar och så, men det var ku latt se hur allianser skapades och krossades :gremsmile:

Attachments

johoohno

Warrior
Nu när jag tänker efter låter det som om det går att ta skuggspelsbiten ur svavelvinterrollspelet och modifiera lite för att uppnå det du vill?!

GnomviD

Heresiark

Ja, det är ungefär så som vi spelade med det. Vi kör ju allt sånt där öppet och spånar fram det gemensamt under skapandeprocessen, och sen spelar vi med öppna kort. Det blev typ såhär:

SL: Okamoto, visst har du en högra hans inom hatamoto?
Okamoto: Jo. Han heter... Toda?
Kaneda: Jag håller ju naturligtvis på att köpa honom.
SL: Vet du om att han är mutad, Okamoto? Hur reagerar du på det?
Okamoto: Jajjemen! Jag vet inte varifrån de kommer, men vi delar på mutorna, så håller jag tyst.

Osv. Om man uppskattar att spela med hemligheter är det ju inte ett bra koncept, men annars är det tacksamt att spåna fram SLP:er gemensamt, och be allihopa slänga in detaljer och så till dem. Men då spelar vi ju med en sån inställning att man välkomnar att folk jävlas med en, för att det blir bra berättelser. När folk säger "Får jag läsa på ditt rollformulär för att se hur jag kan utnyttja dina Sanningar?" svarar man "Ja, såklart, kolla in Lögnen på min religiösa sanning. Den vore skitdryg just nu."

Sanningar funkar som så att du blir belönad med erf+plotsocker varje gång du spelar på det och är det centrala som driver handlingar och personlighetsutveckling. De andra spelarna tvinga dig att spela efter en sanning i en scen, vilket gör sig skitbra när rollpersonerna står mot varandra. Sist också har varje sanning en Lögn: en handling som gör att du genast tappar sanningen om du utför den. I infon är de skrivna "Sanning (Lögn)".

Bifogar mina SL-anteckningar till kampanjen i fråga, så ser du hur det kan se ut. De kan verka kaotiska, men de är organiserade efter hur kampanjskapandet går: Koncept för att få alla i samma tänkebanor > Rollpersoner > Platser och SLP:er.

I - Kampanjkoncept
Vad?
Högsta hönsen & hovintrig. Folk har ordentligt med makt och har möjlighet att påverka schitt.

Berättelseteman: Girighet;

Var?
Shogunatet; kring shogunens hov i Nangkyo. Shogunen håller en gisslan från varje familj. I hovet är man inte sådär speciellt välkomnande mot utomsocknes, men klanledarna har ju ingenting emot att välkomna dem för att få personliga fördela.

• Ikarashi = femti stormar. Staden på larvfötter som hela tiden rör sig i gryningen.
• Hatamoto rekryteras från de lägsta samhällsklasserna för att sakna lojaliteter.

Miljöteman: Lita inte på någon;

Vem?
De mäktigaste personerna i riket, folk som har möjlighet att påverka schitt och verkligen skaka om saker och ting. Personer som har möjlighet att påverka en hel massa saker och ting.

Rollpersonsteman: Heder & skam; Se efter dig själv, men fundera sedan.

Hur länge?
5-6 spelpass. Ingen mening att dra ut på det alltför länge.

II - Rollpersoner
Inoue Hanshiro
Abbotten i Miidera-templet och överhuvud över statskyrkan. Allmänt känd som kritisk mot klanernas makt och de maktlösas förkämpe. Miiderakyrkans sohei-ordnar [beväpnade munkar och nunnor] står under hans kommando.
Mål: Jag ska ersätta Murakami-dynastin med en teokrati
Vägar: Edsvuren hämnd; Missionär; Makten bakom tronen
Sanningar: Progressiv (-); Vanära Hata no Batou (Döda honom); Folkets röst (neka någon välgörenhet); Politisk makt inom Sanningssägargillet (neka dem kapak); Son av ett vanärat hus (Avslöja ditt förflutna)
Relationer: Sengoku-taisho → Välsignar hans rustning
Hata-daimyo → Uppviglar hans undersåtar
Kaneda-daimyo → Arbetar för hans frälsning
Tokutokage → Skaffar honom en ny arm
Ashiraga-ometsuke → Förlåter hans korruption
Savage → Han frågar mig om råd
Sohei-orden → Jag höjer deras budget
Kitagawa-chiyaki → Jag försöker stå emot hennes förförelser
Dojon → Hit går jag för att skåda mäns innersta väsen

Hata no Batou-daimyo
Överhuvud för klan Hata, den största och mest inflytelserika klanen. "Premiärminister". Kontrollerar sin familj med järnhand och tvingade sin syster till att gifta sig med shogunen.
Mål: Skaffa en son med min Miko och gör honom till ny shogun.
Vägar: Råttkonung; Purser; "Notarie"
Sanningar: From: Balianist (Bryt ett budord); Fruktad (Respektera lägre stående); Edsvuren hämnd: Shogun (Bryt mot eden); Mörk hemlighet: Incest (Låt det komma ut); Ambitiös (Utnyttja inte ett bra läge)
Relationer: Inoue Hanshiro → Sponsrar hans rival
Kaneda no Daimaru → Jobbar mot samma mål
Tokutokage no Seishi → Vi jobbar för att rusta upp flottan
Okamoto Sengoku → Jag påminner honom om hans underlägsenhet
Brottningsringen → Jag avlägger eder där
Andra prästen i templet → Arbetar för att han ska ersätta Inoue
Utrikesministern → Jag arbetar för att avsätta honom
Miko, shogunens fru aka syster → Jag gör närmanden
Kaneda no geisha → Tar mina mutor

Kaneda no Daimaru-daimyo
Ledare över klan Kaneda. Finansminster och allmänt hal typ. Tronen har en djup skuld till hans klan.
Mål: Kaneda-dynastin ska efterträda Murakami-dynastin
Vägar: Kunskapare; Pirat; Domare
Sanningar: Balianist (konvertera); Girig (Ge utan en baktanke); Korrupt (Neka en skälig muta); Pålitlig (Bryta kontakt); Av Guds nåde (
Relationer: Inoue → Lyssnar på hans predikan
Okamoto → Sätter hans budget
Tokutokage → Utnyttjar hans skuld till mig
Hata → Jobbar mot samma mål
Badhuset → Gör mina "lagliga" affärer där
Pu Zhu → Håller kort koppel
Toda Wasaburo → Jag mutar honom
Shogun Murakami → Försöker försiktigt indriva skuld
Utrikesminister → Försöker skuldsätta

Okamoto Sengoku-taisho
Kapten för shoguns hatamoto, och därmed befälhavare för de enda beväpnade styrkorna tillåtna i shoguns palats.
Mål: Ståndssamhället ska försvinna
Vägar: Hallick; Ordensriddare; Ledare
Sanningar: För shogunen (svik Honom); Bister uppsyn (Förlåt någon); Hänsynslös (Undvik våld); Ofrälse (Förolämpa en adelsman); En del av möblemanget (ställ till en scen)
Relationer: Inoue Hanshiro → Jag lyssnar på hans råd
Kaneda no daimaru → Uppvaktar hans dotter
Tokutokage no Seishi → Hjälper med sysslor
Hata no Batou → Håller ett öga på honom
Shogun Murakami → jag skyddar honom
"Husmor" → Jag pumpar henner på information
Trädgården → Vandrar i
Toda Wasaburo → Delar på mutorna
Hattori Hanzo → Ger hållhake på metsuke

Tokutokage no Seishi-oniwashi
Paragrafryttare och punktprickare. Trädgårdsmästare och ansvarig för shogunens bonsaiträd. Äldste sonen och arvtagare till klan Tokutokage.
Mål: Jag ska hitta shoguns sanna arvinge
Vägar: Desperat mördare; Löjtnant; Ledare
Sanningar: Traditionell; Något att bevisa; Hänsynslös; Skuldsatt till Kaneda-daimyo; Berömd räddare
Relationer: Hata no Batou → Jag fruktar honom
Kaneda no Daimaru → Jag lägger krokben för honom
Inoue Hanshiro → Jag uppvaktar honom
Okamoto Sengoku → Ställer in mig hos
Randy Savage → Jag handlar kapak av
Zatoichi → Han lyssnar på vad jag säger

III - SLP:er & Platser

Platser
Trädgården
Inga Hatamoto. Bonsaiträd. Evigt blommande körsbärsträd.
Sanning: Fridfyllt

Tronrummet
Storslaget, katafrakter, kyrassiärer.

Dojon

Miidera (De tre brunnarnas tempel)
De tre tempeltornen är nog höga för att ta emot solljus, men är förkatastrofalt och smälter inte; de reflekterar solljuset ner på backen: den enda platsen i Yamato med solljus. Typ öppet för folket.

Den yttersta borggården

Rådsrummet

Rustningskammaren

Badhuset
Imitations-onsen.

SLP:er
Folk kring shogunen
Hans helighet, den odödlige shogun Murakami. (Talar aldrig själv, utan alltid genom sin sanningssägare Asai; dödliga får inte höra Hans helighets röst, och ingen kan tvivla på att en sanningssägare inte skulle återge Hans ord korrekt).
Miko; Shogunens maka, Hatas syster Sanning: Föraktar Hata
Kitagawa Chiyaki; shogunens geisha. (Oklara lojaliteter)
Hattori Hanzo, shinobimästaren.
Zatoichi, den blinda massören
Matsumoto Hiroko; stjärntydaren
Utsumi Umenosuke; kock
Minamoto no Kai; teceremonimästaren
Chosukabe no Hokusai; shogunens livmedicus
Asai Ume; sanningssägaren
Furuyoshi; skrifthållaren
Härolden
"Butler"
"Hushållerska"
Tvillingarna Watanabe Ryunosuke & Kinosuke; shogunens geta-makare
Besshou, utrikesministern
Försvarsministern, Hatas svåger/farbror

Hatamoto
Toda Wasaburo; Hatamoto-second in command; Sanning: Otålig
Livvakterna
Ashikaga; ometsuke

Kaneda
Pu Zhu, ansvarig för Kanedas piratflotta.
Daimarus fru

Hata
Hatas systerdotter
Okonomiyaki; Hatas butler
Hatas livvakt
Hatas geisha

Tokutokage
Tokutokages Livmedicus
Randy Savage; tokutokages livvakt från Jorden

Miidera
Keiko, the sister militant.
Guzen no Ichi, Inoues rival
Handpåläggaren
Abedissan för Miideratemplet
Den rituelle tvagaren

Övrigt
Legion; sändebudet från Jiu-sheng.
Vill du jag ska dela regelboken med dig, PM:a mig en mailadress, så fixar jag det.