Re: Karaktärer - bakgrund och siffror?
Mukwa said:
Har du nåt bra sätt att skapa en livsåskådning på om spelaren inte har så stor fantasi? Nåt inspirerande? Vad gör du när en spelare inte kommer på nåt? När behöver livsåskådningen vara specificerad?
Tja,
jag tenderar att börja med antingen någon aspekt av mig själv, eller en ideologi/filosofi jag inte delar men är nyfiken på. Men oftast en variant av mig.
"Om man förstärker mina nihilistiska drag och minskar de kollektivistiska, var hamnar man då?"
Mukwa said:
Att liksom leva med karaktären? Det tar lång tid, men ger garanterat en mer komplett rollperson med större djup. Hur håller du reda på det här och hur tycker du att det hjälper dig när ni väl spelar? Använder du det här tillvägagångssättet till alla slags rollpersoner och rollspel eller finns det några spel du inte lägger ned lika mycket tid på mellan spelpassen?
Jag spelar sällan såpass många långa kampanjer samtidigt att det riktigt blir relevant att behöva skilja rollpersoner åt; eftersom dess åsikter hör samman med bilden jag har av dess personlighet så brukar svaren ofta komma av sig själva; och jag känner sällan något behov av att skriva ner dem. Det kommer inget prov, direkt. Men bara ATT ha funderat på vad rollpersonen tycker och att någon gång ha svarat på frågan ger mycket, tycker jag.
Mukwa said:
Ja, det här gillar jag också väldigt mycket. Hur tar du reda på vad din rollperson tycker om de olika fraktionerna? Vad färgar dina beslut (andra spelare, det du bestämt om karaktären sedan tidigare osv)?
Om min rollperson känner till grupperna redan innan kampanjen så läser jag in mig på vad andra av min egen grupp tycker om de andra grupperna, och känner efter baserat på livsåskådningen vad jag tycker om vad dom tycker, och vad jag tycker om de olika grupperna...
Det som färgar är då framför allt den grundläggande livsåskådningen och det jag läst eller under kampanjen får reda på om grupperna.
Mukwa said:
För mig handlar nog det här mer om att sätta färg på beskrivningarna, och det är nog så viktigt, men jag ser helt klart hur olika slags kläder kan användas för att spegla personligheten också. Hur avgör du vilka kläder karaktären har på sig vid olika tillfällen?
Återigen, "känner efter". Är det här den sortens snubbe som klär sig i blåjeans i kyrkan? Eller är det tjejen som går i äkta minkpäls till festen? Återigen handlar det om att filtrera och raffiniera grundpersonligheten genom uttryckssätten; på samma sätt som man kan använda rollpersonens handlingar, röst eller kroppsspråk för att uttrycka den så använder man kläder.
Och för mig är att uttrycka rollpersonen väldigt knutet till att få grepp om den...
Mukwa said:
Hur kommer ni fram till vilken relation karaktärerna har till varandra och till andra SLPs?
Det finns system som gör bra grejer. I Diaspora inkluderar man personerna till vänster och höger om en i små bakgrundsberättelser. I mitt skisserade Midnatt skapar man sig relationer genom att man då och då måste uppsöka experter för att få ledtrådars fulla betydelse.
Framtvingade relationskartor tror jag är en bra idé, liksom spel som tvingar rollpersonerna att tillhöra samma organisation eller liknande.