Nekromanti Kanske en kärna till ett system + statistik

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,623
Location
Umeå
Jo, för några månader sen hade jag en period där jag desperat försökte bygga ett eget regelsystem. Det gick aldrig riktigt vägen, trots en bunt försök. Nu har jag låtit det vara ett tag, men igår stötte jag på kranks diskussion om "Rollspelens Mac?". Jag var lite trött och fick för mig att jag skulle banka ihop något som funkar. Det var inte förrän idag jag läste igenom mitt inlägg och insåg att det nog inte hade i den där tråden att göra alls...

So, här kommer ett försök att utvärdera vad jag byggde egentligen.

Regelsystemet är mindre än en sida, trots feta marginaler. Det täcker bara in handlingsresolution och skada (ett begrepp som är medvetet vagt). Av någon anledning skrev jag det på engelska.

Grunden är att man slår 2t10 och räknar den högsta eller lägsta som sitt resultat. Resultatet ska sedan övervinna en svårighet. Under vissa omständigheter får man lägga till ett (1) till sitt resultat.

Första steget i att se hur vettigt det kan vara verkar att slå fram lite statistik över tärningsresultat. Med 10 000 slag i varje uppställning ser statistiken ut så här:

Chanser att överkomma fast svårighet med low
Svarighet = 1, Lyckade: 9896
Svarighet = 2, Lyckade: 8038
Svarighet = 3, Lyckade: 6290
Svarighet = 4, Lyckade: 4807 <- ung. 50% chans
Svarighet = 5, Lyckade: 3535
Svarighet = 6, Lyckade: 2419
Svarighet = 7, Lyckade: 1468
Svarighet = 8, Lyckade: 830
Svarighet = 9, Lyckade: 309
Svarighet = 10, Lyckade: 0
Chanser att överkomma fast svårighet med low+mod
Svarighet = 1, Lyckade: 10000
Svarighet = 2, Lyckade: 9699
Svarighet = 3, Lyckade: 7816
Svarighet = 4, Lyckade: 6128
Svarighet = 5, Lyckade: 4629 <- ung. 50% chans
Svarighet = 6, Lyckade: 3315
Svarighet = 7, Lyckade: 2209
Svarighet = 8, Lyckade: 1359
Svarighet = 9, Lyckade: 610
Svarighet = 10, Lyckade: 91
Chanser att överkomma fast svårighet med high
Svarighet = 1, Lyckade: 9899
Svarighet = 2, Lyckade: 9603
Svarighet = 3, Lyckade: 9124
Svarighet = 4, Lyckade: 8352
Svarighet = 5, Lyckade: 7568
Svarighet = 6, Lyckade: 6441
Svarighet = 7, Lyckade: 5131 <- ung. 50% chans
Svarighet = 8, Lyckade: 3559
Svarighet = 9, Lyckade: 1819
Svarighet = 10, Lyckade: 0
Chanser att överkomma fast svårighet med high+mod
Svarighet = 1, Lyckade: 10000
Svarighet = 2, Lyckade: 9916
Svarighet = 3, Lyckade: 9599
Svarighet = 4, Lyckade: 9119
Svarighet = 5, Lyckade: 8372
Svarighet = 6, Lyckade: 7452
Svarighet = 7, Lyckade: 6462
Svarighet = 8, Lyckade: 5090 <- ung. 50% chans
Svarighet = 9, Lyckade: 3667
Svarighet = 10, Lyckade: 1919
Vinstfördelning high vs. low
High : 8002
Low : 1988
Draw : 10
Vinstfördelning high+mod vs. low
High+mod: 8613
Low : 1387
Draw : 0
Vinstfördelning high vs. low+mod
High : 7190
Low+mod : 2781
Draw : 29
Vinstfördelning high+mod vs. low+mod
High+mod: 7947
Low+mod : 2045
Draw : 8
För referens: Vinstfördelning high vs. high
High : 4888
High : 4932
Draw : 180
För referens: Vinstfördelning low vs. low
Low : 4938
Low : 4865
Draw : 197

För er som orkat läsa så här långt och kanske ögnat igenom systemet:
- I vilka situationer/spel kan det här systemet tänkas fungera?
- Tanken var att man som van rollspelare skulle kunna plocka upp systemet och mer eller mindre bara köra, känns det som att det målet nås?
- Jag har fått för mig att systemet kan utökas väldigt smidigt... har jag rätt? Vad skulle Du vilja utöka det med i så fall?
- Är balansen helt vrickad?
 

Attachments

Top