Nekromanti Karaktärsdrag (igen!)

Slår era spelare (ni själva) mot karaktärsdragen (som i eon 2:s exempel på sidorna 24 och 25) eller spelar ni bara som ni tycker? Själv väljer jag det andra alternativet men det kanske skulla vara kul att testa med att slå...

Mvh Victor Palm

I'll be back

Khronos

Veteran
Personligen skulle jag bli ganske förbannad om en spelledare skulle tvinga mig att slå fram hur min karaktär skall uppträda. Uppmuntra kreativitet istället, det är väll de rollspel går ut på.

Uppträdande tabeller är det sämsta som har kommits på inom rollspel, uppmuntra bra rollspel istället. Många dåliga spelare skulle dessutom inte klara av att spela någon som är aggresiv, för honom skulle det inebära att vara sne tjugofyra timmar om dygnet. Karaktärs drag som tystlåten är rent förkastligt om man nu vill spela rollspel.

UnConnected

Veteran
Vi slår aldrig (eller åtminstone otroligt sällan) mot karaktärsdrag. Men däremot kan vår lilla SL bli lite purken om den fina riddaren med 18 i heder plundrar den nyligen dödade tirak uslingen..;)

Så vi använder dem väl mer som riktlinjer för hur rollpersonen är i normala fall, sen är det upp till spelarna att tolka ut efter dessa värden.

swazze

Swordsman
Vi brukar spela så långt det går. Men är det en situation när nån av spelarna inte vet vad han ska göra brukar han slå ett slag mot Karaktärsdraget i fråga.
Annars använder vi dom som riktlinjer när man spelar.

Självklart så slår vi inte fram vilka karaktärsdrag en rollperson utan det bestämmer spelaren själv i samråd med SL

Mouja

Hero
Själv så har det nyligen blivit så att vi slår som grund och höjer och sänker sedan efter tycke... det funkar ganska bra (för att en Léaram/Thism ska inte få ha låg Heder t.ex.)... Men SL (jag) måste alltid godkänna det

parasite

Veteran
Jag låter spelarna välja vad dom ska ha eller slå...
Nästan alla slår fram det, sen ändrar dom lite så att det ska passa deras yrke/ras
Sen får dom fan rollspela efter det, annars får dom stryk!
jag är en ond SL, dom får minus på sina färdigheter och får INGA förbättrings slag...

Jag ond, eller?