Nekromanti Kan man nyproducera nostalgi?

Nightowl

Champion
Till D&D's tredje upplaga har det kommit en del produkter med sloganen 'First edition feeling, third edition rules' eller något i den stilen. De riktar alltså medvetet in sig på oss av ent-generationen och äldre (kanske mest balrogerna) som är nostalgiska om AD&D 1st edition*. I Sverige har vi ju Mutant: Undergångens Arvtagare som minsann inte bara bygger på ren nostalgi för en populär gammal spelvärld, men säkert ändå kammade hem en del inköp på det sättet**.

Så frågan är: inte om nostalgi är bra eller så, men kan man TILLFREDSSTÄLLA nostalgi med nya produkter? Kan man ha nya grejer med 1st edition feeling ens med 1st edition rules?

(Folk som aldrig är nostalgiska ombeds starta en egen tråd. Att ni borde vara onitresserade är uppenbart. Det är bara er av AN (Anonyma Nostalgiker) som erkänner er last och vägrar att ge upp den som kommer ifråga! :gremgrin:)

Erik

*Själv är jag mest nostalgisk om OD&D - Basic till Masters, och sedan Gazetteers-serien... oh boy!

**Jag vet att de fick ett - mitt!

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Javisst

Nostalgi kan sälja. Det räcker dock inte med att ta gamla saker och ge ut dem igen, utan man måste vara väldigt medveten om vad det är man vill uppfylla för känsla av nostalig. Att tex ge ut första DoD nu skulle nog inte gå så bra. Några hundra kanske skulle säljas, men inte mycket mer, och det av kuriosaskäl.

Paradoxalt nog måste det vara nostalgiskt OCH nytt på en och samma gång, som MU:A och Necromancer Games (3rd edition ruels, 1st edition feel) lyckats med.

M.

Johan K

Gammal & dryg
Jaooo !

Så frågan är: inte om nostalgi är bra eller så, men kan man TILLFREDSSTÄLLA nostalgi med nya produkter? Kan man ha nya grejer med 1st edition feeling ens med 1st edition rules?
Klart att min nostalgi-ego skulle få en rejäl kick om man började producera gammla DoD-grejer ! Så svaret är ett rungande JA !

/ Johan K, som gillar att vara nostalgiskt när det gälle vissa saker.

Rising

Vila i frid
Egentligen handlar det väl inte om "riktig" nostalgi, för det borde ju inte gå att nyproducera, men ordet "nostalgi" har onekligen vackrare klang än "konservatism". När jag såg Jorges Bestiarium så tänkte jag direkt på mina första bläddringar i Monsterboken, och det tilltalade mig eftersom jag tyckte att mycket av det som gjorde matinérollspelen så roliga på den tiden hade gått förlorat på sistone.

Man kan säga att det var ett utslag av konservatism. Om de hade gett ut Monsterboken 1 & 2 i nyutgåva så hade det visserligen varit ren nostalgi, men det här var ju ändå en ny bok som var skriven enligt många av de gamla målsättningarna som jag gillade.

Men okej, lite nostalgi finns det ju också i en del nygamla produkter... Om nya Mutant hade hetat något annat och sett mindre "mutantigt" ut på ytan, hade det säkert inte fått samma genomslag.

I grund och botten tror jag ändå att det är gamla mål/metoder som det är enklast att förmedla via nya verk. Det är alltså inte fråga om nostalgi i sig, men uppfattas ändå så för att man upplevt att det i många år har funnits ett tomrum där dessa mål/metoder har saknats. Typ. Öhhh...

Själv ser jag gärna att det kommer ett spel som ger mig nostalgiska Kultvibbar igen, även om det inte är ett särskilt gammalt spel.

/Rising