Nekromanti Kampkonstformulär

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Hej alla.

Jag hade lite tråkigt så jag slängde ihop ett kampkonstformulär till Neotech.
Dokumentet är i .doc-format och det är 2 formulär per utskriven A4, så man får ta sax och klippa.

/Naug, vägrar särskriva .doc-format

DAKRilla

Hero
Ser mycket bra ut! Enda invändningarna är att mitt Office 2000 fick de lägre formuläret för sig att gå en bit in på det övre formuläret och dessutom täckte textrutorna med bilden på katanat rubrikerna "Teknik" och "Nivå" på den vänstra tekniklistan. Antar att det inte är menat att det ska vara så här, men Word är inte direkt det mest pålitliga så fort man börjar blanda in tabeller och textrutor.

Och just det! Saftar man på med alla tekniker till Shaolin Kung-fu så räcker inte listorna med tekniker till (krävs 18) men å andra sidan är det inte särskilt ofta någon rollperson har det. Antar jag.

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Aha!

Officeproblemet är jag rädd att jag inte kan göra någonting åt.
Det låter nämligen som ett kompabilitetsproblem mellan olika versioner. Jag sitter på Office X (office för Mac OS X) och här ser det fin fint ut.

Do you know... Kung Fu?

Kung Fu problemet kan jag dock göra någonting åt. Jag kan dissa rutan med anteckningar på högersidan och göra en lång lista för tekniker där istället. Anteckningar kan man ha på baksidan. Bilden rör jag dock inte på, den är jag mycket nöjd med :gremgrin:

/Naug, går och ändrar lite saker

Ezzy

Warrior
Re: Aha!

jag föredrar nog när det finns utrymme att skriva vilka tekniker man har på själva rollformuläret(som på tippis fyrsidiga forumlär), men ifall du skulle göra forumläret lite större skulle man kunna tänka sig att dom karaktärer som sysslar väldigt mycket med kampsporter kan ha nytta av det...

DAKRilla

Hero
Re: Aha!

Jag tycker att anteckningsrutan bör vara kvar. Utrymmesproblemet går enkelt att lösa med att istället lägga till två rader till "båda" tekniktabellerna så att det blir totalt nio rader. För mig (har ingen aning om hur det i ditt Office X) "rymms" denna ändring och margnialen till formulärets slut blir mindre och mer enhetlig med resten avformuläret.

Det var dock aningen irriterande att Word var tvungen att krascha tre gånger innan denna pytteändring var färdig.

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Ver 1.3

Jag lekte runt lite granna i Word för att åtgärda några av problemen. Jag har försökt fixa problemet att tabellerna lägger sig över varandra genom att göra om alla tabeller till en (1) stor tabell.

Marginalerna i dokumentet ligger just nu precis på gränsen av vad min skrivare tycker är roligt, det kan dock variera med er lokala skrivare.

/Naug, tänker nog inte pilla något mer, ty Word är drygt när det kommer till marginaler, tabeller och textrutor samtidigt :gremtongue:

swazze

Swordsman
Re: Ver 1.3

Om du har lust att ändra formuläret en gång till så har jag ett litet tips.

Det krångligaste är inte att få med tekniknamn och vilken nivå den har på det vanliga formuläret. Utan det är vad för skada eller vilken annan effekt en viss tekink har. Det finns inget som slöar ner mer än att slå i offensiv efter detta. Så istället för att ha formuläret på en halvsida (vem har två stridskonster eller klipper av formuläret på mitten när alla andra formulär är A4) så ha det på en A4 och gör det möjligt att fylla i allt som som behövs i stället.

GrottrolletNaug

Swashbuckler
direkt problem = platsbrist

"Det krångligaste är inte att få med tekniknamn och vilken nivå den har på det vanliga formuläret. Utan det är vad för skada eller vilken annan effekt en viss tekink har. Det finns inget som slöar ner mer än att slå i offensiv efter detta. Så istället för att ha formuläret på en halvsida (vem har två stridskonster eller klipper av formuläret på mitten när alla andra formulär är A4) så ha det på en A4 och gör det möjligt att fylla i allt som som behövs i stället."

Det är kloka saker du har att säga, däremot så tar detta upp en ämlans plats. Jag har personligen gjort det här till en av mina spelare för att uppmärksamma honom på allt han faktiskt kan göra med sin karaktärs stridskonst (för att göra striderna lite mer intressanta än att "jag sparkar högt"). Det hela tog 3 sidor, fast då var jag ganska nogrann med mina beskrivningar.

Så blir nog ett visst problem hur man ska få in allt på en sida. Men problem är till för att lösas. Om jag får ett infall av inspiration/tristess någon gång i framtiden så kanske jag snickrar på ett sådant formulär.

/Naug, äter glass