Oj, vilken provocerande titel!
Eftersom jag av och till tittar på mitt gamla "Terra" (tillfälligt namn) rollspel så återbesökte jag det häromkvällen också. Och eftersom jag är fullständigt kär i karaktärsskapande så var det just den biten jag filade lite på.
Terras sätt att skapa karaktärer för tillfället är mer åt Neotech, Mutant Chronicles och Western hållet än mot DnD, Svavelvinter eller WoD.
Så låt mig grovt dela upp de två olika typerna av karaktärsskapande i grupp 1 och grupp 2.
Grupp 1: Neotech, Mutant Chronicles, Eon, Western
Definierade av:
Tar lång tid att skapa karaktär (Mellan 45-120 minuter per karaktär)
Inte nödvändigtvis slumpmässigt (se Western) men kan vara det till större eller mindre del
Många slag på diverse händelsetabeller
Möjligt att välja flera olika "yrkesperioder" under din karaktärs skapande
Börjar ofta karaktärsskapandet med din karaktär som barn och får se deras uppväxt, tonårsår och vad de gör under olika yrkesverksamma år
Fördelar:
Hjälper en spelare som kanske inte har en jätte-tydligt karaktärs idé att fila på den.
Hjälper spelare att förstå spelvärlden
Hjälper spelare att skapa en bakgrund till sin karaktär
Ger spelledaren många möjligheter att förstå karaktären som spelaren skapar
Nackdelar:
Tiiiiid! Det kan ta otroligt lång tid, speciellt om man har en spelgrupp på 4-5 personer.
Slumpmässigheten kan ha sin charm, men vill man göra en polis i Neotech 2 och sen plötsligt rullar att man åker i fängelse och blir gängmedlem kan det lätt bli lite B.
Kan lät bli väldigt "malande" om man gör sin sextonde Mutant Chronicles karaktär och rullar "Smort munläder".
Måste göra karaktär med spelledare, eftersom det kräver en väldig massans tärningsrullande. Kommer jag till nästa spelmöte med 18 i alla grundstats och fyra stycken uråldriga släktvapen som jag "råkade" rulla fram blir spelledaren nog misstänksam...
Grupp 2: World of Darkness, Svavelvinter, Mutant år noll
Definierade av:
Kan gå väldigt fort att skapa karaktär, i teorin kan du göra den omedelbart genom att bara pränta ned en "build" som du har läst om någonstans
Väldigt få saker, om något, är slumpmässiga. Det finns undantag, men oftast kan du göra den typen av karaktär du vill göra utan att några tärningar "förstör" det för dig.
Du väljer vad du vill spela, oftast utan några restriktioner på dig. Vill du lira en riddare? Pang, du är en riddare. Du rullade inte på en tabell som sa att du var en fattiglapp.
Karaktärsskapandet sker med infallsvinklen att det är -just nu- som gäller.
Fördelar:
Snabbt som fanken. World of Darkness karaktär kan du göra så snabbt som fingrarna orkar skriva, i princip.
Du kan göra vad du vill. Inga tärningar kommer att stoppa dig.
Ingen eller nada slump. Du kommer inte vara halv-vägs färdig med din karaktär och sen rolla "fick armen avbiten av en pilsk missla". Kul när du ville göra en jonglör.
Många system tillåter dig att göra karaktären själv, utan att spelledare eller andra spelare är där. Det är matte och prickar på rollformuläret, trots allt.
Nackdelar:
Känner du inte till någonting alls om spelvärlden och den är ganska så främmande (se typ, Svavelvinter) så kommer karaktärsskapandet dra ut på tiden eftersom du måste förklara världen åt spelaren och det finns inget inbyggt system som berättar för dig hur den fungerar.
Nada bakgrund, nada karaktärsbyggande inbyggt i systemet. Jag kan ge dig ett helt rollformulär till en World of Darkness karaktär och det enda du vet är hur bra den är på att göra olika saker, inte vad den gjort hitintills i sitt liv. Ger jag dig ett mutant chronicles rollformulär vet du vilken skola jag gick i, vad jag jobbade med för fyra år sedan och vad som hände på den arbetsplatsen.
Så, då har jag grov-definierat två olika arketyper av karaktärsskapande. Det finns lite mellanplatser också, se tillexempel Leviathan, som visserligen låter dig välja och bygga upp en karaktär rätt så mycket från grunden och berättar för spelaren i de olika valen hur världen fungerar, men som samtidigt mer eller mindre saknar riktig slump.
Vilken är ni en favorit av?
Varför?
Skulle ni välja lägga till något till fördelar, nackdelar eller definitioner?
Om ni gjorde "det perfekta" systemet för att skapa karaktärer, vad skulle det vara?
Personligen vill jag med Terra skapa en simulation av en uppväxt, men jag är rädd för att det kan bli FÖR långdraget. Å andra sidan skapade jag nyligen karaktärer till Western IV och de skäms inte för att göra det VÄLDIGT långdraget, men många detaljerade och informerande beskrivningar om olika människor, miljöer och platser att växa upp i.
Problemet jag fann med Western IV är att det blev långdraget kanske för ingenting. Det kan vara väldigt intressant visserligen att veta att man har en farbror som är med i grange vars son från en utomäktenskaplig affär dog när han grävde guld i Kaliforninen... Men kommer vi lira hela kampanjen i Oregon spelar det ingen roll.
Tala ut, gott folk! Give me your minds!
Eftersom jag av och till tittar på mitt gamla "Terra" (tillfälligt namn) rollspel så återbesökte jag det häromkvällen också. Och eftersom jag är fullständigt kär i karaktärsskapande så var det just den biten jag filade lite på.
Terras sätt att skapa karaktärer för tillfället är mer åt Neotech, Mutant Chronicles och Western hållet än mot DnD, Svavelvinter eller WoD.
Så låt mig grovt dela upp de två olika typerna av karaktärsskapande i grupp 1 och grupp 2.
Grupp 1: Neotech, Mutant Chronicles, Eon, Western
Definierade av:
Tar lång tid att skapa karaktär (Mellan 45-120 minuter per karaktär)
Inte nödvändigtvis slumpmässigt (se Western) men kan vara det till större eller mindre del
Många slag på diverse händelsetabeller
Möjligt att välja flera olika "yrkesperioder" under din karaktärs skapande
Börjar ofta karaktärsskapandet med din karaktär som barn och får se deras uppväxt, tonårsår och vad de gör under olika yrkesverksamma år
Fördelar:
Hjälper en spelare som kanske inte har en jätte-tydligt karaktärs idé att fila på den.
Hjälper spelare att förstå spelvärlden
Hjälper spelare att skapa en bakgrund till sin karaktär
Ger spelledaren många möjligheter att förstå karaktären som spelaren skapar
Nackdelar:
Tiiiiid! Det kan ta otroligt lång tid, speciellt om man har en spelgrupp på 4-5 personer.
Slumpmässigheten kan ha sin charm, men vill man göra en polis i Neotech 2 och sen plötsligt rullar att man åker i fängelse och blir gängmedlem kan det lätt bli lite B.
Kan lät bli väldigt "malande" om man gör sin sextonde Mutant Chronicles karaktär och rullar "Smort munläder".
Måste göra karaktär med spelledare, eftersom det kräver en väldig massans tärningsrullande. Kommer jag till nästa spelmöte med 18 i alla grundstats och fyra stycken uråldriga släktvapen som jag "råkade" rulla fram blir spelledaren nog misstänksam...
Grupp 2: World of Darkness, Svavelvinter, Mutant år noll
Definierade av:
Kan gå väldigt fort att skapa karaktär, i teorin kan du göra den omedelbart genom att bara pränta ned en "build" som du har läst om någonstans
Väldigt få saker, om något, är slumpmässiga. Det finns undantag, men oftast kan du göra den typen av karaktär du vill göra utan att några tärningar "förstör" det för dig.
Du väljer vad du vill spela, oftast utan några restriktioner på dig. Vill du lira en riddare? Pang, du är en riddare. Du rullade inte på en tabell som sa att du var en fattiglapp.
Karaktärsskapandet sker med infallsvinklen att det är -just nu- som gäller.
Fördelar:
Snabbt som fanken. World of Darkness karaktär kan du göra så snabbt som fingrarna orkar skriva, i princip.
Du kan göra vad du vill. Inga tärningar kommer att stoppa dig.
Ingen eller nada slump. Du kommer inte vara halv-vägs färdig med din karaktär och sen rolla "fick armen avbiten av en pilsk missla". Kul när du ville göra en jonglör.
Många system tillåter dig att göra karaktären själv, utan att spelledare eller andra spelare är där. Det är matte och prickar på rollformuläret, trots allt.
Nackdelar:
Känner du inte till någonting alls om spelvärlden och den är ganska så främmande (se typ, Svavelvinter) så kommer karaktärsskapandet dra ut på tiden eftersom du måste förklara världen åt spelaren och det finns inget inbyggt system som berättar för dig hur den fungerar.
Nada bakgrund, nada karaktärsbyggande inbyggt i systemet. Jag kan ge dig ett helt rollformulär till en World of Darkness karaktär och det enda du vet är hur bra den är på att göra olika saker, inte vad den gjort hitintills i sitt liv. Ger jag dig ett mutant chronicles rollformulär vet du vilken skola jag gick i, vad jag jobbade med för fyra år sedan och vad som hände på den arbetsplatsen.
Så, då har jag grov-definierat två olika arketyper av karaktärsskapande. Det finns lite mellanplatser också, se tillexempel Leviathan, som visserligen låter dig välja och bygga upp en karaktär rätt så mycket från grunden och berättar för spelaren i de olika valen hur världen fungerar, men som samtidigt mer eller mindre saknar riktig slump.
Vilken är ni en favorit av?
Varför?
Skulle ni välja lägga till något till fördelar, nackdelar eller definitioner?
Om ni gjorde "det perfekta" systemet för att skapa karaktärer, vad skulle det vara?
Personligen vill jag med Terra skapa en simulation av en uppväxt, men jag är rädd för att det kan bli FÖR långdraget. Å andra sidan skapade jag nyligen karaktärer till Western IV och de skäms inte för att göra det VÄLDIGT långdraget, men många detaljerade och informerande beskrivningar om olika människor, miljöer och platser att växa upp i.
Problemet jag fann med Western IV är att det blev långdraget kanske för ingenting. Det kan vara väldigt intressant visserligen att veta att man har en farbror som är med i grange vars son från en utomäktenskaplig affär dog när han grävde guld i Kaliforninen... Men kommer vi lira hela kampanjen i Oregon spelar det ingen roll.
Tala ut, gott folk! Give me your minds!