Nekromanti Kanske för nära inpå? (dogma)

Rickard

Urverk speldesign
För att hålla isär alla spelen så raddade jag upp dem och gav betyg på dem.. Jag tänkte bara delge mina åsikter.. Är det någon som vill bygga vidare på sitt rollspel och vill att jag ska utveckla mina tankar om deras bidrag så skicka mig ett PM.. Skalorna är mellan 1 och 5 och jag läste bara igenom de bidrag som kunde laddas ner via forumet.. 11 Mb med modem?! Nej, tack..

Första intryck: Layout, namn och hur jag reagerar de första styckena av text.
Grundidé:: Orginalitet och vad man gör av sin idé.
Regelsystem: Orginalitet. Enkelhet och smidighet prioriteras samt hur det passar till världen.

MPD
Första intryck: 4
Grundidé: 4 (en klar 5:a som sänktes)
Regelsystem: 3

Kommentar: Grundidén var rejält ball men slarvas bort. Kan räddas av hur spelledaren tolkar allting. Det står inte skrivet hur man höjer färdigheterna. Vettiga stridsregler men de tar en stor plats.

Hjälten Gegg
Första intryck: 2
Grundidé: 2 (Driva med hjältar har gjorts tidigare)

Kommentar: Uhm.. Personligen tycker jag humorrollspel ska innehålla en humoristisk _stämning_ i regelverket och humor i äventyren. Inte bisarra saker i varken reglerna och pryllistor.

Skymningsläge
Första intryck: 3 (4:a som minskades för den pyttelilla textstorleken)
Grundidé: 3
Regelsystem: 4

Kommentar: Smart att göra förklaringarna för förkortningarna i blå text. Bra med enkelheten i stridsreglerna fastän det är ett skjutarollspel.

Sorgens tid
Första intryck: 3
Grundidé: 4 (3:a som höjdes i och med vad man gjorde med idén)
Regelsystem: 5

Kommentarer: Spännande skriven värld som direkt ger idéer och förslag på idéer. Exempelgubben är felräknad på både kunskaper och grundegenskaper.

Pariadox
Grundidé: 5

Kommentarer: Ett typiskt solospel. Riktiga förberedelser krävs av spelledaren om det ska vara fler än 1. Det anges inte vilken tärning som ska användas.

Fabeljazz

Kommentarer: Otroligt skön idé till värld.

Sindbad
Grundidé: 4

Kommentarer: Intressant berättarrollspel i stil med rollspelet Baron Münchhausen.

Hur bra är du

Kommentarer: Varken till eller från. Saknar det där "lilla" för att få högre betyg.

Magnum Magikum
Regelsystem: 4 (det var faktiskt lite småcharmigt)

Kommentarer: Jaaaa.. eh.. Misslyckade magiker kan väl vara kul att spela, någon gång.

Fantasyninja

Kommentar: Feufluxs humor och Fung Shui-spelledande genomsyrar verkligen spelet.

Murder we wrote
Första intryck: 5

Kommentar: En enkelhet som går snabbt att förklara. Deckarrollspel har kommits på tidigare.

Mustelas fabler

Kommentarer: Världen borde vara det först av allt i regelhäftet. Hade lite svårt att förstå vad allt gick ut på till jag läste om världen. Världen är väldigt kittlande.

RPG Now

Kommentar: Jag fick en väldig lust att kombinera detta rollspel med ett annat, alltså att spelarna i rollspelet spelar rollspel samtidigt som spelarna IRL spelar spelarna i rollspelet. eeeeh? Jo...

HeLix

Kommentarer: Universalsystem (där stridskapitlet bara stödjer fantasy!?) baserade på tärningsslag har gjorts tidigare.

Revolt!

Kommentarer: En annorlunda vinkling av rollspel.

Barbar

Kommentarer: Älskar begränsningen av ord som spelarna får samt namnet på dem som bor i Folk!

Elmsund Lite
Första intryck: 4 (5:a som sänktes pga. smått konstig konstig svenska och ordning på rubriker)
Grundidé: 4 (5:a som slarvas bort genom att man inte gör något kreativt med idén)

Kommentarer: Faktiskt kom jag på (för mig) ett ballare system när jag läste rollspelet. Snyggt, men komprimerat rollformulär.

Universalsystem

Kommentarer: Arrgh! Ett univeralsystem med T10:a som säkert funkar bättre än mitt Tvärslå.. :gremfrown:

Dagens huvudrubriker

Kommentarer: Mer berättarspel än rollspel. Skulle helst vilja se det i praktiken innan jag spelar det. Schyssta formulär, även om de kanske känns lite onödiga.

Regndrömmar
Första intryck: 3 (Gud vad mycket text vid första anblicken!)

Kommentarer: Lite snygg design till det här så, visst. Det kändes dock lite som omkastad fantasy (mest för sakens skull), något jag antar det var meningen att det skulle kännas som. Bra språk.

Mad Catz
Regelsystem: 5 (Enkelt och passar väldigt bra till världen)

Kommentarer: Förmågorna kittlade verkligen fantasin för vilka typer av katter man kunde spela.

Fly! FLY!

Kommentarer: Jämfört med de andra fabelspelen står sig faktiskt inte det här högt. Kul dock med en "Luftens Hjältar"-värld. Jag fick många idéer på att bygga vidare på världen. Roligt med Stila.

Aska till Aska
Första intryck: 5 (Wow!)

Kommentarer: Då spelet är så snyggt utfört börjar man leta småfel som konstiga avstavningar, behov av korrekturläsning, osynkade rader med mera. Lite Fading Suns och Mutant Chronicles över det hela.

Konspirationen
Regelsystem: 4 (intelligent och nyskapande system, nästan på gränsen till 5:a)

Kommentarer: Lättläst och smarta idéer.

En gång var jag hel
Regelsystem: 5 (en förbättring av Mad Catz)

Kommentarer: Otroligt intressanta tankar, men hur är det tänkt man ska spela?

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som hoppas ingen påverkas av detta när de själva ska rösta

fusk

Warrior
"Hur bra är du
Kommentarer: Varken till eller från. Saknar det där "lilla" för att få högre betyg."

varken till eller från, det är jag det! :gremlaugh: tråkigt att man inte kunde knipa extra poäng för "kortast spel" :gremcrazy:
tack för recensionen iallafall, nu behöver jag inte oroa mig för att jag gjort bort mig helt iallafall!

Troberg

Sinister eater
11 Mb med modem?! (Tips)

11 Mb med modem?! Nej, tack..
Ett litet tips för att göra sådant lättare: Skaffa GetRight, GoZilla eller en annan nedladdningsmanager. Då kan ni köa upp nedladdningar, köra dem i bakgrunden medan ni forumar, koppla ner när ni forumat klart och fortsätta med nedladdningen nästa gång ni kopplar upp från samma ställe som ni slutade på. Ni märker knappt det.

Dessutom, sluta gnälla! Jag har tagit en späckad ISO (800MB) över modem på Tele2. Det är en bedrift!

Zaphod_UBBT

Swordsman
Re: 11 Mb med modem?! (Tips)

"Dessutom, sluta gnälla! Jag har tagit en späckad ISO (800MB) över modem på Tele2. Det är en bedrift!"

Nej. Vi brukar snarare benämna det som galenskap. :gremwink:

Rasmus

Man Mountainman

Storsvagåret
Han är så snäll...

Idel trevliga omdömen. Man får tacka. Lika bra att jag passar på att besvara din fråga medan jag är igång.

Kommentarer: Otroligt intressanta tankar, men hur är det tänkt man ska spela?

Tja, jag hade väl ett kampanjkapitel med i boken, men det var kanske otillräckligt? Jag är i alla fall beredd att räkna upp ett antal tänkbara teman för En gång var jag hel:

Utforskning
Jag föreställer mig att personerna i introduktionsberättelsen är ute på någon sorts "jaha, låt oss se vad vi kan göra av den här situationen"-resa där de utforskar sina nya omgivningar. Konflikter med andra grupper kan vara ett tema i en sådan här kampanj, som kan vara ganska lågmäld, mänsklig, och kanske grym och våldsam.

Nybyggare
När ett antal naturkrafter skall bygga ett samhälle tillsammans innebär det stor potential för drama. Naturkrafterna med deras överdrivna emotionalitet är de perfekta deltagarna i en såpopera.

Rivalitet
Rollpersonerna kanske är ett gäng naturkrafter som förenas av någon gemensam aspekt (De kanske är Solen, Dagen och Ljuset, eller något sånt) och kämpar mot en grupp av sina motsatser (Mörkret, Natten och Månen). De utkämapr en uråldrig kamp som pågått sedan de gamla dagarna, och som de inte kan avsluta. Deras nära och kära dras oundvikligen in i kampen. Eller så kanske deras rivalitet är av en mer jordnära natur men inte desto mindre effektfull. En sådan här kampanj kan bli intressant kanske främst på grund av att reglerna för kraftdueller är så fatala: direkt konfrontation blir något att undvika, och rollpersonerna får ta till andra knep.

Illern

koppariller

Jaja, han hade i alla fall Tele 2 vilket nog är det snabbaste sättet att surfa över vanligt modem men avundsjuk är jag inte :gremsmirk:

Troberg

Sinister eater

Jaja, han hade i alla fall Tele 2 vilket nog är det snabbaste sättet att surfa över vanligt modem
Inte på den tiden. Till råga på allt kopplade de ner en med jämna mellanrum (var tolfte timme, på några sekunder när)...

Quadrante

Grisbonde
Tackar för betyget

Dagens huvudrubriker

Kommentarer: Mer berättarspel än rollspel. Skulle helst vilja se det i praktiken innan jag spelar det. Schyssta formulär, även om de kanske känns lite onödiga.
Jo du har väl rätt i att det är mycket av ett berättarspel, även om det har "digra" rollspelsmoment vid intervjuerna och på-plats-undersökningar, Kanske skulle jag ha gett fler spelexempel.
...och formulären, tja, det var väl lite min ide att visa hur enkelt man kunde göra egna.. det höjer spelstämningen ett snäpp om spelarna/reportrarna sitter med block i näven och en penna bakom örat.

Skrev en tilläggsmodul dagen efter inlämningsstopp, som om jag hade kommit på den i tid hade rymts inom ramen för dogmareglerna(mitt bidrag är nästan två A4 sidor inklusive rollformulären.
Deadline Now (regelsupliment)

...fast det är väl inte att hoppas på en finalplats ändå .

Så jag passar på att "ge ut" äventyrs modulen till spelet på en gång :gremsmile:

Reporter sökes - Äventyrsblock (se bifogad fil)

Ackerfors

Alas, your rapids!
Magnum Magikum
Regelsystem: 4 (det var faktiskt lite småcharmigt)

Kommentarer: Jaaaa.. eh.. Misslyckade magiker kan väl vara kul att spela, någon gång.

Jao, vad ska man säga. Jag är rätt nöjd med att jag överhuvudtaget fick klart det och även om det inte är ett jättebra spel så är det antagligen en sprängbräda för att göra klart andra projekt. :gremsmile:

Dimfrost

Special Circumstances
Regndrömmar

Regndrömmar
Första intryck: 3 (Gud vad mycket text vid första anblicken!)

Kommentarer: Lite snygg design till det här så, visst. Det kändes dock lite som omkastad fantasy (mest för sakens skull), något jag antar det var meningen att det skulle kännas som. Bra språk.
Regndrömmar baserades på en idé jag fick i vintras och skrev ett inlägg om, så det var inte något jag kom på just för dogmatävlingen (alltså inte typ "ja! jag gör ett fantasyspel med omkastade roller för sakens skull!). Jag blev ganska förtjust i världen själv och tyckte det var kul att utöka den en smula (och kanske lite väl mycket, eftersom textmassan blev en aning oöverskådlig). Dessutom ville jag testa ett annorlunda regelsystem, som väl kanske inte blev helt lyckat. Bland annat lyckades jag missa att ta med regler för rustningar och sköldar... Att Fabeljazz var ett bättre koncept var jag medveten om, hela tiden. :gremsmile:

(Och design är inte min starka sida, i varje fall inte när jag ska klämma in så mycket text på ett litet utrymme.)

Men om någon har några andra åsikter om Regndrömmar så tar jag gärna emot dem. Så många röster förväntar jag mig knappast.

/Dimfrost

Ja, lite för nära skulle jag säga.

"Kommentarer: Arrgh! Ett univeralsystem med T10:a som säkert funkar bättre än mitt Tvärslå.. ""

Jag tyckte mycket om tvärslå. Ett av de mer intressanta förslag på regler jag sett. Du kanske får en röst av mig där.

Hmm...får lite lust att betygsätta spelen jag med...kanske senare.

Sodivra

Champion
Lite egna åsikter.

Största problemet var att man var tvungen att välja EN från varje kategori.. :gremcrazy:
Bidragen höll genomgående hög kvalitet, jag är positivt överraskad. Jag märkte att det var många animorfa rollspel och spel som förändrade spelstrukturen, och det passar nog till "små mysiga spel" som Dogma. Faktum är att det nästan känns lite som en klyscha att lägga in djur och spelarstrukturtwister i Dogmaspel.. :gremwink:
Här tar jag upp dom spel som fångade mitt intresse. Jag är sugen på att spela alla dessa någon gång (Och då är jag en person som inte spelar så många rollspel!) förutom några som jag bara känner mig lite smått intresserad av.

Aska till Aska
Var snyggt och lockande.. Gillar man Dune som jag så kommer man nog genast in i rätt stämning. Sköna listor med "prylar" som vapen och besvärjelser - Jag är lite kluven i frågan prylar mot kustimizering (coolt ord, va? :gremlaugh:) till exempel Besvärjelser mot Improviserad magi.. Jag gillar kustimizering allra bäst, men en lista med prylar kan vara riktigt charmigt och har lättare att lyckas. I ett sådant här dogmarollspel funkar nog en lista bäst. Fick min röst för "Bästa Design"

Barbar
Var visst inte med, men nog var det läckert att inte ha hur många ord som helst.. Mitt i prick! En smart sak att vrida till på!

De kommer tillbaka!
Skönt med en häftig tolkning av bibeln, sådant diggar jag, och den är både "trovärdig" och känns varken som anti eller pro-propaganda.
Känns lovande - Blasta zombies med zombieanpassade regler, och en tung och smaskig metaplott samtidigt. Stöta på en apostel, mmm. Jag diggar både metaplotter som sakta uppenbaras för spelarna och tanken på att skjuta zombies, och detta känns lovande.. Bästa spel!

En gång var jag hel
Skönt spel, lite svårt var det att sätta sig in i förstås, jag hade svårt att avgöra hur aspekterna egentligen såg ut.. Gav mig den där Nobilis-känslan, fast lite annorlunda.. :gremsmile: Pretto? Äh. Nä. Lovande med rätta spelare. Fick min röst för Mest fantasifulla. Inte så konstigt egentligen.

Fabeljazz
Känns nästan som att Fabeljazz har fått orättvist bra respons, vadå "bästa design"?
Nåja, jag ska inte sticka under stol med att jag också gillar Fabeljazz, och Metropolisanimen ger den en hel massa djup.. :gremsmile:
Ett bra spel. Fick min röst för Bästa Koncept. Konceptet ÄR skönt, men jag tror det funkar bättre i teorin, som film, än som rollspel. Jo, med schyssta spelare så funkar det nog också extra väl.. Ett bra spel, framförallt för själva konceptet med andra ord. Därför förtjänar det "Bästa koncept"

Fantasy Light
Det slog mig hur lättillängligt det var med både exempelrollpersoner och exempeläventyr, och det blev "Bästa nybörjarspel".. Visserligen så kan det vara svårt att komma på andra äventyrsidéer än grottkräl, och det närmar sig bara nybörjarna från det hållet.. Mer material hade varit skönt, men som Han själv skriver - Det är en Dogmatävling. Lättillgängligt och bra var det iallafall.

FantasyNinja
Grundidén var suverän: "Dessutom är alla magikunniga ninjor!" Men själv hade jag hellre sett mer Asien och mindre fantasy. Hela ninjakulturen är så kul, att jag hellre hade spelat det med totalt häftiga/fåniga ninjor. -Övermänskliga förmågor och osannolika manövrar med konstiga och småfåniga namn istället för dom lite tråkiga besvärjelserna..
Nåja, jag kan förstå att Feuflux ville uppnå något annat - Det är fortfarande ett ballt spel.

Mustelas fabler
Är mysigt. Det var nära att få Bästa nybörjarrollspel, Bästa regler och Bästa design, men tyvärr.. Men vilket som är det bästa nybörjarrollspelet av detta och Fantasy Light är egentligen beroende på spelarna - Fantasy Light för äventyrarna, Mustelas fabler för karaktärsspelarna. Jovisst, det finns dom som rekryteras in till rollspel den vägen också.
Ett litet hedersomnämnande får det av mig iallafall. :gremsmile:

Regndrömmar
Regndrömmar var urmysigt, men kanske för lågmält för att kunna tävla med dom andra. Jag fick bra vibbar av det iallafall. Ifall en kategori för "Bästa stämning" hade utlysts så hade jag gett bidragen den rösten, följt av Pariadox (Som är stämningsfullt skrivet, om det nu varit med) och Fabeljazz.

Revolt!
Gillade jag. Jag gillade hur spelarstrukturen förändrades, och det var det enda jag såg för första gången. Sindbad och Dagens nyheter är som Pookafiktum och Münchausen, En gång var jag hel är som Nobilis, MPD är som andra rollspel där man spelar en annan sida av en person.. (MPD var också rätt mysigt, även om det inte fick sin egen rubrik.) Revolt var ett riktigt mysigt spel, även om det brister lite i mustighet - Mer konkreta exempel på hur världen kan se ut hade gjort susen.
Revolt fick min röst för Mest nyskapande OCH Bästa regler därför. Bra jobbat. Okej, Bästa regler kanske något annat spel hade förtjänat egentligen, som MPD, men nåja.

Sindbads Åttonde Resa
Var läckert, även om det inte kändes så nytt med Pookafiktum och Baron Münchausen bakom sig. Nåja, om det fanns fler sådana spel, så att det blev en riktig genre och inte "rollspel som liknar Münchausen" så skulle Sindbads Åttonde Resa stå väl på egna ben. Miljön är fräsch och rik, och är lätt att ta till sig.

Quadrante

Grisbonde
Re: hmn..

..mitt dogma bidrag föll dig inte i smaken, har du inte läst det eller har du bara dålig smak... :gremwink: (observera ironin, menat som skämt)

Nä du har så sant, det blev många bra bidrag och hade man vetat det kanske man inte vågat bidra.Ska bli kul att se vad som sker vid nästa tävling.Då kanske ett par "filat på det ett tag"(läs ett år) kommer med..

Sodivra

Champion
Gillade och gillade-

Jovisst är det bra, även om det kändes som en variation på Münchausen och Pookafiktum.. Det är egentligen inget fel med det, det märks bara extra väl när det inte finns någon riktig genre för dessa spel än, utan dom måste ofrånkomligt jämföras med varandra..

Men jo, det är inte så att jag tyckte illa om det. Nog är det bra alltid.
Och förresten kan du ju ta åt dig lite för att jag gillade Mustelas Fablers bilder.. :gremwink:

Mask_UBBT

Hero
Aska Till Aska, författarens gensvar

"Första intryck: 5 (Wow!)"

Wiiieeee!!! :gremgrin:

"Grundidé: 4"

oj! :gremshocked: så mycket?

"Regelsystem: 3"

Åkej, det betyder att man kanske fattade liiite vad jag syftade på...

"konstiga avstavningar behov av korrekturläsning, osynkade rader med mera."

Samtliga tre kan jag skylla på att jag hade missat en viktig funktion i min programvara. På grund av denna miss var jag tvungen att själv sätta ut raderna en och en för att jag skulle kunna forma texten efter bilderna... och jag är dålig på avstavningar, och mitt rättstavningsprogram klarar inte att rätta olika objekt på en gång...

...dessutom är jag lat, och var för trött för att korra det hela :gremtongue:

"Lite Fading Suns och Mutant Chronicles över det hela."

Är det bra? :gremcrazy:

Mask_UBBT

Hero
Re: Lite egna åsikter.

Aska Till Aska
"Jag är lite kluven i frågan prylar mot kustimizering (coolt ord, va? ) till exempel Besvärjelser mot Improviserad magi.."

Tja, min tanke var helt enkelt att det här ju inte var magiker. Det var bara vanliga soldater och präster. De förstod inte riktigt HUR man kunde göra alla sina prylar, bara ATT man kunde dem. De ska inte ses på som egentlig "magi" utan snarare stridsmedel, som en sten, värja eller dylikt.

Dessutom ville jag försöka väga upp de olika förmågorna, så att man inte skulle kunna gå runt och äga med en av dem.

Märk dessutom att jag aldrig påstår att de är kunskaper, de kan mycket väl vara ärvda färdigheter.

"Fick min röst för "Bästa Design""

Yay! 16 röster vs tvåan med 3 :gremgrin:

De kommer tillbaka!
"Känns lovande - Blasta zombies med zombieanpassade regler, och en tung och smaskig metaplott samtidigt. Stöta på en apostel, mmm.

Kul att du gillade reglerna, jag är faktiskt ganksa nöjd med hur de artade sej :gremsmile: Den tunga och smakskiga metaplotten är hela anledningen till att jag pistolhotade kornella tills hon gick med på att skriva ett dogma av det hela :gremwink:

Jag diggar både metaplotter som sakta uppenbaras för spelarna och tanken på att skjuta zombies, och detta känns lovande.. Bästa spel!"

Wohooo!

/Mask - är glad

Sodivra

Champion
Re: Lite egna åsikter.

"Jag är lite kluven i frågan prylar mot kustimizering (coolt ord, va? ) till exempel Besvärjelser mot Improviserad magi.."

Tja, min tanke var helt enkelt att det här ju inte var magiker.

Åh, du ska läsa det där som ett generellt uttalande. Överhuvudtaget så är jag lite kluven i vad som är coolast - Listor eller improvisation. :gremsmile:

/Arvid, som gillar tanken på att kunna hoppa fram löjligt högt i ökenmiljö.