Nekromanti Kan jag lämna in min Microsoft Surface?

Genesis

Ni dés ni maître
Jag köpte en Microsoft Surface i augusti. Jag lockades av att den var en dator och en platta i ett och tänkte att jag kunde använda den med extern skärm istället för att köpa en ny stationär dator. Men ända sedan start har den haft problem. Grejen är att det inte är konsekventa problem som är lätta att visa på. Någon gång har skärmen slocknat och sedan tänts med ett meddelande om att grafikdrivrutinen startats om. Program utför förbjudna åtgärder och avslutas. Ett tag gick det inte att klicka sig förbi reklamen i YouTube-videor, men det funkar nu. Pekdonet flippar ur ibland och vänder på riktningarna, så att horisontellt blir vertikalt och tvärtom, och den glömmer hela tiden att jag har asiatiskt språkstöd med handskriftsigenkänning, så jag måste intallera om det då och då.

Men allt det där händer bara ibland, och tålmodig som jag är accepterade jag det i början och nu har det gått ett halvår sedan jag köpte den. Jag använder den knappt alls längre, förutom för bokläsning, och jag grämer mig för att jag någonsin lämnade Apples trygga sköte.

Finns det något jag kan göra? Jag köpte den på Siba och har inte kvar kvittot, men sån't finns ju elektroniskt numera. Men jag har svårt att rakt av på plats påvisa ett fel och jag har ju haft den i ett halvår. Har funderat på att ge upp den och bara köpa en ny stationär och återgå till att använda min iPad för bokläsning igen, men man har ju pungat ut 8000 spänn för skiten, trots allt. Men jag kanske kan sälja den vidare.

Arfert

Facit
Typiskt felköp låter det som. Försök sälja den, och köp nåt bättre. Antar att det är en Pro?

Big Marco

Läskig
Jag har för mig att du kan begära ut dina transaktioner max en gång per år enligt PUL. Dock tror jag att du kan vägras om det medför typ orimliga kostnader för företaget att synka dina uppgifter mot databaser där det krävs stort manuellt arbete.

Låter som ett snårigt garantiärende dessutom. Fullösningen (och -1 Karma) är ju att dumpa över den på någon annan.

!Paxen

Swashbuckler
Om det är fabriksfel på varan så är det bara att lämna in den. Du skall inte behöva kvitto. första året är det företagets uppgift att motbevisa dig (har dock haft för mig att det är en annan tid som gäller elektronik, ska googla det och återkommer).

Genesis

Ni dés ni maître
!Paxen said:
första året är det företagets uppgift att motbevisa dig (har dock haft för mig att det är en annan tid som gäller elektronik, ska googla det och återkommer).
Det där låter ju helskumt. Hur ska de kunna bevisa att det inte är fel på prylen om felet bara uppträder sporadiskt?

!Paxen

Swashbuckler
Genesis said:
!Paxen said:
första året är det företagets uppgift att motbevisa dig (har dock haft för mig att det är en annan tid som gäller elektronik, ska googla det och återkommer).
Det där låter ju helskumt. Hur ska de kunna bevisa att det inte är fel på prylen om felet bara uppträder sporadiskt?
Beror lite på företaget och vem du pratar med som tar hand om reklamationen. Generellt så brukar dom flesta företagen bara ta emot.

Kollade upp det med tiden nu, och det verkar endast vara 6 mån som gäller, sen är det du som kund som ska bevisa att varan var fel från början.

"När det har gått mer än sex månader efter köpet är det i stället du som köpare som måste bevisa att felet är ursprungligt."

Det sagt, du har upp till 3 års reklamationsrätt, men då mer än 6 mån har gått så är det dock lite svårt. Hör av dig till konsumentsrådgivaren för råd.

http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Din-ratt-som-konsument/Reklamation/