Rickard
Urverk speldesign
Jag ser ingen idé varför polls bara ska till för redaktörer/moderatorer.
/Han som själv förvisso inte har saknat att kunna göra polls
Lutheransk moral och SL har alltid rätt!Skarpskytten said:Jag förmodar att det finns en anledning till att det är på detta sätt ... ?
Maktfullkomlighet och godtycke kan ju vara anledningar (tillochmed bra anledningar?), men det skulle ju kunna handla om tekniska begränsningar, rädsla för att massorna ska lägga upp fel sorts polls eller ... ?Arvidos MC said:Lutheransk moral och SL har alltid rätt!
Jag var pollansvarig för många år sedan, när sidan såg annorlunda ut. Det var före web 2.0, så dels behövde man gå in i administrationssidorna och joxa för att lägga upp en omröstning som hamnade på framsidan (inte i forumtrådar) och dels så var det inte lika självklart att användarna skulle kunna tillhandahålla materialet.Skarpskytten said:Maktfullkomlighet och godtycke kan ju vara anledningar (tillochmed bra anledningar?), men det skulle ju kunna handla om tekniska begränsningar, rädsla för att massorna ska lägga upp fel sorts polls eller ... ?Arvidos MC said:Lutheransk moral och SL har alltid rätt!
Jag ser ingen anledning till varför man ska tillåta alla att lägga upp polls.Han said:Jag ser ingen idé varför polls bara ska till för redaktörer/moderatorer.
Varför inte?anth said:Nu kanske jag är löjligt hård, men jag ser bara frågor som:
- Ska jag köpa det ena eller andra rollspelet?
- Ska rollspelet som jag designar ha blått eller rött omslag?
- Tycker ni att det är bäst att slå fram abilities eller ska man använda point buy?
- Vilket spel är bäst; DoD eller EON?
- Ska vi spela Kult eller CoC på söndag?
- Suger vampyrer?
Och sådana frågor vill jag INTE se i polls.
1. Det är kul med polls.anth said:Kan du ge ett exempel på där polls skulle vara bra (och där det inte räcker med en vanlig tråd där folk skriver vad de tycker)?
Vad tyckte du om första frågan? xDkrank said:Varför inte?anth said:Nu kanske jag är löjligt hård, men jag ser bara frågor som:
- Tycker ni att det är bäst att slå fram abilities eller ska man använda point buy?
- Suger vampyrer?
Om du inte vill svara på såna polls, låt bli?
//krank, som tycker att alla utom de två sista var helt OK frågor
Ja, frågorna är helt OK - om man skapar diskussionstråd av frågorna, men inte som polls.krank said:Varför inte?
Om du inte vill svara på såna polls, låt bli?
//krank, som tycker att alla utom de två sista var helt OK frågor
Har inga problem med den.Recca said:Vad tyckte du om första frågan? xD
Varför inte? Det ena utesluter inte det andra, och polls är lättare att läsa av än en lång tråd.anth said:Ja, frågorna är helt OK - om man skapar diskussionstråd av frågorna, men inte som polls.
Andra tror jag, om det är sånt du gillar. Men jag tror faktiskt att ena är bättre om man vill ha långa kampanjer.Recca said:Vad tyckte du om första frågan? xD
1. Om polls är kul är en smaksak och just här har vi olika smak.Recca said:1. Det är kul med polls.
2. Att det finns trådar som handlar om vad folk tycker är en väldigt bra anledning till att ha möjligheten att skapa polls eftersom det är så mycket lättare att skapa statistik kring vad folk tycker, vilket ju antagligen var minst ett av syftena med att skapa den där tråden som handlade om vad folk tyckte.
Jo polls kan vara bra i långa trådar, t.ex. för varulvsspel.krank said:Varför inte? Det ena utesluter inte det andra, och polls är lättare att läsa av än en lång tråd.anth said:Ja, frågorna är helt OK - om man skapar diskussionstråd av frågorna, men inte som polls.
Varför är det ett större problem än, säg, att vissa trådar inte får många svar?anth said:Att tillåta polls i alla trådar skulle i praktiken betyda att 9 av 10 polls får 2-3 röster och den tionde får 20 röster.
På vilket sätt påverkar det din livskvalitet negativt att det finns en tråd med en "skitpoll" i? Ingen tvingar dig att delta eller kolla på resultatet.anth said:Att tillåta de 9 skitpollsen bara för att få en poll är inte vettigt enligt mig.
Kan du ge exempel på forum där detta förekommer?anth said:Nu kanske jag är löjligt hård, men jag ser bara frågor som:
- Suger vampyrer?