Nekromanti Kan spelarna rälsa sig själva?

Rickard

Urverk speldesign
Levande dialoger [OT]

Ram said:
Menar du att "Ja, men..." är en hjälp för spelarna att hitta gränser för hur mycket de får påverka i fiktionen...?
När jag spelledde tolvåringar, så hittade en spelare på att det fanns en bazooka i köket.

"Ja, men bazookan är bara en replika".

Forumsdiskussioner har mest snackat om "Ja, men" samt "Ja, och" tillsammans med tärningsslag, men det här kan användas för att skapa en levande dialog, där en person säger något och den andre spinner vidare på det. Jag snackar om här i första avsnittet i min ljudbok.

Nu waaaay OT, ber om ursäkt för det...
/Han som föredrar när diskussioner muterar till ett helt nytt ämne, för det tyder på en levande diskussion och det är ju helt rätt då Rollspel.nu är ett diskussionsforum och inte ett debattforum

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Det skulle jag kunna tänka mig, ja.

Jag har även varit med om en annan form av "självrälsning": den där spelare har förmodat att jag ägnat mig åt rälsning och försökt hitta vad de "borde" göra, när jag egentligen satt och var öppen för att ta spelet i andra riktningar.

Rickard

Urverk speldesign
Svarte faraonen said:
Jag har även varit med om en annan form av "självrälsning": den där spelare har förmodat att jag ägnat mig åt rälsning och försökt hitta vad de "borde" göra, när jag egentligen satt och var öppen för att ta spelet i andra riktningar.
Ja, det där har jag också varit med om. Det kan faktiskt göra mig frustrerad. :gremlaugh: Mest för att jag måste tänka om. Helt ändra i strukturen i scenariot eller presentera det helt annorlunda.

Det har också hänt att spelarna känt sig rälsade när jag bara har hängt med på deras planer. Konventionerna om vad spelarna förväntas göra har alltså ställt sig i vägen.

/Han som gillar att Faraonen tog upp det problemet