Rickard
Urverk speldesign
Här är ett karaktärsskaparsystem som jag har skapat, men inte testat än. Det är till ett rollspel där man spelar huvudrollsinnehavare i en actionfilm. Man ska spela de stereotypiska arketyper som finns i de olika filmerna. Ta en titt på rollformuläret (bifogad pdf, 124 kb), så ska jag förklara de tre olika regeldelarna - Attributes, Skills och Schticks.
<table align="right" border="1" width="200" cellspacing="0"><caption><font size="1">Förklaring av mooks</font></caption><tbody><tr><td class="darktable">Det finns sådana som har såpass lite del av plotten att spelledaren inte bemödat sig med att namnge dem. Dessa kallas för mooks och är mest en utfyllnad i strider.</td></tr></tbody></table><big>K<span style="font-variant: small-caps;">araktärsskapandet</span></big>
Det finns två sätt att göra en rollperson på. Antingen så väljer man en av de arketyper som kommer att förekomma (för nybörjare) eller så köper man helt fritt, utifrån de poäng som står på rollformuläret (för de som spelat några gånger). Arketyperna är mer låsta i valmöjlighet, men ger bättre rollpersoner medan det fria systemet är helt fritt men kan ge lite sämre rollpersoner. Man skulle kunna tänka sig att blanda de två olika sätten, men det är mest för erfarna.
<hr nospan size="1" width="80%" />
<table align="right" border="1" width="200" cellspacing="0"><caption><font size="1">Mooks och Attributes</font></caption><tbody><tr><td class="darktable">De får inga fria poäng, men kan förändra de värden som finns genom att sänka ett värde för att höja ett annat med samma summa.</td></tr></tbody></table><big>A<span style="font-variant: small-caps;">ttributes</span></big>
Alla karaktärer börjar med en grunduppsättning: Body 5, Chi 0, Mind 5 och Reflexes 5.
Eftersom rollpersonerna är över snittet, så får de placera ut 5 poäng bland dessa attribut och dessutom, välja ett sekundärt attribut. Det sekundära attributet påverkar endast Attribute-slagen och aldrig någon Skill och ger +2 på Attribute-värdet när det kan motiveras. Ringa in ett av de sekundära attributen på formuläret.
<table style="margin: 0 40px;" border="1" cellspacing="0"><caption><font size="1">Förklaring av Attributes</font></caption><tbody><tr><td class="darktable">Body - skada (Strengh) och skadetålighet (Toughness)
Chi - inre kraft (Fu), magisk kraft (Magic) eller lycka (Fortune)
Mind - intelligens, karisma, viljestyrka (Will), och uppmärksamhet (Perception)
Reflexes - Smidighet, koordinationsförmåga, all sorts förflyttning (Move) och Initiativ/reaktionförmåga (Speed)</td></tr></tbody></table>
C<span style="font-variant: small-caps;">hi</span>
Den här är lite speciell, då det sekundära attributet helt förändrar Chi-attributet. Om man väljer Fortune, så kan man endast använda Chi för Fortune-relaterade saker, om man väljer Magic så kan man aldrig få Fortune eller Fu och detsamma gäller Fu, nämligen den blockerar användandet av de andra områdena. I början av ett scenario så får spelaren lika många Fortune-, Fu- eller Magic-poäng som dennes värde i Chi (glöm inte +2-bonusen).
<table style="margin: 0 40px;" border="1" cellspacing="0"><caption><font size="1">Förklaring av de sekundära attributen till Chi</font></caption><tbody><tr><td class="darktable">Fortune - kan användas för att få en extra positiv tärning vid ett tärningsslag.
Fu - Kan användas för att släppa lös specialmanövrar vid strid. Jag kommer inte att gå in på detta just nu.
Magic - används för att kasta besvärjelser. Jag kommer inte att gå in på detta just nu.</td></tr></tbody></table>
A<span style="font-variant: small-caps;">rketyperna</span>
Väljer du en arketyp så kan dessa komma att låsa antalet poäng som du får, både i hur många fria poäng du får, vilka Attributes som du måste välja och vilket sekundärt attribut som du måste välja.
F<span style="font-variant: small-caps;">örsta gången du spelar?</span>
Inser du under spelomgången att du har köpt något fel eller om det inte passar din karaktär, så får du kasta om helt fritt de poäng som du har satt ut vid karaktärsskapandet.
<hr nospan size="1" width="80%" />
<table align="right" border="1" width="200" cellspacing="0"><caption><font size="1">Mooks och skills</font></caption><tbody><tr><td class="darktable">De får två val med +2 på vardera skill. I regel bör det det högst vara 10 som de har i slutsumma.</td></tr></tbody></table><big>S<span style="font-variant: small-caps;">kills</span></big>
Du har fyra Bases - 6, 4, 2 och 2 - att sätta ut på fyra av de nio skills som finns på rollformuläret. När du ska använda en skill, så ska du lägga ihop en relevant Attribute med Basen, göra ett tärningsslag och sedan jämföra mot Difficulty. Det Attribute som oftast kommer att användas finns markerad med en stjärna. Kan säga att Mind-skills aldrig använder någon annan Attribute, medan Reflexes och Magic kan använda det, när man vill använda skillen för att få reda på teoretiska kunskaper (intelligens) eller få tag på sociala bekantskaper (karisma).
A<span style="font-variant: small-caps;">rketyperna</span>
Dessa låser vilka färdigheter man får välja. I vissa fall kan de ge skills som inte står med på rollformuläret, då dessa skills är lite speciella.
<hr nospan size="1" width="80%" />
<table align="right" border="1" width="200" cellspacing="0"><caption><font size="1">Mooks och schticks</font></caption><tbody><tr><td class="darktable">De har i regel inga schticks.</td></tr></tbody></table><big>S<span style="font-variant: small-caps;">chticks</span></big>
Detta är förmågor som hör genren eller arketypen till. Som det står på rollformuläret, så får man ett valfritt val. Det är då från denna lista.
A<span style="font-variant: small-caps;">rketyperna</span>
Dessa kan ge specialschticks av någon sort, vilka ersätter det fria valet.
<hr nospan size="1" width="80%" />
Det var de tre regelområdena. Det finns två saker till att nämna:
<table align="right" border="1" width="200" cellspacing="0"><caption><font size="1">Mooks och wealth</font></caption><tbody><tr><td class="darktable">Det är i princip oväsentligt vilken Wealth mooks har..</td></tr></tbody></table><big>W<span style="font-variant: small-caps;">ealth</span></big>
Som du ser på rollformuläret, så finns det tre nivåer av wealth. Dessa följer den arketyp som du väljer, där en exempelvis spion är rich medan en tjuv är fattig.
<table style="margin: 0 40px;" border="1" cellspacing="0"><caption><font size="1">Förklaring av wealth</font></caption><tbody><tr><td class="darktable">Poor - äger i princip kläderna och några få ägodelar.
Working stiff - samma ekonomi och prylar som en arbetande.
Rich - har råd med det mest i stil med privatjet och dylikt.</td></tr></tbody></table>
<table align="right" border="1" width="200" cellspacing="0"><caption><font size="1">Mooks och experience</font></caption><tbody><tr><td class="darktable">De utvecklas aldrig..</td></tr></tbody></table><big>E<span style="font-variant: small-caps;">xperience</span></big>
Har du undrat varför det står en multipel efter alla val i de tre regelområdena? Det har nämligen med erfarenheten att göra. Efter varje speltillfälle så får spelarna 1-6 experience points per skalle där 1 är "Tack för att ni kom, men inte så mycket mer", 3 är "Tack för en underhållande stund" och 6 är "Oh, jäklar. Ni överraskade mig verkligen. Det här är en av de bästa stunderna jag haft".
<table style="margin: 0 40px;" border="1" cellspacing="0"><caption><font size="1">Kostnader</font></caption><tbody><tr><td class="darktable">Skills - att höja ett steg kostar Base×2 experience points.
Schticks - att få köpa en ny schtick kostar [antalet schticks du har]×3 experience points. Eftersom du inte har någon schtick från början (såvida du inte fått någon från arketypen), så får du en gratis när du gör din rollperson.
Attributes - att höja ett steg kostar Attribue-värde×4 experience points. Har inte bestämt mig för någon kostnad för att få köpa ett sekundärt attribut.</td></tr></tbody></table>
/Han som har använt engelska av en speciell anledning
<table align="right" border="1" width="200" cellspacing="0"><caption><font size="1">Förklaring av mooks</font></caption><tbody><tr><td class="darktable">Det finns sådana som har såpass lite del av plotten att spelledaren inte bemödat sig med att namnge dem. Dessa kallas för mooks och är mest en utfyllnad i strider.</td></tr></tbody></table><big>K<span style="font-variant: small-caps;">araktärsskapandet</span></big>
Det finns två sätt att göra en rollperson på. Antingen så väljer man en av de arketyper som kommer att förekomma (för nybörjare) eller så köper man helt fritt, utifrån de poäng som står på rollformuläret (för de som spelat några gånger). Arketyperna är mer låsta i valmöjlighet, men ger bättre rollpersoner medan det fria systemet är helt fritt men kan ge lite sämre rollpersoner. Man skulle kunna tänka sig att blanda de två olika sätten, men det är mest för erfarna.
<hr nospan size="1" width="80%" />
<table align="right" border="1" width="200" cellspacing="0"><caption><font size="1">Mooks och Attributes</font></caption><tbody><tr><td class="darktable">De får inga fria poäng, men kan förändra de värden som finns genom att sänka ett värde för att höja ett annat med samma summa.</td></tr></tbody></table><big>A<span style="font-variant: small-caps;">ttributes</span></big>
Alla karaktärer börjar med en grunduppsättning: Body 5, Chi 0, Mind 5 och Reflexes 5.
Eftersom rollpersonerna är över snittet, så får de placera ut 5 poäng bland dessa attribut och dessutom, välja ett sekundärt attribut. Det sekundära attributet påverkar endast Attribute-slagen och aldrig någon Skill och ger +2 på Attribute-värdet när det kan motiveras. Ringa in ett av de sekundära attributen på formuläret.
<table style="margin: 0 40px;" border="1" cellspacing="0"><caption><font size="1">Förklaring av Attributes</font></caption><tbody><tr><td class="darktable">Body - skada (Strengh) och skadetålighet (Toughness)
Chi - inre kraft (Fu), magisk kraft (Magic) eller lycka (Fortune)
Mind - intelligens, karisma, viljestyrka (Will), och uppmärksamhet (Perception)
Reflexes - Smidighet, koordinationsförmåga, all sorts förflyttning (Move) och Initiativ/reaktionförmåga (Speed)</td></tr></tbody></table>
C<span style="font-variant: small-caps;">hi</span>
Den här är lite speciell, då det sekundära attributet helt förändrar Chi-attributet. Om man väljer Fortune, så kan man endast använda Chi för Fortune-relaterade saker, om man väljer Magic så kan man aldrig få Fortune eller Fu och detsamma gäller Fu, nämligen den blockerar användandet av de andra områdena. I början av ett scenario så får spelaren lika många Fortune-, Fu- eller Magic-poäng som dennes värde i Chi (glöm inte +2-bonusen).
<table style="margin: 0 40px;" border="1" cellspacing="0"><caption><font size="1">Förklaring av de sekundära attributen till Chi</font></caption><tbody><tr><td class="darktable">Fortune - kan användas för att få en extra positiv tärning vid ett tärningsslag.
Fu - Kan användas för att släppa lös specialmanövrar vid strid. Jag kommer inte att gå in på detta just nu.
Magic - används för att kasta besvärjelser. Jag kommer inte att gå in på detta just nu.</td></tr></tbody></table>
A<span style="font-variant: small-caps;">rketyperna</span>
Väljer du en arketyp så kan dessa komma att låsa antalet poäng som du får, både i hur många fria poäng du får, vilka Attributes som du måste välja och vilket sekundärt attribut som du måste välja.
F<span style="font-variant: small-caps;">örsta gången du spelar?</span>
Inser du under spelomgången att du har köpt något fel eller om det inte passar din karaktär, så får du kasta om helt fritt de poäng som du har satt ut vid karaktärsskapandet.
<hr nospan size="1" width="80%" />
<table align="right" border="1" width="200" cellspacing="0"><caption><font size="1">Mooks och skills</font></caption><tbody><tr><td class="darktable">De får två val med +2 på vardera skill. I regel bör det det högst vara 10 som de har i slutsumma.</td></tr></tbody></table><big>S<span style="font-variant: small-caps;">kills</span></big>
Du har fyra Bases - 6, 4, 2 och 2 - att sätta ut på fyra av de nio skills som finns på rollformuläret. När du ska använda en skill, så ska du lägga ihop en relevant Attribute med Basen, göra ett tärningsslag och sedan jämföra mot Difficulty. Det Attribute som oftast kommer att användas finns markerad med en stjärna. Kan säga att Mind-skills aldrig använder någon annan Attribute, medan Reflexes och Magic kan använda det, när man vill använda skillen för att få reda på teoretiska kunskaper (intelligens) eller få tag på sociala bekantskaper (karisma).
A<span style="font-variant: small-caps;">rketyperna</span>
Dessa låser vilka färdigheter man får välja. I vissa fall kan de ge skills som inte står med på rollformuläret, då dessa skills är lite speciella.
<hr nospan size="1" width="80%" />
<table align="right" border="1" width="200" cellspacing="0"><caption><font size="1">Mooks och schticks</font></caption><tbody><tr><td class="darktable">De har i regel inga schticks.</td></tr></tbody></table><big>S<span style="font-variant: small-caps;">chticks</span></big>
Detta är förmågor som hör genren eller arketypen till. Som det står på rollformuläret, så får man ett valfritt val. Det är då från denna lista.
A<span style="font-variant: small-caps;">rketyperna</span>
Dessa kan ge specialschticks av någon sort, vilka ersätter det fria valet.
<hr nospan size="1" width="80%" />
Det var de tre regelområdena. Det finns två saker till att nämna:
<table align="right" border="1" width="200" cellspacing="0"><caption><font size="1">Mooks och wealth</font></caption><tbody><tr><td class="darktable">Det är i princip oväsentligt vilken Wealth mooks har..</td></tr></tbody></table><big>W<span style="font-variant: small-caps;">ealth</span></big>
Som du ser på rollformuläret, så finns det tre nivåer av wealth. Dessa följer den arketyp som du väljer, där en exempelvis spion är rich medan en tjuv är fattig.
<table style="margin: 0 40px;" border="1" cellspacing="0"><caption><font size="1">Förklaring av wealth</font></caption><tbody><tr><td class="darktable">Poor - äger i princip kläderna och några få ägodelar.
Working stiff - samma ekonomi och prylar som en arbetande.
Rich - har råd med det mest i stil med privatjet och dylikt.</td></tr></tbody></table>
<table align="right" border="1" width="200" cellspacing="0"><caption><font size="1">Mooks och experience</font></caption><tbody><tr><td class="darktable">De utvecklas aldrig..</td></tr></tbody></table><big>E<span style="font-variant: small-caps;">xperience</span></big>
Har du undrat varför det står en multipel efter alla val i de tre regelområdena? Det har nämligen med erfarenheten att göra. Efter varje speltillfälle så får spelarna 1-6 experience points per skalle där 1 är "Tack för att ni kom, men inte så mycket mer", 3 är "Tack för en underhållande stund" och 6 är "Oh, jäklar. Ni överraskade mig verkligen. Det här är en av de bästa stunderna jag haft".
<table style="margin: 0 40px;" border="1" cellspacing="0"><caption><font size="1">Kostnader</font></caption><tbody><tr><td class="darktable">Skills - att höja ett steg kostar Base×2 experience points.
Schticks - att få köpa en ny schtick kostar [antalet schticks du har]×3 experience points. Eftersom du inte har någon schtick från början (såvida du inte fått någon från arketypen), så får du en gratis när du gör din rollperson.
Attributes - att höja ett steg kostar Attribue-värde×4 experience points. Har inte bestämt mig för någon kostnad för att få köpa ett sekundärt attribut.</td></tr></tbody></table>
/Han som har använt engelska av en speciell anledning