Nekromanti Kan inte Chaosgudarna i Warhammer bara...

DarkMystic

Swordsman
Är det bara jag som spelar Warhammer och har börjat tröttna på att allt handlar om Chaos och Chaos och lite mer Chaos. Alla berättelser har med Chaos å göra. Har dem glömt de andra raserna eller? Som Skaven, Highelfs, Darkelfs och så vidare. Tänk på hur många berättelser man skulle kunna skriva om de andra raserna. Så jag undrar om nån annan tröttnat på GWs förbaskade tjöt om Chaos. Och när jag ändå pratar om Warhammer så undrar jag om det finns nån Warhammer spelare i Göteborg som vill utmana "Den Behornade Råttans ÄrkeProfet"?

Mörker

Warrior
Tyvärr vill jag faktiskt säga att jag inte håller med dig. Visserligen har Chaos alltid haft sin beskärda del, men de är trots allt stora inom den gamla världen.
Tänk istället på hur många böcker om andra raser som har skrivits; det är hel *censur* massa...!
I "The Black Library" finns tjocksmockigt mycket litteratur om allehanda raser, så man kan inte direkt klaga...
Visserligen är jag själv ett obotligt fan av Chaos i alla dess aspekter, men jag vill nog ändå säga att det varken gör till eller från i den här frågan, det finns mycket om allt annat, så ta dig en närmare titt så finner du en del riktiga guldkorn!

Ziaxool

Veteran
Chaos är ju faktiskt den kaften som har något att göra med alla de andra raserna. De dödade de Old One's (Lizardmen), de försöker störta Imperiet (Empire) och de har nästan dödat alla kisleviter (Kislev), för att ta några exempel. Därför är det ju bara naturligt att de är aktiva att de tat plats i skrifter och kampanjer.
Och handen på hjärtat, hur många har inte/ har aldrig velat bygga en Chaos armée?

Ziaxool

Veteran
Håller inte med. De är LÄTTA att spela, inte för bra. Om man spelar med nybörjare kan Chaos lätt verka vara för bra, men om din motståndare kan spelet så är det en annan historia. När jag spelar med Chaos spöar jag alla andra i min förening, men om någon av nybörjarna spelar med samma armée så blir han slaktad. ^^

DODswe4

Hero
Jo det är sant, men jag menar nu med dom nya reglerna så är Riddarna inte specunit längre dom är vanliga man får ha hur många sånna man vill, inte bra alls

Ziaxool

Veteran
I vanliga matcher kan man inte ha speciellt många, eftersom de kostar en massa poäng. Dessutom kan du ju bara ha en grupp som är Chosen, och de är ju Speciall i Beast och Daemon armys. Och de är Rare i The Cult of Slaanesh arméen- ja, två Rare faktiskt.

DODswe4

Hero
I hordes of Choas den nyaste boken som jag ahr köpt är dom vanliga Core unit. Vilket ger en hemsk insikt för motståndarn, "aj fan dom här var ju hårda" Calles kommentar

Ziaxool

Veteran
Jo, men i den "vanliga" Chaos boken finns det två army lists. Den ena är för Mortal army's, där Knights är Core. Den andra är Daemon army's och där är de Speciall. Och i den nya Dark Elf/ Chaos listan är de Rare. Och i Beasts of Chaos är de Speciall. Så det varierar ju beroende på vilken lista du väljer, men Mortal är nog den vanligaste, så de flästa spelarna köper Knights som Core val.

DODswe4

Hero
Jo det rä den ajg har. Och du måste medge att Knight är bra, alldeles för bra för att vara core enligt min smak.

DarkMystic

Swordsman
Kan inte Chaosspelare bara.... Dö...

Snälla chaos är dem med minst taktiker och dessutom kostar pengar och poäng så det ryker om mina öron. Jag själv spelar Skaven (det lag med minst armoursave av alla) och spöar alltid chaosspelarna som litar på sina chosen knights of khorne or whatever. De kallas Jezzails, Warpblixtar och råttninjor. Jag säger det igen som för ut. "Chaosmakterna" har för mycket inflytande på Warhammer. Det finns par elaka as som vill ha böcker om sig själva :gremfrown:. "Host" Skaven "host" Darkelfs "host" Undeadthings "host"...

Om man bara va lika lång och skäggig som Arvidos...

Ziaxool

Veteran
Re: Kan inte Chaosspelare bara.... Dö...

Jag håller med Dark Mystic. Vad spelar det för om Chaos Knights är Special eller Core, jag vet ingen som använder mer än en grupp av dem i alla fall. Om du bara litar på en sorts enheter så hittar snart dina motståndare ett sätt att kontra dem på. Chaos Knights är bra. Men inte för bra. Tycker jag då.

DODswe4

Hero

Skaven är kanske dom med minst armor save men styrkan ligger i att skaven rä många. Chaos knight är för bra för att vara core. Framför allt med tanke på att Emoire itne ahr dom som det. Nu är dom iof sämre, men förut hade man inga problem att få Chaos Knight till -1 i save

DODswe4

Hero

Jag litar inte på dom för mycket men dom är bättre än Chaos warriors, på alla sätt

Ziaxool

Veteran

En genomsnittlig Chaos armée (2000pts) misstänker jag använda
1 Lord
1- 3 Heroes
3- 4 Core
1- 2 Speciall
1 Rare
Chaos Knights är Core. Om de istället skulle vara Speciall skulle listan se ut så här:
1 Lord
1- 3 Heroes
3 Core
2- 3 Speciall
1 Rare
Det skulle inte ändra något. Det är bara en titel.

DODswe4

Hero

hmm iof tänkte inte på det. Fast du får ju sätta in Knight som både Core och special om du vill det

Ziaxool

Veteran

Hur då menar du? Om du spelar Mortal så ÄR de ju Core, du kan ju inte välja att de ska vara Special. Och om du kör Beast eller Daemon så ÄR de ju Special och du kan inte välja att ha dem som Core. Eller har jag missat något?

DODswe4

Hero

Kanske var lite otydlig. Om du har knight som Core unit, kan du ha andra bra special. Men om Knight är special då kan du inte ha andra bra special för samma poäng.

DarkMystic

Swordsman
Chaosknights.... not again....

Nä nu får det vara nog om fullknarkade super chaosknights of hokypokyland. Varannan helg spelar Warhammer och Chaosspeler Emul kör alltid på sina sablans plåtburkar. Jag orkar inte dra upp alla taktiker om hur du slaktar knightsen. Men en kan man väl berätta.
WarpLightingCannon(2-10styrka) Jezzails(6styrka -4armoursave) och för att hålla dem upptagna 5råttsvärmar.
Do ME need to talk more of slaughtering and killing manthings metalboxes called knights?

[color:\\"blue\\"] Om man ändå var lika vis och skäggig som Arvidos [/color]

Ziaxool

Veteran

Tja, men om Knights blir Special (alltså, om du har en Beast eller Daemon lista) så blir ju alla de "andra bra Special" Core. Och då har ju inget ändrats. Om du spelar Mortal kanske du har 1st Maruders 1st Warriors 1st Knight 1st Chariot. Om du sedan byter ut din general mot en demon så blir ju allt det där goda Special isället. Men då får du ju också Daemonettes, Bloodletters, Screamers, Horrors, Nurglings, Plague Bearers och en massor annat som kompensation. Och dina fyra gamla Core val får ju fortfarande plats i Special ramen.
MEN, om du skulle vilja utöka dina Mortals med Horsemen eller ytterligare ett regimente av någon av de ovannämda, så måste du ju välja bort ett annat val. Kan man ju tro. Men om du har allt ovannämda och ändå vill lägga till mer, då stiger ju gränsen till 0- 5 Special- och det nya regimentet får plats!
I klartext: Valen för en Chaos general begränsar sällan, eftersom du ofta går upp till en nya nivå (1000, 2000, 3000...) när du lägger till några nya grejer.
Tror jag då.