Nekromanti Kan någon förklara detta...? (magi)

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Jag undrar helt enkelt hur mycket man kan sätta i en ackumulator och hur man så att säga avgör det.

Effekt: Installera ackumulator.
Här står det att en ackumulator avger [magnitud] filament när den aktiveras, men det står även att den inte kan avge fler filament än som finns lagrade.

Effekt: Ladda ackumulator.
Här står det att man kan fylla ackumulatorn [magnitud] antal gånger, med en valfri mängd filament (?).

Antag att man vill fylla 5 filament varje gång, och att man vill fylla den 3 gånger. Hur skulle detta se ut rent regeltekniskt?
Jag gissar så här: I exemplet i boken står det att för 4 filament och 3 gånger slår man Ob3T6 4 gånger. Alltså borde detta se ut så här: Man slår Ob3T6 per filament man vill tillföra, i detta fall slår man Ob3T6 5 gånger - sedan är det klart (den blir alltså fylld med 15 filament). Stämmer det? Det låter konstigt.

Och hur mycket kan man ladda en ackumulator som max? Finns det någon gräns?

Kan någon vara snäll och förklara detta för mig för jag förstår det verkligen inte.
Tack på förhand
/

Kimon

Swordsman
Jag gör ett försök hr. P|uT0NiUm...

Effekt: Installera ackumulator.
Här står det att en ackumulator avger [magnitud] filament när den aktiveras, men det står även att den inte kan avge fler filament än som finns lagrade.

Detta är korrekt. En ackumulator är att betrakta som ett återuppladdningsbart batteri. När den skapas är den "urladdad" och måste påfyllas m.h.a. 'Ladda ackumulator'. Magnituden av processen 'Installera ackumulator' bestämmer hur många filament ackumulatorn kommer att kunna ge ifrån sig då den aktiveras.
Om ackumulatorn är av tredje magnituden kommer den som mest att kunna släppa ifrån sig tre filament av den valda aspekten. Ackumulatorn kan dock innehålla hur många filament som helst, men den kommer bara att släppa (som mest) tre filament vid varje aktiveringstillfälle.

Effekt: Ladda ackumulator.
Här står det att man kan fylla ackumulatorn [magnitud] antal gånger, med en valfri mängd filament (?).

Korrekt igen.
Som jag tolkar det (och som vanligt kan detta vara hur fel som helst), så "öppnar" varje magnitud av denna process ackumulatorn för att motta en "laddning". En "laddning" i detta avseende borde vara lika många filament som ackumulatorns magnitud. Så en fjärde magnitudens 'Ladda ackumulator' på ovanstående ackumulator, innebär att det går att mula in tolv filament. Dessa tolv filament trycks in i ackumulatorn genom fyra separata alstringar av tre filament.

Tågordning alltså:
1. 'Installera ackumulator' (vederbörligt alkemislag)
Gör det möjligt att lagra filament i ett föremål. Magnituden på processen bestämmer hur många filament ackumulatorn ger ifrån sig då den aktiveras.
När processen är avslutad är ackumulatorn tom på filament, och måste laddas för att få någon som helst funktion. Det finns ingen gräns för hur många filament ackumulatorn kan lagra, bara en gräns för hur många den kan släppa ifrån sig då den aktiveras.

2. 'Ladda ackumulator' (vederbörligt alkemislag)
Gör det möjligt att ladda en befintlig ackumulator med filament. För varje magnitud av denna process, ges alkemisten möjlighet att lagra upp till ackumulatorns magnitud (från Installera) filament i ackumulatorn. Denna enhet kallas "laddning".
Filamenten måste dock alstras i vanlig ordning.

3. Alstra filament ur korrekt aspekt (ett/flera alstra slag)
Ackumulatorn är nu mottaglig för inmulning av filament. Alstra dessa på vanligt sätt (exemplet i boken verkar underligt...). Dvs om en "laddning" består av fyra filament och det är tre laddningar som skall göras tycker jag att Ob4T6 skall slås tre gånger.

Men jag håller med dig... Alkemireglorna är lite jobbiga.

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Tack så mycket! :-) [ANT]

[Almost No Text]

Jag började nästan ge upp hoppet om att förstå det där, men nu är det glasklart! Tack! /images/icons/laugh.gif