Nekromanti kan nån förklara...

Sunnie

Veteran
En Arketyp är någon som är... redundant... typ... tror jag...

liksom.. det står i krigarens handbok (upplaga 91) att "Prisjägare blir ofta cyniska och känslokalla av sitt värv"

Att göra en arketyp av en prisjägare är du att göra en prisjägare som är cynisk och känslokall.

...tror jag i alla fall...

/Sunnie

Hasse

Hero
"Att göra en arketyp av en prisjägare är du att göra en prisjägare som är cynisk och känslokall.

...tror jag i alla fall..."

Arketypen är en standard person från det yrket man valt att göra en arketyp på. En jämförelse, varelserna i JB är arketyper för sin "ras" som är klara att användas rakt av om man inte vill göra dem till riktiga SLP.

Rickard

Urverk speldesign
En arketyp är, i rollspel, en färdig karaktär som SL eller spelare kan använda direkt för att spela..
Det är ett annat sätt att visa vad man kan ha för sysselsättning.. I DoD har vi ju yrken som visar vad RP:na kan sysselsätta sig med..

Om du har Svarfolk (DoD4) så kan du se några exempel på arketyper (sidorna 65-67).

/[color:448800]Han</font color=448800> som inte orkade ta upp andra typer av arketyper

Ryng Silverkorp

Veteran
Nu tror jag att en arketyp kan vara lite olika saker i olika rollspel. Men om vi tar en yrkes-arketyp så kan det sägas vara en mall för olika yrken som kan sägas vara besläktade.

Ett exempel på detta kan vara: Krigare, en krigare kan vara allt ifrån en soldat till en gladiator, en livvakt eller en rövare. Dessa yrken har ungefär samma färdigheter. Och då kan man säga att yrket "krigare" egentligen är en arketyp.

Ibland så ges också en beskrivning av hur personer som tillhör en arketyp är, exempelvis:

Krigaren är ofta en kall och cynisk person, bla bla

Det kan vill jag mer kalla en generalliserande beskrivning, som är skriven för att man som spelare skall få ett hum om hur just en "krigare" är om vi fortsätter med det exemplet.

Umi Ryozaki

Veteran
Arketyp är mer eller mindre en "klycha" (Eller hur det stavas)

Ta till exempel vilken fantas bok/film/spel som helst.
Tjuven med ett hjärtekrossande förflutet och egentligen är snäll...
Den iskalle lönnmördaren.
Den store dumme krigaren.
Den gammla skäggiga magikern som är otroligt vis, men är lätt senil.

Alla är klychor samt arketyper.