Re: Det finns en balans!!
Då det är SL som blir tvungen att göra det jobbigaste delen av kampanjen hitta på intriger ledtrådar äventyr problem och roliga händelser som spelarna kommer att bli inbladad i.
Så är det inte mer än rätt att SL får rätten att säga till sina spelare om de gör en varelser som är för abbsurd i jämförelse med resten av spelarna.
Men att tvinga någon till något är fel istället bör både spelare och SL sitta tillsammans och göra gubbarna en efter en ( Om tid finns gör jag altid så normalt så får jag sällan tid till fler än1-3 av spelarna i samma kampanj, normalt 5 spelare jag som SL )
På så sätt kan man så spelarnas figurer att bättre passa ihop i till den värd som man som SL tänker gestalta..
OM spelaren efter att ha gjort en jätte stor stark Trukh upptäcker att SL har planerat en lång kampanj där hovintriger bland de alviska furstehusen VS Dvärgiska klanerna så får man fråga sig VEM som ska göra nytt..
SL som kanske suttigt natt efter natt skrivit och tänkt ut alla SLP och intriger och spinnoff intriger skrivit ner hela äventyret sida efter sida...
Eller Spelaren som har greppat några Tärningar och ett rollformulär..
För vem är det som gör det största jobbet...
Jag tvingar sällan någon av spelarna att göra en särskilld typ av gubbe tvärt om istället OM de verkligen vill göra en Trukh så låter jag dom göra det jag varnar dom att den inte kommer passa in men jag låter dom.
Och om alla spelarna gör gubbar som inte passar in tja då slänger jag äventyret och improviserar fram en ny kampanj som passar gruppen.
Och om alla spelarna gör så annorlunda figurer från så många olika arter att de inte passarihop då tvingar jag dom att tänka igenom vad de sysslar med och viklen typ av äventyr de som GRUPP vill spela..
Denna metod har för det mesta gjort kampanjerna till stora framgångar visst någon gång då och då har en eller två av spelarna gjort figurer som inter riktigt har passat in mensom ändå har klarat sig hyfsat de har helt enkelt fått anpassa sig.
Och då gånger då spelarna överaskat mig exempel viss: med att välja Cirfalier ENBART inte standard Asharier, Alv, Dvärg, som de brukar så anpassade jag mig och hittade på ett nytt äventyr som passade en grupp Cirfalier istället för det äventyrs kampanj iden som jag tänkte spelleda.
Cirfalier äventyret Det vart faktist en stor framgång så stor att jag sen skrev om lite av det och när spelarna gjorde nya gubbar då de pensionerade de gamla som rika furstar så lät jag dom tala ihop sig tillsammans med mig och sig själva vilken typ av kampanj de ville ha och efter nästan 8 timmar skratt gräl och skämt så hade de kommit överens om en tirak kampanj som jag efter mycket om och men lyckades anpassa till den ursprungliga kampanj ideen och med Cirfaliska äventyren vi spelade efter år. ( Fick en linjär historia i kampanjerna )
Men att låte spelara göra gubbar helt fritt kan vara lite jobbigt inte bara för SL utan även för de som gör "fel" typ av karraktär specielt om både spelare och SL försöker inspereras av den spelvärd de har tillgång till och använder sig av.
givet viss ibland exprimenterar jag med att göra alternativa kampanjer i egna värdar men själv tycker jag alltid att de är mer jobb än vad jag som SL tycker är praktist.
Hellre satsa helhjärtat på att beskriva äventyren intriger coh SLP än att måste uppfinna allt från städerns namn till hur det ser ut.
Tack vara Mundana kan man lätt få en känsla av HUR husen ser ut och hur städerna ser ut och därifrån kan man så spelarna att leva sig in lite mer de får en känsla av hur gatorna och gränerna ser ut dag som natt.
Genom att använda sig av spelvärdar så kan SL slippa bry sig i ovensäntligheter utan kan till 100% koncetrera sig på det vesäntliga att alla ska få ha skoj under spelet.
Tänk på att det är inte bara spelarna som ska ha skoj utan SL med..
<A HREF="
http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm" target="_new">
http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm</A>