Nekromanti Kan misslor ljuga?

Dueenlurrv

Veteran
Vid det senaste rollspelstillfället införde jag en spelledarperson i form av missla, en ganska elak sådan och den ljög och lurades en del. Efteråt kom jag dock på en sak, kan misslor ljuga?... Misslor kan ju inte förstå ironi, kan dom då ljuga? :gremconfused:

Vill gärna veta vad ni andra tycker och tror. Eller om någon av er till och med har läst något i nån bok om detta.

:tekopp:

Jambu

Swordsman
japp [ant]

Ja, det tycker jag definitivt. Annars känns de ÄNNU mer tråkiga än de redan är.

Lycan

Hero
"Misslor gör vad du vill att de ska göra" är min första, spontana kommentar. Dock är ju den sortens uppmaningar inte bara tråkiga, de är smått... felplacerade dessutom. För vad du frågor är ju inte "hur _bör_ jag göra", utan snarere "hur har Neogames tänkt sig?"; och då spelar det ju föga roll vad jag har fåt åsikter om spelledande.

Hur som helst; i äventyret Diamantäpplet finns det en misslejänta vid namn Nattros, som både stjäler, ljuger och bedrar. Så nog finns det misslor som ljuger, även från officiellt håll.

- L

dream

Hero
Vad är ironi? En möjlig definintion är att säga någonting men mena något annat. Att det är frågan om ironi avslöjas ofta (för det är meningen att det ska avslöjas, i själva verket är det det som är hela poängen!) genom anförandens tonfall, kroppsspråk och dyligt. Det kan också röra sig om att anföranden säger saker som han vet kommer att tolkas på ett visst vis av åhöraren.

Vad är lögn? Enligt b.la. Putnam (sic?): När vi lovar något utför vi en talakt som ändrar ett faktum i världen. Om vi inte uppfyller denna har vi brutit löftet. Att ljuga kan ses som att bryta ett löfte, inga problem för en missla (= det står inte i motsatsförhållande till ovanstående definition av ironi).
Vad är bluff? En bluff är någon annorlunda än lögnen ovan, vid bluff använder man sig av kroppsspråk, åhörarens antaganden och övertygande tonfall för att lura åhöraren att tro något som inte är fallet. Här börde misslan stöta på svårigheter, främst vad gäller kroppsspråket (om man, förstås, accepterar definitionen ovan av ironi). Kanske bör de få en högre svårighetsgrad än andra.

Man måste dock ta en annan sak i beaktande också - folk gillar misslor och tror dem om gott. Kanske tar denna faktor ut deras brist på förståelse för kroppsspråk?

Krille

Super Moderator
Misslor har i allmänhet problem med lögner. Orsaken är att kroppsspråk och i synnerhet öronen är synnerligen viktiga för konversationer mellan misslor. Det gör att det faktiskt märks (misslor emellan) om en annan missla ljuger - det är något fel med dem, helt enkelt. Och eftersom det märks så tydligt så låter de bli, och därför har de inte så god övning i att ljuga, och därför är de dåliga på det.

Undantag finns, naturligtvis, på samma sätt som det finns piratdvärgar i Jarla (dvs, vissa författare har helt enkelt inte läst vad som är skrivet). Det går säkert till och med att bortförklara med diverse onormala förhållanden i misslans/dvärgens barndom blablabla, men poängen är att det är undantag, inte regel.

Den som tycker att det gör misslor tråkiga (läs: Jambu) bör definitivt ta lärdom av Arthur C Clarkes 2001 och 2010. "HAL was instructed to lie, by people who find it easy to lie. HAL doesn't know how." Resultatet av det var fyra mord och ett oförklarligt försvinnande.

Jambu

Swordsman
Resultatet av det var fyra mord och ett oförklarligt försvinnande.
Hmm... Du har rätt, det låter mycket intressant!

(PS 200 xp med detta inlägg, wohoo :gremcool:)