Nekromanti Kan ni göra en man av denna Tirak?

Eagle

Swordsman
En tirakisk köpman äger ett magiskt föremål som rollpersonerna behöver för att komma vidare i kampanjen. Köpmannen har mer pengar än han behöver, det han istället begär av rollpersonerna är att de får fason på hans ende son, som är en riktig mes och som bara är intresserad av mat, dryck och poesi. Köpmannen är djupt bekymrad för han har tänkt att gifta bort sonen men det går ju inte, för sonen är inte intresserad av sånt över huvudtaget.

Köpmannen är beredd att ge rollpersonerna de resurser de behöver för att göra en man av sin son, men de har bara sju dagar på sig att lyckas.

Hur gör jag ett äventyr baserat på detta? Spelgruppen består av både tjejer och killar i mogen ålder, så det behöver inte nödvändigtvis vara ett actionäventyr, utan hellre innehålla problemlösning och känsliga dilemman.

k7e9

Hero
En snabb komentar, håller nämligen på att laga mat...

7 dagar är väl ganska extremt kort... Om denna son verkligen bara är intresserad av mat, dryck och poesi behövs mer än 7 dagar för att ändra på det...

marcuslinder

Veteran
kul idé!

ett förslag på en rolig plot:

- tiraksonen är kär - och vill egentligen leva ett ansvarsfullt liv! - problemet är bara att kärleken är förbjuden. Kanske är det en kille, eller så är det köpmannens ärkefiendes förstfödda. Eller kanske båda?
- rollpersonerna råkar säga något som får sonen att uppfatta det som att hans gamla relation med köpmannens ärkefiendes son/dotter är OK.
- sonen följer med sonen/dottern hem till ärkefienden, men blir kidnappat av ärkefienden/fadern för att utpressa köpmannen
- nu har RP ställt till det värre än det var innan - för att försöka få ordning på det hela igen, eller åtminstone kompensera sin uppdragsgivare lite så kanske de kidnappar ärkefiendens son/dotter
- problemet är att en av RP blir kär i någon av dottern/sönerna
- Om RP inte är avslöjade som inblandade i kidnappningen av sonen kanske de får agera medlare mellan de två lägren - OCH får snacka med de två kidnappade ungdomarna
- Sonen erbjuder sig att hjälpa stjäla faderns magiska föremål om RP fritar honom och hans älskade, så att de kan rymma ihop
- De unga älskande får varandra till slut och RPna får sitt föremål. Eller så dör ärkefiendens son/dotter vid fritagningsförsöket?!

Eagle

Swordsman
Jag måste nog erkänna att upplägget jag presenterade är alldeles för svårt. Hur i all sin dar ska någon kunna förändra någon på bara 7 dagar utan att först vinna personens förtroende och sedan lära känna personen tillräckligt för att kunna veta vad som motiverar honom till att förändras. Nej, jag får erkänna att detta blir en alldeles för svår uppgift för rollpersonerna.

marcuslinder

Veteran
tidsgränser

det är rollspel... :gremwink:

dessutom tror jag att det skulle kunna gå att köra en story i den stilen jag föreslog under tidsgränsen 7 dagar. man måste ju inte direkt vinna någons förtroende för att han ska kunna missförstå en. och när han väl är i klistret - och desperat - så litar han på de få han har att tillgå.

Funcadelic

Veteran
Fan va bra!

Den här idén ska jag slänga in i mitt nästa äventyr. Tycker att det är så jäkla svårt att hitta på sidequests, men det här va riktigt roligt och kan troligtvis köras på en spelkväll!

Tack :gremlaugh: