Nekromanti Kan odöda läka sig själva?

ForgottenRealms

Veteran
Hej,

Satt och läste lite i Slayers Guide to Undead (Gary Gygax) publicerad av Mongoose Publishing och blev lite förvånad att det inte stod någonstans att dem kan läka sig själva genom negativ energi i form av Cause Wounds spells.

Stämmer detta? Alltså kan dem eller kan dem inte läka sig med Cause spells? Kan dem läka sig på annat sätt utom via regeneration? (som t.ex vampires och andra kraftfullare odöda har)

Jake Steele

Warrior
Jag har också för mig att dem kan få mer HP av Cause Wounds spells, står inte det någonstans i grundreglerna?

A.

ForgottenRealms

Veteran
Hittade svaret precis i d20srd'n (superverktyget!) efter lite sökande.

* Cannot heal damage on its own if it has no Intelligence score, although it can be healed. Negative energy (such as an inflict spell) can heal undead creatures. The fast healing special quality works regardless of the creature’s Intelligence score.

Står under undead traits.

Det slog mig att en Mass Heal är rätt bra om man blir omringad av en hög av äckliga odöda. Gör fint med skada på avstånd (10hp/caster level, max 250 hp, half för lyckad WILL-save) på en eller flera varelser som inte står längre än 30 feet från varandra. Yummie =)

Jag har just börjat spela en Cleric i vår kampanj och jag tackar jättemycket för detta inlägg. Mwahahahahaa.

Härolden

Warrior
Jo, det stämmer vad jag vet. När jag spelade en vandöd paladin var det lite lagom jobbigt att aldrig kunna läka de andra för att jag var tvungen att ha en cause minor wounds inläst åt mej själv. Frånsett att alla andra paladiner fick nåt stirrigt i blicken när jag dök upp då...