Nekromanti Kan man lära sig en ny teknik till en stridskonst

Lontryuin

Veteran
Har för mig att det gäller så här:

Har du över FV 17 (eller 15) i stridskonsten kan du börja lägga till nya tekniker, med endast om tekniken passar (exempelvis inte Dubbelstöt till en Båg-stridskonst, eller Ripost till en helt igenom aggressiv stridskonst). Har för mig att tiden det tar är dubbelt så lång som normalt för att få den att passa in, och sedan en normal träningsomgång för att lära sig den. Tror jag.

Knubbhövding

Veteran
Fantastiskt nog är "Krigerens Väg" en av dé få moduler jag håller hemma just nu, så:

Att lära sig nya tekniker under spelets gång (s. 67 KV),

- Du måste ha FV 18 i stridskonsten för att själv-studera tekniker, annars måste du ha en lärare som kan lära ut den (samma gäller nya moment)

- Moment/Teknik som skall läggas till. bör passa med stridskonsten, precis som du säger, ex kan det vara skumt att lägga till momentet sköld i en stridskonst som endast innehåller tvåhandssvärd, eller tekniken uppföljning till en båg-baserad stridskonst.

- Det tar 80h undervisning (160h självträning) för att lära sig en ny teknik, för moment 160h undervisning (320h självträning).

- efter detta krävs som sagt finslipning av momentet så att den passar in i den stridskonst RPn har (passar in mot andra moment, passar in mönster/flöde mellan tekniker i stridskonsten antar jag), detta tar 80h för en teknik, och 160 för ett moment (ingen lärare krävs AFAIK).