Nekromanti kanpanjspel?

edarion

Veteran
snyft... sanningen svider, men VAD ÄR DET FÖR NÅGOT? :gremconfused:
hjälp! :gremblush:
jag kanske låter korkad men jag har precis börjat spela eon.
så om någon kan beskriva vad ett kanpanjspel är för något så är jag tacksam.

/Rookie (kanpanjspel,vad är det !?)/

Krille

Super Moderator
Kampanjspel!

"jag kanske låter korkad men jag har precis börjat spela eon. så om någon kan beskriva vad ett kanpanjspel är för något så är jag tacksam."

Kampanjspel är spel som pågår över en längre tidsperiod (i verkligheten, alltså, typ regelbundet i nåt år eller mer). Det kan vara ett jättestort äventyr som pågår under lång tid, en serie med äventyr som bara råkar ha samma rollpersoner och spelare, eller mellanting däremellan.

Wilmer

Hero
Kampanjspel

En kampanj är en lång pågående "kamp".

I verkligheten har vi ju valkampanjer och militära kampanjer.
De är kamper för ett visst mål till exempel röster eller territorium. Kampanjens utgång avgörs av en serie små händelser.

Vanligt äventyrande brukar vara en serie icke sammanhängande uppdrag. Rädda prinsessan och få silver. Jaga banditer och få silver.

En kampanj har ett övergripande mål och ofta behövs flera små mål uppfyllas för att det stora ska uppnås.

Rädda världen från demonen Gorrintaschsecha. Först måste demonens svagheter listas ut och de finns nedskrivna i någon skum bok någonstans. Om boken inte går att få tag i måste en annan lösning hittas, till exempel låta en magiker studera demonen. När det gjort måste svagheten utnyttjas och bla bla bla det blir ett episkt uppdrag.

Fast en kampanj måste inte vara stor och episk, den kan lika gärna handla om att hämnas på en gammal fiende eller att bli borgmästare i en by eller något.

Enshadi

Warrior
Kampanjspel brukar kretsa kring din unika spelgrupp. Säg t ex att istället för att göra en grupp vanliga äventyrare så ger du dina rollpersoner begränsningar. T ex att alla bor i samma by i nordliga Soldarn. Byn blir drabbad av en ondksefull rovriddare som med sitt banditgäng brandskattar byn och rollpersonerna. Rollpersonerna ska nu i en serie av spelmöten (inte nödvändigtvis äventyr) försöka göra någonting åt rovriddaren. Rollpersonerna bakgrunder får gärna vävas in i berättelsen så det känns att kampanjen är tillägnad just dem.

Det kan också handla om kanske ett fartyg vars ledande besättning spelas av rollpersonerna. Rollpersonernatänker ut hur de ska resa medan spelledaren kryddar på med olika intriger.

Hovkampanjer är en oboffrig men minst lika kul typ av rollspel. T ex att dina rollpersoner är själva adelsmän coh tar del i vardagen av oerhörd lyx men också dolda komplotter (kan vara minst lika spännande som ett bakhåll av tiraker).

Kampanjen bestämmer spelledaren helt själv och rollpersonerna får gärna stå i centrum. Fördelarna är många och framförallt tycker jag att rollpersonerna och antagonisterna (motståndarna) får mer liv eftersom de alla har motiv som länkas samman. Den enda nackdelen är mycekt emr arbete från spelledarens sida samt brist på möjlighet för vanliga äventyr (även om jag spelar kampanjspel blir jag sugen på att spela t ex Diamantäpplet men det går inte ihop med min kampanj).