Nekromanti Kapitäler iställer för fetstil?

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Min grafikerkollega här på jobbet har fördömt bruket av fetstil som ordmarkör i brödtext. Jag undrar, vore det en god idé att använda kapitäler istället?

Jag villl behålla två sätt att markera ord, med kursivering och med något annat.

Troberg

Sinister eater
Jag använder kapitäler för att markera begrepp i Generica, tex för att skilja på begreppet 'difficulty' från ordet 'difficulty'. Tex (med versalef för att UBB inte har kapitäler, och inte verkliga citat, bara exempel):

"Attempting to do this action while blindfolded is at +10 DIFFICULTY."

resp

"To have an apropriate level of difficulty for the players, it's important to understand their individual capabilities and have suitably strong opponents."

I första fallet är ordet ett regelbegrepp med en specifik innebörd, medan det i det andra fallet bara är ett ord som lika gärna skulle kunna bytas ut mot en synonym.

Mao, kapitäler rular.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Jodå, typsnittet blir en lättläst antikva (antagligen Century Schoolbok). Jag väljer sålunda att köra med kapitäler. Det ser snyggare ut än en sans-serif inskjuten i texten.

Dimfrost

Special Circumstances
Det hela beror på varför man ska markera något i brödtexten. Fetstil (eller halvfet stil) är ett utmärkt sätt att göra markeringar -- om man vill att det markerade ordet ska vara klart och tydligt synligt vid en snabb koll på sidan. Oftast vill man ju inte det, och det är då man bör använda kapitäler eller kursiv stil, men om det rör sig om nyckelord i till exempel en regeltext som man behöver kunna hitta snabbt och enkelt finns det anledning att överväga fet stil. (Dock förlorar de flesta antikvatysnitt sin karaktär i fet stil, så man bör överväga att samtidigt byta typsnitt om man inte kör en linjär från början.)

/Dimfrost

Arfert

Facit
Det där med sans serif var nåt jag lärde mig av CF Hultenheim, och kan användas om det är VÄLDIGT VIKTIGT att visa ord syns. Däremot var han puritan och hatade fet antikva, eftersom det inte finns fetstil i originalskärningarna av de flesta klassiska typsnitten.

Dilandau

Myrmidon
Hur mycket?

Det beror lite på hur "mycket" du vill att ordet ska markeras. Kapilärer står ut ganska rejält i en löpande text, mer än både kurisvt och fetat.

Rising

Vila i frid
Re: Hur mycket?

Kapilärer står ut ganska rejält i en löpande text, mer än både kurisvt och fetat.
Jag håller inte med, utan tycker att de är betydligt diskretare än fetstil. Vad som står ut mest av kursivt och kapitäler vågar jag dock inte uttala mig om, det beror nog på teckensnitten.

Här har vi diskreta kapitäler:

Rising

Vila i frid

Sorry, det är inget riktigt rollspel. Det är bara jag som i vanlig ordning larvar mig när jag ska ge exempel. Bilden jag visade kommer från det här inlägget.

Dilandau

Myrmidon

okay, du har nog rätt. Fetstil står ut mest när man tittar på en text. Men jag vill ändå hävda att kapilärer utgör ett större avbrott i "läsflödet" när man läser en text, än vad fetstil gör.

Troberg

Sinister eater

Sorry, det är inget riktigt rollspel. Det är bara jag som i vanlig ordning larvar mig när jag ska ge exempel.
För sent, har man sagt A får man säga B. Nu måste du göra ett sådant spel.

Tvinga oss inte att ha en omröstning om det... :gremgrin: