Nekromanti Kan nån förklara?

DAKRilla

Hero
För att avväpna någon ska du slå ett svårt (Ob4T6) slag mot din stridskonst. Den du avväpnar ska slå ett normalt (Ob3T6). Blir din effekt högre än hans så har du lyckats med avväpningen. Du kan även göra detta istället för att parera, men misslyckas du så får du inte göra någon mer försvarsmanöver, så du lär bli träffad förutsatt att han lyckades med sin ursprungliga attack alltså.

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Och om man är lite koboldisk - för det är ju det stridskonster är till för, eller hur? - så kan man använda den frivilliga regeln i grundboken att man enbart försvarar sig (eller nåt sånt) och därmed får -Ob1T6 på alla försvarsmanövrar. Vilket innebär att din parad i det fallet blir Ob2T6 för att du bara ska försvara dig, och +Ob1T6 för att man gör en avväpning. Det räknas dock som en parad, fast man avväpnar på Ob3T6 - förutsatt att det är första handlingen.

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Trodde det var per runda.

Men vad spelar det för roll, oavsett om det är per runda eller per strid? Om antagonisten inte har vapnet i handen men man själv har det... då klassar jag det som att man har vunnit.

Jag hade då inte satt mig upp emot någon som petade ett svärd mot min bröstkorg om jag just hade blivit avväpnad av densamme.

DAKRilla

Hero
"Om antagonisten inte har vapnet i handen men man själv har det... då klassar jag det som att man har vunnit."

och

"Jag hade då inte satt mig upp emot någon som petade ett svärd mot min bröstkorg om jag just hade blivit avväpnad av densamme."

Instämmer på båda punkterna. Men läs den här här tråden för lite andra uppfattningar. Ibland får man känslan att det är possitivt att bli avväpnad i stird när man läser den. Fattar inte riktigt...

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Re: Kan nån förklara? [OT]

Jag ser att det är Vindhand som säger emot det uppenbara som vanligt :gremwink:, alltså inget att lyssna på :gremwink:.

(observera att det var skämtsamt menat och att jag egentligen inte har någonting emot Vindhands inlägg)

Dessutom kan man använda pererdolken som ger en tärning lättare, får då ob2T6 på avväpna....problemet är att om du inte lyckas avväpna, så har du ju ändå parerat (tycker jag) o då slår han sönder din dolk, efersom dolkar alltid blir sönderslagna då de parerar. Lite konstigt med tanke på att just den dolken är gjord för att parera....tsk tsk på neogames en gång till.