Nekromanti Kan inte hjälpas - en störande sak

Netfeed

Swashbuckler
okej detta kan inte hjälpas men jag måste fråga om det går att fixa så att det inte står 1 nya när det är ett nytt meddelande på något av forumen?

skulle ju räcka med något i stil med
<pre>
if($variabel == 1)
echo "(1 ny)";
else
echo "($variabel nya)"
</pre>

ursäktar att jag klagar på det men jag har störts av det länge

DAKRilla

Hero
1 ny meddelande?

Det borde väl vara:

if($variabel == 1)
echo "(1 nytt)";
else
echo "($variabel nya)"

Netfeed

Swashbuckler
Re: 1 ny meddelande?

beror på

man kan ju säga "en ny" men så fungerar ju också "ett nytt"

DAKRilla

Hero
Grammatik [ANT]

I den kolumnen syftar man ju på inlägg. Inlägg är ett substantiv med neutrum som genus, vilket böjer ny till nytt.

Netfeed

Swashbuckler
Re: Grammatik [ANT]

någon som gick upp på fel sida om sängen idag eller? :gremwink:
nåväl, det kan måhända stämma

DAKRilla

Hero
Haha!

Alltså, jag är inte det minsta irriterad eller arg. Det är bara det att ditt föreslag skulle innebära ett ungefär lika stort fel som tidigare. Ville bara påpeka det, liksom. Lika bra att försöka göra det tydligt också.

Gardener

Champion
Probelemet är snarare översättningstekniska själ, samma fält i översättningsfilen används på ett flertal olika ställen i systemet där det engelska "new" passar in, men där det i svenskan kan -- eller bör -- vara på olika sätt. Jag kanske kan lösa vissa av irritationsmomenten för dig genom att byta till "ny(a)", men jag misstänker starkt att det ändå inte kommer bli rätt på alla ställen.

Att koda så att det blir rätt på alla ställen i systemet och ytterligare försvåra en uppgradering har jag inga planer på.

Tack för rapporten dock, jag ser gärna att alla oegentligheter med språket rapporteras in så att vi kan fixa det. Inte bara så att vi kan fixa det här på forumet utan även för att jag mer eller mindre är ansvarig för att hålla den svenska översättningen uppdaterad.