Nekromanti kan jag få ett demonmonster?

Eagle

Swordsman
Hej!

Rollpersonerna bevittnar en adlig vigselakt i katedralen i Calnia. Bland gästerna finns en magiker som tillhör ett mörkt sällskap av demondyrkare. Mitt under vigselakten så lägger trollkarlen en besvärjelse som gör att en portal öppnas och ut kommer en demon som går till skoningslös attack mot alla som är i närheten. Samtidigt finns det i katedralen en handfull lönnmördare som kommer använda uppståndelsen till att mörda brudparet, då deras giftemål symboliserar en viktig allians som är ett hot mot det mörka demondyrkar sällskapets planer.

Vilka tekniska spelvärden ska jag ge demonmonstret som är 3 meter hög, jättestora händer med klor, har vingar och lång svans? Vilka svagheter kan den ha som rollpersonerna kan utnyttja? Hur kan rollpersonerna interagera med interiören inne i katedralen för att få ett taktiskt övertag i striden?

Bunny

Crazy like a fool
Jag tänker inte göra jobbet åt dig. Jag tänker istället länka till ett par trådar, i och med att jag personligen varit väldigt intresserad av konceptet demoner i Mundana tidigare. De håller över lag väldigt hög nivå, alldeles oavsett mina egna guldklimpar ( :gremwink: ):

1: Demonen Tryggve

2: "Mina ögon lyser i mörkret"

3: Demoniska egenskaper

Särskilt nummer två är att rekommendera. Det är en av mina absoluta favorittrådar här på forumet.

HelmutsVrede

Veteran
Om jag ska svara ärligt så låter det du nyss berättat PRECIS som intro filmet på Heroes Of Might & Magic 5. Och då menar jag verkligen på pricken.
Tips: ta inte saker från vanliga PC spel det kan hända att någon av dina spelare har spelat spelet och möjligtvis är en dålig rollspelare och gör precis som man gör i spelet för att överleva.
Men ja gå in på de olika länkarna som Bearnie skicka eller också kanske du hittar något använbart i någon av modulerna.

Bunny

Crazy like a fool
"Om jag ska svara ärligt så låter det du nyss berättat PRECIS som intro filmet på Heroes Of Might & Magic 5. Och då menar jag verkligen på pricken."

Visst kan det hända att Eagle har lånat lite från HoM&M, men jag tror inte chansen är så stor.

Det är väl som vanligt så att när det gäller fantasy: När du väl fått en idé står det mesta redan skrivet någonstans, eller kommer att skrivas inom en snar framtid. Speciellt framkallandet av demoner och andra väsen dyker upp gång på gång i fantasy och fantasyinspirerad populärkultur. Man kan tänka sig att de flesta varianter på detta scenario redan står skrivna någonstans. Att skriva en helt unik vision av en fanstasymiljö, är nog lika svårt.

I de allra flesta fallen tror jag det är svårt att säga att man lånar inspiration från just en specifik källa. Inspirationen kommer snarare från flera olika håll och är ofta omedveten. Ibland uppfinner man så att säga hjulet på nytt, som när jag en gång lyriskt presenterade en idé till en kampanjvärld jag tänkte jag och gänget kunde rollspela i: "Men usch och fy! Det där är precis som i Hellsing!", "Va? Vaddåförnåge?", "Ja, precis som i den där dåliga animen Hellsing alltså...". Det bidde inget med den kampanjvärlden alltså, men animen Hellsing har jag aldrig sett, varken förr eller efter detta. Trots att det lär ha varit "på pricken".
För något år sedan var det en forumit här på eon-forumet (ja, vad hette han nu?), som bestämt hävdade att Mundana lånat en massa saker från Robert Jordans universa. Pyttsan. Som vanligt är det med sådan argumentation som att gå runt i en myrmark - svårt att sluta på stadig mark, så att säga.

Regmolar

Swashbuckler
Har du MiM så kan du ju alltid kolla på ett monster i motsvarande storlek och anpassa värdena efter vad du vill ha. Annars kan du väl gå efter min drygt tremeters och tilltänkta sjätterangens biffdemon som en av mina spelare dräpte i Utmark med i träff i hjärnan andra rundan...

STY: 58 EKO: 16
TÅL: 37 KÄN: 12
RÖR: 10 HÖR: 8
PSY: 17 LUK: 18
VIL: 23 AND: 14

Förflyttning: 15 m/runda, BF: 37,5, UK: 10 rutor
Chockvärde: 39, Skadetålighet: 10 rutor
VINIT: 11, Insikt: 12
Stridsvana 18

Detta monster hade sex armar och saknade ögon (hade istället en äcklig tentakelmassa där, som jag i efterhand insåg borde ha bytts ut mot kraftigt benpansar...

Huvudattacken var demoniska klor på ett par stora armar vilka gjorde ObH6T6+2 i skada, SI 3/2 och FV 17, och hans demoniska och mycket tåliga hud motsvarade H8 K9 S8, med -Ob2T6 på svårighetsökningar från Smärta. Åkte som sagt på råspö, men de hade tur och träffade hans enda svaga punkt; ansiktet. Jäkla jättesablar...

Hoppas det här kan inspirera eller hjälpa dig. Alla härledda värden borde vara ungefär korrekt- uträknade (även om skadan kanske är ändrad pga. demoniskheten) och den kommer förmodligen ligga långt åt skogen från en officiell sjätterangsdemon, men ändå...

Eagle

Swordsman
Hej!

Absolut. Jag såg scenen på ett intro till dataspelet och tyckte det kunde vara coolt att spinna vidare på. Dock så är detta mer utstuderat, då det finns ett antal lönnmördare bland besökarna i katedralen som är ute efter att mörda brudparet - rollpersonerna måste helt enkelt välja att antingen ta itu med lönnmördarna eller skydda oskyldiga från att dödas av monstret... eller ska de välja att fånga trollkarlen som framkallade demonmonstret? De kan inte göra allt samtidigt och vad de än väljer så får det konsekvenser. Det ena valet behöver inte vara sämre än det andra. Det finns för och nackdelar med alla val de gör.

Eagle

Swordsman
Toppen. Tack för det. Precis ett sådant monster måste jag ha. Fast jag kanske byter ut ansiktet som svag punkt och ersätter det med någon annan plats på kroppen... eller att monstrets förmåga är knuten till en amulett och om någon tar den ifrån monstret så dör han omgående. Sedan kanske monstret är känsligt för heliga förmål som vidrör monstrets hud... den sortens förmål kanske inte dödar monstret, men gör den paralyserad i x antal SR. Möjligheterna är oändliga. Men det är nog viktigt att även ett jättestort monster har en svaghet som rollpersonerna kan utnyttja, annars har de ju rent statistiskt en väldigt liten chans att överleva.

Tack igen :gremsmile:

Regmolar

Swashbuckler
Ingen orsak; anledningen till att ansiktet var svagt var att alla dess sinnesorgan satt där, varför stället inte var täckt av samma skadeabsorberande skinn som resten. Bad idea; självklart skall den mycket skadande karaktären träffa just där då...

Vad gäller svagheter kan du ju alltid säga att en effekt som binder demonen kräver att den magiker som frammanade den (troligen med hjälp av en i förväg preparerad magisk text) är vid liv (pga. definitionen av provisorisk/temporär effekt eller genom en speciell typ av sympatetiskt band (vilket iofs även skulle kunna binda den till en amulett))

Tänk bara på att demonen regeltekniskt sett kommer få Ob1T6 eller Ob2T6 nivåer svårare på alla handlingar pga. att den befinner sig på en helig plats (beroende på "helighetsgrad"). Dock så förtar det ju inte direkt funktionen som avledande manöver; lönnmördare kommer förmodligen kunna smyga in med dragna svärd utklädda till ninjor utan att folkmassan kommer att bry sig nämnvärt när en tremeters avgrundsvarelse sugen på själar klampar runt i lokalen :gremwink:

Sen är ju "min herre, den här vägen" ett mycket bra sätt att leda tilltänkta offer bort från folkmassan i en stressad situation...

marcuslinder

Veteran
Najs!

Schyssta länkar. Tackar för tipset! Gillade speciellt nummer två och har numera lagt till den bland favoriter i min kontrollpanel. :gremsmile: