Nekromanti kan någon tips mig om bra bestar

Sauron90

Veteran
Joined
26 May 2005
Messages
151
skriver ett äventyr som handlar om att Templeriddaren blir utsänd av Daak för att avslöja hemligheten med en gammal borg känd som skuggborgen. men nu har jag fått ide torka närt jag skrivit fram till att dom kommit in.

problemet ligger i monster

har ingen monsterbok och spelledarens guide dugger bra till ett stdsävetyr men vad finns i ett gamalt slott? skelet är ju självklart men dom blir ju så trista i längden.

och sedan ska spelarna komma genom en portal till något konstigt plats som ska va lite saom helveted flyttande öar och lava runt dom tänkte på hemska lava monster

finns det något sådant i regleboken som någon kan tänka sig posta upp reglerna till? eller ge något tips hur jag kan göra dom själva

det kanske är olagligt att posta upp oficiela regler här i så fall ber jag om ursäkt för att jag skrev det

tack på förhand för hjälp
 

GoblinGurra

Swordsman
Joined
28 Sep 2004
Messages
421
Location
Karlstad
Du kan väl hitta på något...
Jag tror inte det finns några lavamonster i monsterboken, men man skulle kunna göra om sumpmonstret till ett lavamonster.
 

Dracohoribilis

Warrior
Joined
14 Jun 2005
Messages
243
Location
Stockholm "Täby"
hmm monster att skapa egna går ju för sig
lava monster låter lite skumt....
lägg in ett gammalt troll som håller till i hålorna på slottet!
Kanske ett och annat små skuggmonster som egentligen inte gör så mycket men kan sitta ocg grymta fula sig och skratta åt dem när de tar sig fram tyst i det mörka...
Halvt odöda människor är läskiga om du gör det läskigt för RPna
testa och se :gremwink:
 

Honken

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
906
Location
Umeå
Varför inte låta borgen bebos av några onda okultister som offrar oskyldiga till sin demongud. Kommer spelarna hinna stoppa inkantationen i tid...

/Honken
 

Gastono

Hero
Joined
14 Oct 2003
Messages
1,532
Location
Göteborg
Finns väl ett par monster i grundboken?
I annat fall är hyggelmonstret ett måste i Eon, det finns alltid överallt :gremsmile:.

Det är lätt att göra egna monster också (som redan är nämnt), ta ett gammalt rollformulär eller nåt och bara skriv i de viktigaste värdena tillsammans med lite text om utseende, hur monstret uppför sig och lite om övrigt som var det finns osv.
 

Kanturi

Swordsman
Joined
11 Apr 2005
Messages
533
Location
Mölndal
det kanske finns en Helmgast där eller nåt sånt... det där med lavamonster kan man ju ta antingen en eldgast(vandöda och nekromanti) eller en salamander(mystik och magi)...
hitta på nåt eget går ju också(precis som de flesta andra här har sagt)...

//Kanturi...
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Den sanslösa fasan!

Jag saxar in ett från Drunoks Drängar...

Danhörning
Den sanslösa fasan

Ett av de mest underliga monster som härjar i Mundana är den fasansfulla Danhörningen. Denna lömska best drar land och rike runt och terroriserar landsbygden, och i vissa enstaka fall även större byar och städer. Den lämnar sina offer antingen sönderslitna eller som dreglande vrak vars själar och livsvilja är totalt förlorade för alltid. Lyckligtvis verkar det röra sig om unik varelse som sällan syns till. Det ryktas däremot att den ska ha strukit omkring Hadarlons omnejd nyligen. Sen dess har den lyckligtvis inte synts till. Danhörningens ålder kan man bara gissa, men många lärde är ense om att varelsen existerade innan det Mundana vi känner idag och har något samröre med krafterna som skapade världen.

Danhörningens sinnen fungerar mycket annorlunda från andra varelser. Istället för de fem traditionella sinnena (som den för övrigt besitter till en mindre grad) förlitar den sig på ett märkligt sinne kallat Excessförnimmelse (EXF). Detta särskilda sinne tillåter den att "se" excesser i personers karaktär och extremistiska läggningar. (Regeltekniskt får den lättare att upptäcka personer desto mer deras karaktärsdrag avviker från 10).

Dessutom sprider den en psykotropisk aura omkring sig som förstärker omgivande varelsers karaktärsdrag. Det är inte ovanligt att excentriska personer förvandlas till rena karikatyrer av sig själva när en Danhörning är i närheten (Regeltekniskt: Slag för karaktärsdrag under 9 blir Ob1t6 svårare, slag för karaktärsdrag över 11 blir Ob1t6 lättare).

Vad det gäller Danhörningens andra sinnen är de mycket dåliga, speciellt synen. Tämligen små föremål i hög hastighet (som t ex svärdshugg…) är så gott som omöjliga för Danhörningen att se. Detta gör att den aldrig parerar eller undviker.

Det antal huvuden som Danhörningen har tycks variera med tiden. Rent regeltekniskt slås Ob1T6+2 varje gång man ser Danhörningen; detta är det antal huvuden varelsen har. Högst en tredjedel av Danhörningens huvuden kan fixera sin blick på samma offer.

Danhörningen har, trots att den enbart besitter relativ intelligens, utvecklat en bisarr form av instinktiv kreativitet och skaparglädje. Detta skall dock inte förväxlas med någon form av artistisk talang eller begåvning.

På grund av Danhörningens ataxatropiska natur kan man endast med svårighet urskilja dess dimensioner, form och antal huvuden, samt riktningen på dessa. Alla som någonsin sett en Danhörning är däremot ense om att alla huvudena är exakt identiska. Det går att, med noggranna iakttagelser, bestämma Danhörningens antal huvuden och riktingen de pekar åt, dock inte bägge samtidigt. Detta är av intresse för alla som vill undvika Danhörningens fruktade avståndsattacker.

Danhörningens blick är omöjlig att undvika för den som ser på varelsen. En person som stirrar Danhörningen i ögonen tvingas att slå ett aktivt motståndsslag PSY mot PSY. Överstiger den relativa effekten 0 drabbas offret av förvirring och blir oförmöget till vidare handling denna runda.
Stats kommer kanske inom en odefinerad tidsrymd, som inte nödvändigtvis kommer att ta slut någonsin.

/Joel - rättstavad
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Re: Den sanslösa fasan!

"Stats kommer kanske inom odefinerad tidsrymd, som inte nödvändigtvis komer att ta slut någonsin."

Hahaha, det där var det ägigaste som skrivits på flera timmar! :gremgrin:

-Hjalle, LOL.
 

Sauron90

Veteran
Joined
26 May 2005
Messages
151
synd att jag inte har reglerna för gargyl men har kommit på en sak själv

gammla levandre rustningar

samma regler som riddaren

men ignorerar smärarta, blodförlust och utmattning
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Re: (Mina spelare: Spååjjler)

Låter skitbra! Gör spelarna även medvetna om att de inte slåss mot vanliga riddare. En ganska läskig känsla, som att de tampas med maskiner. Och om de lyckas besegra rustningarna, så faller de ihop och visar sig vara tomma. Skääry.

Din idé var faktiskt så bra att jag inspirerades till att ha med några i min kampanj, som jag bara måste skriva om efter de tre spelmötena som ska äga rum i nästa vecka. Då ska det hända grejer, episka grejer... Bland annat ska en av karaktärerna dö. Och de ska jag skriva om. För det... kommer bli mäktigt.

-Hjalle, tackar för idén.
 

Dracohoribilis

Warrior
Joined
14 Jun 2005
Messages
243
Location
Stockholm "Täby"
Re: (Mina spelare: Spååjjler)

haha ok soft kille! läskigt att möta monster som bara tar trauma skador tills de dör inga svårighets ökningar för smärta sånna monster e läbbiga haha
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Re: Rustningar där ingen är hemma

Några av mina favoritskurkar är Siklar (skugglandsvarelser), som just är tomma svarta nekrorustningar. Asläbbiga, och lagom anonyma för att funka som stormsoldatsmotsvarigheter utan att bli töntiga. En vettig spelledare förser dem också med en lagom Ninjafaktor (tm).

/Joel - ninjofil
 

GlueBall_UBBT

Warrior
Joined
16 Aug 2003
Messages
238
Location
Kallinge
En mörk mytomspunnen borg säger du. En tempelriddare någonstans. Hmm, verkar vara bra byggstenar för att hitta något riktigt spännande. Den heliga mannens största fiende är hans egen tro, rädslan att tappa den.

Regnet föll obönhörligt ner från de mörka molnen. Det var kallt och för varje steg han tog trängde vätan sig allt djupare in i hans ridderliga kropp. Nog för att en brynja av metall kunde hålla tillbaka de tuffaste av smällar, men mot dåligt väder var det ingen vidare tröst. En skälvning gick igenom honom när ännu en kall vindil fick regnet att rinna ner längs med nacken på honom. Byborna hade sagt att borgen skulle ligga i det här området. Om det inte hade varit för detta förbaskade regn hade han säkerligen hunnit dit innan mörkret föll. Men den totala avsaknaden av färdbara vägar försenade allt. Gyttja klädde hans ben och vått gräs satt fastkilat i skarvarna på rustningen. Hans numera revade mantel var så blöt att den vägde flera gånger mera än sin normale vikt. Var är nu skuggborgen?

Han torkade för säkert hundrade gången vattnet från ansiktet och spanade ut över omgivningen från en kulle han med stor möda lyckats bestiga i lervälling. Först såg han ingenting i det allt svartare mörkret, men då lystes himmelen upp utav en blixt som avslöjade siluetten från en gammal väderbiten borg en bit längre bort. Den verkade öde med sina tomma skyttegluggar och gapande ingång där fällgallret bildade ett par hemska tänder, men han visste bättre. Varför skulle han annars ha blivit sänd hit för att bringa Daaks vrede över de styggelser som sägs föra sin hemvist i den övergivna borgen?

Trots nattens mörker tog han sig fram till Skuggborgen. Han gled längs med kanten ner i den uttorkade vallgraven och pulsade sig genom den tjocka gyttjan fram till den andra sidan. Efter många hala försök lyckades han att hiva sig upp, fullkomligt nerlortad och utmattad på den andra sidan. Vindbryggan låg i spillror på marken, så han gick in genom de öppna portarna. Snabbt passerade han fällgallret vars mörka stål lät regnvattnet droppa ner för sig över var och en som tänktes komma in eller ut. Han stannade ett tag under tak för att vila ut och korsa sig. Efter det heliga tecknet plockade han fram sin sköld prydd av Daaks kors och drog det välsignade svärdet ur sin skida. Han gick snabbt över den ensamma borggården, nervöst spanande sig runt efter minsta rörelse. Huvudbyggnadens portar var öppna, eller snarare uppbrutna. Han steg in och kollade snabbt över axeln ut i ovädret, men enbart natten och regnet var där.

Efter att ha letat upp en fungerande fackla började han sin vandran igenom Skuggborgen. Någonstans måste ryktenas anledning finnas, någonstans här i borgen. Då och då dånade åskan utanför och lyssnandes till sina egna hjärtslag smög han in i en gammal korridor prydd av tavlor och rustningar. Han tittade misstänksamt mot de ihåliga hjälmarna och de dammiga hillebardar som ännu hölls uppe av fastspända handskar. Plötsligt så hördes det bekanta ljudet från metall i rörelse när en bit bakom honom en rustning föll ihop. Snabbt spann han runt för att möta vad som vällt den, men endast en rullande hjälm rörde på sig. Sakta skrapade den mot stengolvet med ett obehagligt läte. Han lyfte facklan högt i sin sköldarm och såg sig omkring. Inget där.


Med andra ord kan man lätt skapa paranoia hos rollpersonen och spelaren genom att antyda att något är där, men ändå låta saker inträffa som av en slump. Tänk vad ett gäng råttor kan hitta på i mörkret om rollpersonen väntar sig att ett gäng vandöda skall komma frammfarande ur mörkret. Han skulle inte finna någon annan anledning till oväsandet än just råttorna. Och det är precis det vi vill att han skall tro. Han skall börja tvivla på den information han får, låta hans egen rädsla skapa vanbilder och illusioner utav vad som lurar i borgens djup. Tillslut kan alltid borgen rasa ihop under tiden han befinner sig i fängelsehålorna, så att enda vägen ut är att finna en eventuell lönngång, eller fortsätta ner i berggrunden för att finna något som kan användas för att ta sig ut igen.

Har du lust kan du slänga in ett monster med. Men själv föredrar jag att vara sparsam med monster och vandöda, de har en förmåga att vara läskigast när folk tror de ska komma och inte då de faktiskt kommer.
 

Marcus J

Hero
Joined
8 Oct 2003
Messages
950
Location
Göteborg
Tänkte bara säga att jag så kommer rippa detta till ett äventyr, störtskönt skrivit!

/Marcus som precis höll på att bli en äkta eonanist, om ni nu kan gissa vad jag menar med det. :gremsmirk:
 

Sauron90

Veteran
Joined
26 May 2005
Messages
151
Re: (Mina spelare: Spååjjler)

mm

men mina spelare är ännu läbigare

desutom enlight kampanjen så har dom 5 dvärgar med sig (meningen att borgen inte ska vara för svår)

det svåra krigsenerna kommer ibörjan mot den brinnande nävens brödraskap
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
7,060
Re: kan någon tips mig om bra bestar [ANT]

"Vem har sagt att människor inte kan vara monster!"

Ingen faktiskt... "Människor är de bästa monstren" är en grymt sliten klyscha här på forumet. Men hur kul är det att ha ett gäng pedofiler med konstiga namn som bevakar borgen?

- Vulf
 

Jabub

Veteran
Joined
12 Apr 2005
Messages
47
Re: kan någon tips mig om bra bestar [ANT]

Men hur kul är det att ha ett gäng pedofiler med konstiga namn som bevakar borgen? ¨

kan det bli roligare? :p
 
Top