När jag fick fatt i Eon IV gillade jag karaktärsdragen och tyckte om mekaniken. Nu har vi spelat med dem ett tag och jag är inte lika förtjust längre, eller känner rättare att grundidén är bra men att genomförandet haltar lite. Vi ska börja en ny kampanj om några veckor och jag skulle vilja bygga om karaktärsdragen på något sätt, samtidigt går det inte att bara lyfta ut dem och ta något annat för att de är så kopplade till Fokus, Välmående och andra spelmekanismer.
Problemen vår grupp ser efter att ha använt karaktärsdragen ett tag:
- De olika dragen är ojämna, vissa karaktärsdrag är rena beteenden i en situation medan andra är mer av livsmål och ambitioner. Det gör att vissa är lätta att spela ut i bara en scen och vissa tar väldigt mycket tid att spela ut och i en grupp där alla spelare ska få utrymme kan det bli så att karaktärsdragen tar mycket speltid från resten av gruppen.
- Det saknas egentligen riktlinje för primärt och sekundärt karaktärsdrag, det finns ingen spelmässig skillnad.
- Som spelmekanik gör att spela ut ett karaktärsdrag att man får tillbaka Fokus eller Välmående. MEN, flera karaktärsdrag kräver ju att man lyckas med ett eller flera slag för att man ska uppfylla kravet på nivå II eller nivå III. Då har mekaniken för karaktärsdrag gått från vad jag sett som grundtanken - spela din karaktär som du tänkt den så får du en spelmekanisk belöning - till att man ska ha tur med tärningsslag för att få tillbaka Fokus och kunna fudgea fler tärningsslag.
Är det någon som gjort några bra husregler för karaktärsdrag (och kanske även Fokus och Välmående då de hör så tätt ihop) som vill dela med sig?
(En tanke jag lekt med som inte är helt färdig är att istället ge en karaktär extra Fokus att använda direkt i en situation där man agerar efter sitt karaktärsdrag. Säg att en karaktär har Mod, då kan hen få ett eller flera Fokus just när modet sätts på prov, t ex för att klara skräckslaget när en grupp ryttare med fällda lansar kommer emot karaktären som står till fots på slätten.)
Problemen vår grupp ser efter att ha använt karaktärsdragen ett tag:
- De olika dragen är ojämna, vissa karaktärsdrag är rena beteenden i en situation medan andra är mer av livsmål och ambitioner. Det gör att vissa är lätta att spela ut i bara en scen och vissa tar väldigt mycket tid att spela ut och i en grupp där alla spelare ska få utrymme kan det bli så att karaktärsdragen tar mycket speltid från resten av gruppen.
- Det saknas egentligen riktlinje för primärt och sekundärt karaktärsdrag, det finns ingen spelmässig skillnad.
- Som spelmekanik gör att spela ut ett karaktärsdrag att man får tillbaka Fokus eller Välmående. MEN, flera karaktärsdrag kräver ju att man lyckas med ett eller flera slag för att man ska uppfylla kravet på nivå II eller nivå III. Då har mekaniken för karaktärsdrag gått från vad jag sett som grundtanken - spela din karaktär som du tänkt den så får du en spelmekanisk belöning - till att man ska ha tur med tärningsslag för att få tillbaka Fokus och kunna fudgea fler tärningsslag.
Är det någon som gjort några bra husregler för karaktärsdrag (och kanske även Fokus och Välmående då de hör så tätt ihop) som vill dela med sig?
(En tanke jag lekt med som inte är helt färdig är att istället ge en karaktär extra Fokus att använda direkt i en situation där man agerar efter sitt karaktärsdrag. Säg att en karaktär har Mod, då kan hen få ett eller flera Fokus just när modet sätts på prov, t ex för att klara skräckslaget när en grupp ryttare med fällda lansar kommer emot karaktären som står till fots på slätten.)