Nekromanti Kan ni inte fixa så att man kan göra såhär!!

LukeFagwalker

Veteran
Jag har kommit på en sak som man borde kunna göra här.

I Forumen kan man ju bifoga en fil om man t.ex. vill ha respons på ett rollspel man skriver eller liknande.

borde man inte kunna bifoga filer på privata medelanden.

Anledningen till att jag tar upp detta är att jag tänkte skicka en ännu lite nyare version av Zombiesplatterspelet som jag skriver till Kanturi som var intresserad av att spela det.
visserligen var det inga större problem att skicka det till hans e-mejl men alla har ju inte fyllt i nån mejladress så vill man skicka en fil till dom är man ju rätt körd

///Luke Fagwalker som hoppas kunna skicka elaka virus till alla.

ps skoja bara, inga virus.

Hjalle

Swashbuckler
Det är också en grej som vore hemskt bra. Det är trots allt i privata meddelanden som man verkligen vill skicka bifogade filer. Tror jag har föreslagit det förut.

-Hjalle, tror nog rätt.

Frixeray

Swordsman
Problemet är väl det att om alla skulle börja skicka filer till varandra är att filerna skulle kunna ta upp en massa plats på servern. Nu har jag visserligen ingen aning om hur mycket utrymme det finns ledigt på servern, men databasen är ständigt växande och hårddisken fylls oavsett vad snabbare om den belastas med massor av filer, särskilt om man ska skicka en och samma fil till flera personer. En fråga är också hur filerna ska hanteras av systemet i fråga om vad som händer när inlägget ska tas bort eller hur filerna ska fungera i fråga om säkerhet; ska de läggas upp som alla andra bifogade filer men bara länkas till i det aktuella inlägget (Detta kan leda till att obehöriga skulle kunna hämta hem filen)? Jag vet inte om det är så lätt att fixa dessa problem (även om jag inte är särskilt haj på hur det egentligen funkar, bara spekulerar) och är förmodligen inte värd den tiden det skulle ta att implementera funktionen när det finns filskickningstjänster att tillgå. Sedan kan man alltid fråga personen i fråga efter dennes e-post om denne inte angivit någon.

Gardener

Champion
Det har varit planer på att lägga till möjligheten att bifoga filer till PM men det blev inte av av ett flertal olika anledningar. Just plats på servern är inga större problem, tack vare donationer från er besökare finns det en ganska väl tilltagen hårddisk. Däremot var just säkerhetsfrågan ganska viktig, och ännu viktigare rent policymässigt om vad som skulle gälla för filer som läggs upp på servern utan att vi vet vad det är, eftersom vi inte gärna bör kolla upp vad folk skickar i sina PM.

På grund av dessa anledningar, snarare än direkt tekniska, så kommer det nog inte bli av. Dessutom finns det ju många vettiga gratisställen att lägga upp filer på, jag har själv ingen användning av dem så jag har inte så stor koll på dem. Men någon som har kanske skulle kunna vara snäll nog att lista ett par? Kanske skulle kunna vara något att lägga in i en FAQ eller så.