Nekromanti Kan någon hjälpa mig?

Dranolir

Veteran
Jag håller på att konstruera ett fantasy-rollspel. Detta innehåller en mängd vapen. Vapnena varierar mellan yxor, svärd mm. Det enda problemet är detta: I mitt stridssystem finns det många olika slag man kan göra ( glöm hugg, kross, stick ). Problemet är att alla vapen bara har en skada och därför inte en skada för de olika slagen. Detta gör det lite ologiskt eftersom du knappast kan sticka med en vedyxa och därigenom få +2 i rustningsgenomträgning. Hänger du med?
Alltså, jag behöver ett system för detta och vill absolut inte använda EONs hugg,kross,stick. Kan någon hjälpa mig?

Man Mountainman

Storsvagåret
Alltså, jag behöver ett system för detta och vill absolut inte använda EONs hugg,kross,stick. Kan någon hjälpa mig?

Dela in det i Jakt och Slakt, eller Banka och Dunka, eller Hacka och Hyvla, eller...

Allvar, vad är det för fel på Hugg, Kross och Stick? Det omfattar väl ganska bra de typer av skada som vanliga närstridsvapen åstadkommer, och Eon är långt ifrån ensamt om att använda det. Så här på rak arm kan jag visserligen bara komma på GURPS, men det är betydligt mer känt än EON, och betydligt äldre.

Sodivra

Champion
Tjaa..

Jag hade lite svårt att förstå texten.. Men du menar alltså att du vill ha ett system för att strukturera upp dom olika formerna av attacker, eller? Så att olika vapen har olika attacker? Eftersom du inte har stick, hugg och kross så antar jag att du inte vill dela upp vapnen i olika värden, men eftersom det finns rustningsgenomträgning så antar jag att DET är ett värde? (För vapnena) I såfall så kan du ju helt enkelt göra så att när man försöker hugga igenom en rustning så ökar genomträgningsvärdet med 50% eller så, på så vis blir det effektiva att tränga med vapen som redan är bra för sånt.. Annars håller jag med Dnalor: Hugg kross och stick fungerar bra, men du kanske tänker på olika tekniker? Hehe.. Isåfall kan du ju för skojs skull titta lite på det här: Själv så tänker jag uppnå olika manövrer genom improvisation och "poängspendering". Läs mer här.

Annars.. Förklara gärna närmare!

Dranolir

Veteran
Jo, det är nämligen så att det finns många fler slag än hugg, kross, stick. Om du till exempel lägger till uppercut, sidslag, stöt ( en form av stick ) så blir det så himla mycket roligare. Det är också så att ett hugg inte har samma fördel som en uppercut ( jag har testat på riktigt). I mitt spel så ger hugg +2 i skada. Och uppercut är nästan omöjlig att parera.

Man Mountainman

Storsvagåret
Guh...

Tja, jag har faktiskt bara en sak att säga: som man bäddar får man ligga. Överdetaljism är aldrig bra, men lycka till, du.

Dranolir

Veteran
Re: Tjaa..

Nu ser min vapenlista ut ungefär såhär:
Dolk: tyngd:2 skada:1D3-1 ru.gen:4 kostnad:4k
Det är skadan jag vill ändra på så att man skadar olika mycket med olika slag. Men då skulle det se ut så här:
Dolk: tyngd:2 Skada: Hugg:1D3-2 Stick:1D3 Sidslag:1D3-1 Uppercut:1D3-1 ru.gen: Hugg,sidslag,uppercut:3 Stick:4

Detta blir väldigt krångligt, eller hur?
Vad jag behöver är ett enklare system. Jag tänker inte banta ner på slagen, det är trots allt bara fyra grundslag (resten är överkurs).

Dranolir

Veteran
Glöm det!

Jag skiter i de där dumma vapnena. Nu ska skriva något annat dumt som ingen förstår! Jag får väl söka hjälp bland mina rollspelskolleger istället. Men, vad är det för fel på ett avancerat system! Mitt system är inte alls så avancerat som det kanske låter. Stridsystemet är inte mycket svårare än Drakar och Demoners. Nåja, skit i det. Det finns mycket annat jag vill ha hjälp med. Tex mitt magisystem.
När en magiker i mitt rollspel kastar en projektilmagi är det enda han behöver göra är att lyckas med sitt magi-kast. Projektilen träffar automatiskt ( felstavat, jag vet). Är detta onaturligt?

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Re: Glöm det!

"Men, vad är det för fel på ett avancerat system! Mitt system är inte alls så avancerat som det kanske låter. Stridsystemet är inte mycket svårare än Drakar och Demoners."

Avancerade system är väl bra ibland. Men att förlora för mycket tid pga att man måste rulla massa tärningar i en strid tar död på rollspelandet - imho så klart. Men när ett system är för detaljerat och det egentligen inte tillför någonting är inte bra. Eons system med hugg, kross och stickskada duger gott och väl tycker jag - vad mer behöver man veta egentligen?

och jag håller med Dnalor: Överdetaljism är aldrig bra.

"När en magiker i mitt rollspel kastar en projektilmagi är det enda han behöver göra är att lyckas med sitt magi-kast. Projektilen träffar automatiskt ( felstavat, jag vet). Är detta onaturligt?"

Magi är onaturligt ;-)

nä.. men om nu själva slaget mot magifärdigheten inkluderar frammanandet av magin och själva träffen så är det väl inga problem. Detta har ju lösts på olika sätt i olika spel. I DoD får man ju, om jag inte minns helt fel, slå på träfftabellen för att se var projektilen träffar - och vi har iaf kört med att man kan undvika med ett lyckat slag mot SMI. I D&D slår man ju save:s, men saken är ju samma...

Tyr

Hero
Re: Tjaa..

Jag vet inte om det är till någon hjälp...men om du höjer skadan och struntar i ru.gen så blir det lite lättare iaf, samtidigt som vapnen blir farligare mot personer utan rustning.

T.ex.
Dolk: Tyngd: 2 ; Skada: Hugg: 1d6-2 ; Stick: 1d6+1 ; Sidslag: 1d6-1 ; Uppercut 1d6-1

Rickard

Urverk speldesign
Projektilmagi

"När en magiker i mitt rollspel kastar en projektilmagi är det enda han behöver göra är att lyckas med sitt magi-kast. Projektilen träffar automatiskt..."
I DoD löste de det på följande sätt.. Det fanns inga projektiler som gick långsamt.. Eld var ett klot som bara dök upp inom området, blixt gick med blixtens hastighet.. Det var inte förrän i senare versioner som det dök upp besvärjelser som eldboll *suck*..

Annars kan du se det såhär.. Frammanandet är både för att lyckas få fram magin och träffa med den. Om magin misslyckas precis (med 1-2 poäng, beror på färdighetsskalan) så frammanas projektilen men den missar sitt egentliga mål..
I andra magisystem vad jag vet så får man undvika magin.. Det är ballt det också.. Gör som du vill, alltså..

"( felstavat, jag vet)"
~[color:448800]Han</font color=448800> kunde inte se någon felstavning någonstans i hela den meningen

Dranolir

Veteran
Re: Glöm det!

Det där med att undvika va bra. Men jag måste i så fall ha något som gör att man inte bara kan undvika lite titt som tatt. Varje besvärjelse kanske ska ha en svårighetsgrad för undvika. Tex besvärjelsen blixt kanske inte ska gå att undvika osv.