Nekromanti kan det bli svårare än så här?

Eagle

Swordsman
Här kommer ett dilemma:

Rollpersonen är på jakt efter en skatt som bevakas av en drake. Skatten tillhör rollpersonens förfäder. Bland skatten finns ett magiskt föremål som av någon anledning kan rädda hans land X från att bli invaderat av fiender. Men skatten är bevakad av en drake. Enda sättet att skada draken är att döda en person som har ett speciellt förhållande med draken. Denna person råkar vara kronprinsessa i landet, och enda arvinge till tronen om kungen dör. Hon har av någon anledning blivit född med "drakens märke" som betyder att hon är "drakens beskyddare", vare sig han/hon vet om det eller ej. Bara genom att hon dör, kan draken skadas. Och draken kommer inte tillåta någon att ta skatten.

Då rollpersonerna är ena riktiga helyllehjältar som inte kan göra en fluga förnär utan att få skuldkänslor, så vill jag verkligen göra det svårt för dem genom att utsätta dem för situationer där allt inte är svart eller vitt. Hur kan man skruva till detta ytterligare?

Organ

Out of time, out of mind
Hur kan man skruva till detta ytterligare?
1. Låt en av spelarna vara född med "drakens märke".

2. Låt flera personer vara födda med "drakens märke" och spelarna måste bli seriemördare för den goda sakens skull (kan med fördel kombineras med punkt 1.)

3. Låt flera personer vara födda med "drakens märke" men med skillnaden att det räcker med att en av dem dödas. Spelarna får då välja den som är "minst värd" att dödas. Det borde sätta moralmyror i huvudet de flesta även utan att de för den delen behöver vara helylle på något sätt. :gremelak:

/Anders

Ost

Warrior
Det skulle väl vara att kronprinsessan är en sån där äckligt genomgod människa som älskar allt och alla. Ett personligt förhållande skulle också göra allt ännu mycket svårare. Särskilt om rollpersonen kärade ner sig i henne. :gremwink:

Men då är frågan jag ställer; ska enda lösningen på dilemmat vara att gå bärsärk och döda sessan? Då förefaller det vara ett ganska osympatiskt jävlas-med-spelarna-äventyr snarare än någonting som utmanar och stimulerar. Jag skulle bli rätt sur som spelare om SL tvingade in mig i ett sådant utstakat spår.

Rising

Vila i frid
Moralisk gråskala

jag vill verkligen göra det svårt för dem genom att utsätta dem för situationer där allt inte är svart eller vitt.
Tja... Den situation du har nu är ju en knivsuddsituation: Kan ändamålen helga medlen? Kan man offra en människa för att rädda ett helt rike? Och eftersom prinsessan lever i riket så är ju hon mer eller mindre dömd ändå. Så jag tycker faktiskt att du HAR en väldigt svartvit situation. Dels för att det är en antingen-eller-situation (du hade inte många olika valmöjligheter med olika utfall) och dels för att situationen var så oerhört extrem; antingen är riket förlorat eller så måste man döda en oskyldig prinsessa. (Men, eftersom man kan rådfråga prinsessan och på så vis höra om inte hon håller med om att det är bättre att hon dör än att hela riket förgås (och hon kanske kommer att avrättas ändå eftersom hon är tronarvinge) så är det ändå ett moraliskt ganska enkelt beslut att ta.) Organ föreslog (visserligen bara som en av många punkter) att en av spelarna skulle gestalta den drakmärkte, men det tycker jag gör allt ännu enklare; det är ju ett mycket enklare moraliskt beslut att begå självmord än vad det är att döda någon oskyldig och ovetande. (Jag påstår inte att alla skulle resonera så, men jag menar absolut att de som hellre räddar sitt eget skinn förmodligen inte har så stora moraliska kval kring andra val heller)

---

Tellus hade en rätt bra moraliskt upplägg i ett av sina äventyr; där rollpersonerna var tvungna att dumpa en bomb någonstans från en satellit (eller hur det nu var) och man fick ett antal olika möjliga val att välja på, där man fick välja om man ville döda ett stort antal rika pensionärer, ett betydligt färre antal små barn, eller en massa djur, varav många var de sista kvarvarande arterna.

På samma sätt skulle du kunna bredda din situation. Det kunde finnas flera drakmärkta personer (sju, typ), och för att döda draken skulle man kunna behöva offra tre stycken. En kunde vara en framgångsrik läkare bland folket - och absolut inte vilja bli offrad. Han skulle rentutav kunna vara en skitstövel och försöka frammåla de andra drakmärkta personerna i dålig dager så att rollpersonerna vill döda dem istället. Samtidigt är han en av få skickliga läkare i riket och många kommer att lida i onödan om han skulle dö. En annan skulle kunna vara en flicka med depressioner som själv vill offras för allmänhetens goda. Men hennes föräldrar ber rollpersonerna att inte lyssna på flickans ord - hon har hela livet framför sig och går säkert bara igenom en depressiv fas; skall hon verkligen straffas dubbelt bara för att hon mår dåligt? En tredje person skulle kunna vara född med en märklig deformation, vilket gör att man kommer behöva ta till ett utdraget och vansinnigt smärtsamt kirurgiskt ingrepp för att kunna komma åt de delar av hjärtat som behövs för att offret skall kunna genomföras. Dråp är kanske ett nödvändigt offer, men kan man säga detsamma om tortyr? Å andra sidan är han ju deformerad; har han verkligen lika mycket att leva för som de andra?

Osv. Hitta på resten av de drakmärktea själv. Då tycker jag att det blir mindre svartvitt (alltså mindre; "helgar ändamålen medlen, eller inte?") och mer av en gråskala som öppnar för mer mångbottnade diskussioner.

Organ

Out of time, out of mind
Re: Moralisk gråskala

det är ju ett mycket enklare moraliskt beslut att begå självmord än vad det är att döda någon oskyldig och ovetande.
Här är jag inte säker på att jag håller med dig. Jag tycker du blandar ihop det offer en person gör som dör för andras skull och det offer en rollspelare gör med sin RP. (För det är ju rollspel det handlar om. Inte om ändamålet helgar medlen i verkligheten eller ej, utan vad spelarnas RP tycker i frågan.) Att ta livet av sig RP för att rädda massa människor i spelvärlden kan vara ett mycket stort offer för spelaren som kanske har haft sin figur länge och blivit väldigt fäst vid den. Om spelaren däremot ställs inför valet att döda oskyldiga av samma anledning så kan det lika gärna ses som en gåva, en chans till karaktärsfördjupning och att göra sin RP ännu mer komplex.

/Anders

Rickard

Urverk speldesign
Påminner om Dragonheart, fast i den filmen var det tvärtom... vilket var lite ballare för min del. :gremsmile: Jag tycker du ska göra det lite svårare genom att göra det personligt. Låt prinsessan bära på någon utav rollpersonernas barn. Och för att det inte ska bli alltför opersonligt (likt rollpersonernas släktingar i Call of Cthulhu - "Du har en kusin du inte känner som..."), så ha gärna någon sorts förscenario till ditt scenario.

Många gånger har jag själv presenterat en bakgrund som jag sedan insett att jag lika gärna kunnat spela igenom med spelarna. Spela igenom bakgrunden med målet att få någon utav rollpersonerna gift med prinsessan. Låt det gå några år och BAM! ... presentera ditt nuvarande scenario.

/Han som tycker att förscenariot gott kan ha något med draken att göra

Rising

Vila i frid
Re: Moralisk gråskala

Jag tycker du blandar ihop det offer en person gör som dör för andras skull och det offer en rollspelare gör med sin RP.
Ah... Yes. Du har alldeles rätt. Mycket bra poäng, och ett smart inlägg överhuvudtaget.

Du har övertygat mig.

Basenanji

Postd20modernist
Kanske om...

Först vill jag bara säga att Organs, Hans och Risings tips är guld värda!

Jag kan ändå inte låta bli att fundera lite över vad som är gott och ont i din kampanj.
Tänk om det visar sig att det ursprungliga syftet trots allt inte är ett gott sådant.

Dvs det visar sig att under tiden som rp har:

-Blivit prinsessans banemän och i och med detta uppfyllt en hittills okänd profetia vilken säger att när den goda prinsessan nesligen mördas av onda män från fjärran land, kommer en ny ätt ta vid och plåga folket. Prinsessan var nämligen den siste i sin släkt och när hon dör finns det möjlighet för andra att ta över makten.

-Dödat draken och i och med detta öppnat dörren åt en stor flock med svartalver/orcher/troll/wtf som har levt i grottorna under drakens lya, har folket fått nya fiender som är etter värre (hihi) än draken. När draken levde hindrade han dem från att röja och plundra (de vågade sig inte förbi draken, vars grotta var den enda utgången från deras grottkomplex). Efter att rp lagt sig i är det fritt fram för illvättarna/trollen/etc.

När rp slutligen återvänder hem visar det sig att landet redan invaderats av en [hittills okänd fiende] och kungen är utbytt. Nu styrs rp:s hemland av en tyrann och han behöver det magiska föremålet som rp hittat, för att freda sig mot de gerillagrupper av (goda) soldater som gömmer sig i skogarna. Tyrannen inser dock att rp förstås kommer försöka förstöra artefakten varpå han mutar en av deras gamla vänner att förråda dem. Så när rp tror att de kastar artefakten i den "artefaktförstörande vulkanen" finns den onde tyrannens soldater i närheten och hinner bärga artefakten innan den förstörs. Eller nåt.

Fast allt det där blir nog ganska tråkigt för rp om de inte får en varning långt innan allt händer. Kanske får de små obetydliga ledtrådar av abstrakt art innan de träffar prinsessan tex. Varför inte mystiska drömmar som är svårtolkade till en början men som vartefter händelsernas utveckling verkar ha ett budskap.
Min erfarenhet är att så länge rp handlande blir ett val mellan olika alternativ är det ok.

Exempel: "Ska vi verkligen döda draken? Den där drömmen sa ju något om att '...draken vaktade på gruvlig ondska- hans död öppnar port mot evig sorg' ? Kanske bättre om vi försöker stjäla artefakten istället? Eller kan vi göra draken en tjänst i utbyte mot artefakten?" Osv

Hoppas att du orkade läsa svamlet!

/Basse

Feuflux

omjonasson.se
[url="http://forum.rollspel.nu/showprofile.php?User=Ost" said:
Ost [/url]]
Men då är frågan jag ställer; ska enda lösningen på dilemmat vara att gå bärsärk och döda sessan? Då förefaller det vara ett ganska osympatiskt jävlas-med-spelarna-äventyr snarare än någonting som utmanar och stimulerar. Jag skulle bli rätt sur som spelare om SL tvingade in mig i ett sådant utstakat spår.
Så tänkte jag med lite först. Om det inte finns någon annan utväg än att döda prinsessan (ett liv mot ett helt land måste ju väga över för i princip alla) så blir det ju inte lika kämpigt för helyllehjältarna att bestämma sig för vad de ska göra. Försök hellre få till flera olika lösning som alla suger lite grann. Det låter för övrigt inte som ett enkvällsäventyr det här. Så jag låter mitt förslag dra ut på tiden.

1) Spioner som arbetar åt kungen i RP:nas rike rapporterar om mobiliserade styrkor kring rikets gränser. Kungen gräver fram uråldrigt pergament med profetia om att magisk pryl (tm) i händerna på rätt hjälte kommer leda riket till seger mot invationsmakten när mörka tider råder. RP:na får i uppdrag att hitta prylen.

2) Eftersökningar leder till att draken bor i en inaktiv vulkan (som hålls inaktiv av drakens närvaro, dör draken blir vulkanen aktiv). Pratar man med draken ås kan man förutom vulkaninformation få reda på att draken är öppen för mutor. Kungarikets rikedomar mot att han flyger och eldar upp fienden. Magiska prylen släpper han dock inte... hmm, är profetian sann?

3) Mer undersökningar. Få reda på att draken kan skadas genom att man dödar personer med "drakens märke". Enligt en källa... en annan källa hävdar att det inte alls funkar på det viset. Hur många oskyldiga (för givetvis ska flera ha märket) vågar RP:na döda för att testa om det fungerar? Men ja, det kommer funka. Dock så behöver man döda fler än en, vilka väljer man?

4) RP:na vet inte än att prinsessan har märket, men kungen vet det. Han vet också att han inte skulle kunna stå ut med att förlora sin dotter. Han höjer alltså RP:nas belöning till att den av dom som återbördar magiska prylen ska få gifta sig med prinsessan (och hon gillar givetvis hjälten också så det blir politiskt korrekt). Efter det så får RP:na (eller den som dejtar sessan) reda på märket.

5) När RP:na kommer på att de faktiskt måste döda prinsessan så blir hon kidnappad av spioner från fiendesidan som kräver hela kungarikets kapitulering och underkastelse. En varelse skulle kunna hjälpa RP:na nu... draken. Som dock är lite sur eftersom de har skadat honom.

Hoppas det hjälper och härligt med en rolig tråd på forumet.