Nekromanti karaktärsdrag

samiis

Warrior
Jag var på Neogames och läste om när Cerec Tzorzelan skapades och där stod det att han slog fram karaktärsdragen...

Vi brukar alltid välja själva vad vi vill ha...

Hur gör ni???

Baron Marak

Swordsman
Attribut med 2T6+4
Karaktärsdrag beroende på hur man känner. Välje eller slå. Spelar ingen roll...

samiis

Warrior
Jag undrade hur ni brukar göra... /images/icons/doh.gif

För att få en del tips, och en aning om hur andra gör...

Baron Marak

Swordsman
Jag själv brukar välja tror jag.
Det gäller nog de flesta i gruppen. Men om vi vill slå så slår vi.
Så brukar vi göra. Låt spelarna få välja.
Med RP's så slår jag fram dem med Eons förnämliga system och har ingen bild av vad personen ska bli. Det ser jag då alla slag är färdiga. Detta tas emot av blandade känslor då jag fått höra att det är dålig fantasi att slå fram sin RP. Men ju kortare tid det tar att skapa den så får man längre tid att jobba på det som verkligen gör en RP: Mentaliteten, humorn, allt som inte syns på rollformuläret.

Det finns även en mall på karaktärsdragen för olika kulturer, stammar och folkslag. I dvärgar får du se att de flesta har högt i aggression, högt i tro, osv.
Alver har hög heder och Soldier likaså om jag inte minns fel.

Arvid

Warrior
Om man har bestämt hur rollpersonen ska vara innan den görs (vilket ofta är fallet) så vill de flesta spelare välja.
Om man nu tycker att spelarna väljer överdrivna karaktärsdrag (Aggresion 18 på alla sina dvärgar) så kan man ju slå sex slag och sätta ut dem på vilka karaktärsdrag man vill.

samiis

Warrior
Brukar ni vara onda rollpersoner som dödar allt de ser och vill få all makt i världen,
eller goda rollpersoner som döar all de ser och vill få all makt i världen???

Både jag sjäv och alla jag SLar brukar nog vara det andra...

Baron Marak

Swordsman
Jag har goda RP's med oklara motiv för alla utom mig själv.
Blödiga är de också och lyckas hålla sig undan för alla slag och dylikt. Alltså spelar vi väldigt humant i vår spelgrupp. Inget dödande förutom när det skulle vara nödvändigt. Fast det finns ju undantag.
Världsherravälde strävar vi inte efter. Inte direkt iaf. Men snart kan man börja göra det. Då de börjar komma upp sig i smöret.

Azdeus

Veteran
Vanligtvis så väljer dom andra, men jag vill gärna slå fram dem. Jag brukar dock modifiera en del extremvärden. (Jag tycker det är VÄLDIGT extremt med en karaktär som har heder 3 eller 18) Och ibland när jag vet väldigt exakt vad jag vill ha så sätter jag ut dom som jag vill.

Vi väljer själva men tar hänsyn till om rasen har höga eller låga värden. Är inte den sidan om Cerec Tzorzelan något konstig eftersom han slår fram tur till 16 (om jag minns rätt).

Mvh Victor Palm

I'll be back

PS. Tur sätts automatiskt till 11 enligt regelboken (om du inte visste det) DS.

Johan K

Gammal & dryg
Välja..

För min del så tycker jag att det är bäst att välja, fast det kan ju iof bli ganska skoj om man slår fram sina karaktärsdrag åxå...

ALVER HÖGT I HEDER?!

Endast Thism och Learam har högt i heder. Sanari har ett lågt värde i heder. Övriga har normalt.

Mvh Victor Palm

I'll be back

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Detta är standard inom vår grupp, men undantag förekommer alltid:

1) Slå fram karaktärsdragen i enlighet med vad som står om den speciella rasen/folkslaget. Högt, normalt eller lågt.

2) Om man är missnöjd med något karaktärsdrag på grund av att man inte kan rollspela efter det eller inte vill rollspela efter det, så slår man om.
Om man vill ha ett extremt lågt karaktärsdrag brukar vi ta ungefär 1T6+2, eller så bestämmer vi helt enkelt ett värde.

Om spelaren ifråga redan har en god idé om hur hans karaktär ska resonera så kan spelaren välja fritt. Detta hör dock mer till undantagen eftersom att vi är tärningskåta /images/icons/smile.gif.

Personligen anser jag att om det finns något man borde få välja på en karaktär, så ska det i första hand vara karaktärsdragen...

Caldaras

Veteran
När jag spelleder brukar jag låta spelarna välja om de vill slå eller välja värden. Sedan kan man alltid slå fram värden och sedan flytta runt och frissera dem efter tycke. Spelare måste ändå motivera konstiga saker med sin rollperson för mig.

Karaktärsdrag ser jag som lite minnesanteckningar om rollpersonens personlighet. Ofta har spelaren klart för sig hur karaktären reagerar så att tvinga någon att slå kan döda både stämmning och spelglädje.