Nekromanti Kan vi inte bara släppa polls fritt?

Rickard

Urverk speldesign
Jag ser ingen idé varför polls bara ska till för redaktörer/moderatorer.

/Han som själv förvisso inte har saknat att kunna göra polls

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Jag förmodar att det finns en anledning till att det är på detta sätt ... ?

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Arvidos MC said:
Lutheransk moral och SL har alltid rätt!
Maktfullkomlighet och godtycke kan ju vara anledningar (tillochmed bra anledningar?), men det skulle ju kunna handla om tekniska begränsningar, rädsla för att massorna ska lägga upp fel sorts polls eller ... ?

Sodivra

Champion
Skarpskytten said:
Arvidos MC said:
Lutheransk moral och SL har alltid rätt!
Maktfullkomlighet och godtycke kan ju vara anledningar (tillochmed bra anledningar?), men det skulle ju kunna handla om tekniska begränsningar, rädsla för att massorna ska lägga upp fel sorts polls eller ... ?
Jag var pollansvarig för många år sedan, när sidan såg annorlunda ut. Det var före web 2.0, så dels behövde man gå in i administrationssidorna och joxa för att lägga upp en omröstning som hamnade på framsidan (inte i forumtrådar) och dels så var det inte lika självklart att användarna skulle kunna tillhandahålla materialet.

Men det var då, anledningen till att det är så nu är för att ingen har tänkt på att ändra det.

solvebring

Superhero
Som gröngöling på redaktionen kan jag inte göra annat än att låta andra redaktörer svara på de här frågorna, för jag känner inte till varför det är som det är eller skulle behöva vara som det är.

anth

Vetefan
Han said:
Jag ser ingen idé varför polls bara ska till för redaktörer/moderatorer.

/Han som själv förvisso inte har saknat att kunna göra polls
Jag ser ingen anledning till varför man ska tillåta alla att lägga upp polls.
Jag tycker inte om tanken att man ska tillåta något bara för att man kan.
Vi kan t.ex. fixa så att sajten spelar marseljäsen baklänges på säckpipa varje gång man loggar in på forumet - men vill vi det? :gremsmile:

Kan du ge ett exempel på där polls skulle vara bra (och där det inte räcker med en vanlig tråd där folk skriver vad de tycker)?
Visa också att exemplet är generellt, d.v.s. att det faktiskt inte bara är EN poll.
Visa helst också att polls inte bara blir för närmast sörjande, d.v.s. bara 2-3 st svarar på pollen.

Nu kanske jag är löjligt hård, men jag ser bara frågor som:
- Ska jag köpa det ena eller andra rollspelet?
- Ska rollspelet som jag designar ha blått eller rött omslag?
- Tycker ni att det är bäst att slå fram abilities eller ska man använda point buy?
- Vilket spel är bäst; DoD eller EON?
- Ska vi spela Kult eller CoC på söndag?
- Suger vampyrer?
Och sådana frågor vill jag INTE se i polls.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
anth said:
- Tycker ni att det är bäst att slå fram abilities eller ska man använda point buy?
- Suger vampyrer?
Varför inte?

Om du inte vill svara på såna polls, låt bli?

//krank, som tycker att alla utom de två sista var helt OK frågor

Recca

Femme Fatale
anth said:
Kan du ge ett exempel på där polls skulle vara bra (och där det inte räcker med en vanlig tråd där folk skriver vad de tycker)?
1. Det är kul med polls.
2. Att det finns trådar som handlar om vad folk tycker är en väldigt bra anledning till att ha möjligheten att skapa polls eftersom det är så mycket lättare att skapa statistik kring vad folk tycker, vilket ju antagligen var minst ett av syftena med att skapa den där tråden som handlade om vad folk tyckte.

Recca

Femme Fatale
krank said:
anth said:
- Suger vampyrer?
Varför inte?

Vad tyckte du om första frågan? xD

anth

Vetefan
krank said:
Varför inte?

Ja, frågorna är helt OK - om man skapar diskussionstråd av frågorna, men inte som polls.

Jag tycker att personer som inte själva kan bestämma sig och tycker att polls är bättre än att faktiskt läsa vad folk skriver och tycker om saken borde uppsöka en psykolog istället för att skapa polls.

krank

anth said:
Ja, frågorna är helt OK - om man skapar diskussionstråd av frågorna, men inte som polls.
Varför inte? Det ena utesluter inte det andra, och polls är lättare att läsa av än en lång tråd.

anth

Vetefan
Recca said:
1. Det är kul med polls.
2. Att det finns trådar som handlar om vad folk tycker är en väldigt bra anledning till att ha möjligheten att skapa polls eftersom det är så mycket lättare att skapa statistik kring vad folk tycker, vilket ju antagligen var minst ett av syftena med att skapa den där tråden som handlade om vad folk tyckte.
1. Om polls är kul är en smaksak och just här har vi olika smak. :gremsmile:

2. Jag kan tänka mig polls om det är många som svarar så att det faktiskt blir ett statistiskt underlag. Jag tror att ytterst få polls här på forumet skulle komma upp i den storleken för att vara statistiskt signifikanta. Att tillåta alla att skapa polls bara för att var 20:e poll kanske blir statistiskt signifikant är inte en bra idé enligt mig.

anth

Vetefan
krank said:
anth said:
Varför inte? Det ena utesluter inte det andra, och polls är lättare att läsa av än en lång tråd.
Jo polls kan vara bra i långa trådar, t.ex. för varulvsspel.
Men det är faktiskt inte så många trådar som blir så långa att de blir svåra att överblicka.
Att tillåta polls i alla trådar skulle i praktiken betyda att 9 av 10 polls får 2-3 röster och den tionde får 20 röster.

Att tillåta de 9 skitpollsen bara för att få en poll är inte vettigt enligt mig.

krank

anth said:
Att tillåta polls i alla trådar skulle i praktiken betyda att 9 av 10 polls får 2-3 röster och den tionde får 20 röster.
Varför är det ett större problem än, säg, att vissa trådar inte får många svar?

anth said:
Att tillåta de 9 skitpollsen bara för att få en poll är inte vettigt enligt mig.
På vilket sätt påverkar det din livskvalitet negativt att det finns en tråd med en "skitpoll" i? Ingen tvingar dig att delta eller kolla på resultatet.

Rickard

Urverk speldesign
anth said:
- Suger vampyrer?
Kan du ge exempel på forum där detta förekommer?

Jag kan ge www.erebaltor.se/forum som exempel på där detta beteende inte förekommer.

Personligen tror jag att det kommer att dyka upp en del poll-trådar när polls blir tillgängligt för alla, men att det kommer att lugna ned sig vartefter. Det är förvisso lika mycket spekulationer som det du skriver ovan.

---

Tidigare anledning varför det inte har funnits har sagts. Det fanns tekniska hinder. Jag antar att det inte längre finns, utan att ingen har tänkt på det.

/Han som 1-2 gånger per år får säga till folk i vrållådan som frågar om polls om att de får kontakta en moderator

Caligo

Swashbuckler
Polls kan väl vara ett jättebra sätt att få veta om något är bra eller dåligt.

Exempel: Jag har lagt upp 3 framsidor till ett scenario och vill veta vilket som folk tycker är bäst. Det är ju mycket enklare att bara trycka på en knapp än att skriva ett inlägg. Jag tror helt enkelt att många fler använder polls än om de skulle svara med ett inlägg.

Ett annat exempel på en poll skulle ju vara frågan "Tycker du att vi skall ha fria polls eller inte?". :gremsmile: