Nekromanti Kan ni rekommendera något spel?

Boll

Veteran
Hejsan!

Det är så att jag och min spelgrupp har börjat intressera oss för Sci-Fi, men vet ingenting om vilka spel som är att rekommendera.

Jag har redan en idé till en kampanj i huvudet, och letar efter en lite speciell stil av Sci-Fi - så jag tänkte att någon här kanske känner till något spel som passar min smak.

Tja, helt enkelt så är jag förtjust i energibaserade vapen, nanoteknologi, och högt framskriden kirurgi. Cybernetiska implantat och sånt är helt okej. Vad jag inte är så förtjust i är dator-cracking, stora företag som man skall slåss mot, etc. Jag är intresserad av en ganska så forskningsbaserad tillvaro, om det nu låter begripligt.

Sen så är jag medveten om att sånt lätt går att implementera i vilket Sci-Fi rollspel som helst, men slapp som jag är så vill jag få ut så mycket som möjligt ur spelvärlden, med minsta möjliga nöd för modifikationer.

Till det (kanske) viktigaste då - reglerna. Jag är mest intresserad av ett regelsystem som inte bygger på nivåer (levels), och som inte är för simpelt - ett Sci-Fi spel skall ha ganska så komplicerade regler, då mår jag som bäst (såvida inte reglerna stör spelandet, men så får det ju inte vara). Jag är nästan helt fast i EON's system för utveckling av karaktären, där man på SL's begäran sätter ett kryss i en färdighet, för att sedan slå mot den (slår man över så ökas färdigheten med ett). Helt enkelt vill jag ha ett system för utveckling som inte ökar i stora steg, utan som sakta går framåt.

---

Jag vet att det är ganska så mycket att begära, men om någon känner till ett spel som ens liknar det jag beskriver (och kanske även vet vart man kan få tag i det), så skulle jag bli väldigt tacksam!

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
GURPS Space

GURPS Space är en alldeles utmärkt byggsats där SL väljer ut de SF-komponenter han vill ha och bygger sin egen kampanj.

Troberg

Sinister eater
Re: GURPS Space

GURPS Space är en alldeles utmärkt byggsats där SL väljer ut de SF-komponenter han vill ha och bygger sin egen kampanj.
Japp, speciellt om man kombinerar det med GURPS Ultratech, där du får en bra sourcebook för olika tidsåldrars teknologi.

Johan K

Gammal & dryg
Hemmm...

Om jag inte tar helfel så är Trinity ett ganska trevligt spel.. Spelade det för ett jäkla bra tag sedan, men tyvärr så blev det inte så mycket av det eftersom den gruppen som jag var med flyttade runt lite..
Hursomhellst, så får jag bra bara possitiva minnen när jag tänker på det..
Nån mer som har bttre koll på Trinity än vad jag har ??

Boll

Veteran
Tack, tack för svaren.

Om jag inte är helt felinformerad, så är GURPS ett generellt spelsystem va? Som man kan använda till vilket sorts spel som man vill? Sen är det väl baserat på d20?

Mina två följdfrågor blir väl; Använder det nivåer (levels)? Om inte, vart kan jag få tag på det? (Knappast på Tradition, kan jag tänka mig)

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
GURPS

GURPS är ett generellt regelsystem och baserat på att man ska slå 3T6 under eller likamed ett färdighetsvärde för att lyckas med en handling. Det använder inte levels och det går att få tag på i de flesta välsorterade butiker som säljer rollspel, till exempel Science Fiction-bokhandeln.

Det är för övrigt ett väldigt trevligt system.

/tobias

Boll

Veteran
Re: GURPS

Tack, tack!

Det fanns verkligen mycket att hämta där. Jag såg att man har gjort otroligt mycket material till GURPS, så det verkar ju vettigt att prova det.

Troberg

Sinister eater

Det fanns verkligen mycket att hämta där. Jag såg att man har gjort otroligt mycket material till GURPS, så det verkar ju vettigt att prova det.
Japp, det är bra. Vill du dessutom prova det omgående och gratis så kan du gå till http://www.sjgames.com och tanka hem GURPS Lite, en aningen (men egentligen ganska lite) bantad version av GURPS. Allt viktigt finns där, det som inte finns med är sådant som magi och psionics, och kringsnacket är bantat.

Jag skulle mycket väl kunna köra med GURPS Lite, trots att jag har stora. Om inte annat för att det är så litet att skriva ut att man kan låta varje spelare ha en regelbok när man gör karaktärer...

Siadan

Veteran

Är du ute efter en Gurps-baserad kampanjvärld kan jag rekommendera Transhuman Space http://www.sjgames.com/gurps/transhuman/ som diskuteras i en tråd lite längre ner. Där har du både nanotech biomods.

En liten varning angående Gurps kan vara att det finns för mycket böcker, men det är väl ett lyxproblem...

Boll

Veteran

Whoa!

Jag tror bestämt att jag har vad jag letade efter i GURPS, det är helt otroligt vad mycket material det finns. Då är det väl bara att börja skramla ihop pengar då :gremsmile:

Staffan

Myrmidon

En liten varning bara: GURPS kommer i ny upplaga till sensommaren (augusti tror jag). Om du inte hade tänkt köra igång din kampanj omedelbums så kan det vara en idé att invänta den nya upplagan, och eventuellt köra med GURPS Lite under tiden.

Boll

Veteran

Tack för varningen :gremsmile:

Jag såg nu på Steve Jackson Games hemsida att man tydligen måste ha en massa andra böcker för att kunna spela. Man behövde "GURPS Basic Set", och så föreslog de att man skulle ha "Compendium I, Character Creation" - plus att det stod nåt om att man skulle ha "GURPS: Space" för att spela "GURPS: Transhuman Space". Någon som vet hur det är? Måste man ha så mycket böcker för att kunna spela, eller räcker det med att jag köper "GURPS: Transhuman Space" och "GURPS: Ultra-Tech"?

Tycker det är lite jobbigt att de skall ha så OTROLIGT mycket olika böcker för att man skall kunna spela.

Krille

Super Moderator

Måste och måste - jag har bara GURPS Basic Set (som innehåller själva reglerna och en sjuhelsickes massa resurser). Tro mig, Compendium och Character Creation behövs inte det minsta. Förmodligen räcker det med GURPS Lite för att komma igång med Transhuman Space och jag vill minnas att den ingår i Transhuman Space.

GURPS Space vill jag rekommendera i alla fall, för det är en så snuskebra sammanställning av allt som en rollspelare någonsin behöver veta om rymden. Det har visat sig att den inte behövs för att spela GURPS Humanx, Mars, Lensman eller Traveller heller, så jag förstår inte varför den behövs för Transhuman Space. Den är förmodligen helt enkelt bara bra att ha, och i fallet med den Babylon 5-kampanj som jag körde en gång i tiden (nej, det finns ingen GURPS Babylon 5, inte officiellt), så var den mest i vägen.

Foggmock

Myrmidon
Om du gillar Eon kommer du älska Neotech....

....som dessutom innehåller allt du ber om, förutom att du får strippa ur all datahaXx0ring och storföretag. Inte så svårt.

Foggmock - visar träden som folk inte ser för skogen

Man Mountainman

Storsvagåret

Förmodligen räcker det med GURPS Lite för att komma igång med Transhuman Space och jag vill minnas att den ingår i Transhuman Space.

Nej, det gör den inte.

Siadan

Veteran

I den hårdinbundna utgåvan av Transhuman Space (Som för övrigt är helt i färg) ingår en specialutgåva av Gurps-lite anpassad för TS.

Annars finns Gurps-lite att ladda ner på sjgames.com.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk

I den hårdinbundna utgåvan av Transhuman Space (Som för övrigt är helt i färg) ingår en specialutgåva av Gurps-lite anpassad för TS.
En sådan Lite-version (dvs. Transhuman Space-anpassad) finns ju att ladda ner utöver den "vanliga" versionen (vilket kanske var vad du menade men inte framkom?). Även en version för WWII. :gremsmile: God support!

Boll

Veteran

Okej, bra att jag fick det utrett för mig.

Nu var jag i och för sig inne på SF i Göteborg och köpte den hårdinbundna versionen av "Transhuman Space", och upptäckte att det faktiskt stod på baksidan att man inte BEHÖVDE dessa andra böcker, men att de var nyttiga att ha. Vad jag har läst om "GURPS: Space" så är den en väldigt matnyttig bok, men inget som jag tänker satsa på just nu.

Någonting som jag verkligen måste berömma Steve Jackson Games för är den helhärliga bakgrunden, där man får en överblick över teknologins utveckling under de kommande hundra åren, i kronologisk ordning. Jag är helt såld!

entomophobiac

Low Prep High Play
Transhuman Space

Regler får man snällt finna sig i att de är annorlunda i många spel. Det är dessutom bra att ha ett öppet sinne och pröva nya grejer. Så tycker i alla fall jag.

Hur som helst rekommenderar jag rollspelet Transhuman Space för det spel du beskriver. Det är ett väldigt välskrivet spel med mängder av material även för den som bara letar efter inspiration.

Sedan finns också spelet Blue Planet (v2), som är ett annat spel jag rekommenderar, även om det är orienterat åt ett helt annat håll än Transhuman Space.