Burning Wheel:
Karaktärsutveckling sker på flera punkter. Beliefs som är kärnan i systemet utmanas konstant om spelledaren gör sitt jobb, beliefs skall inte vara konstanta utan ständigt förändras utifrån hur spelaren ser sin karaktär möta sin omvärld (eller bara utifrån hur spelaren vill att karaktären skall göra det). På så vis kan en karaktär formas och förändras utifrån vad som faktiskt sker runt om honom. MEN, det är bara tre lite uppblåsta idiotiskt pompösa meningar på ett papper till de möter arthan. När spelledaren utmanar karaktären, sätter honom på prov som fan, slänger ett svårt test i hans väg och tvingar honom att blåsa iväg all artha för att över huvud taget ha en chans att klara av det, så betyder det något. Efter ett gäng spelmöten beslutar man sig för att ha en traitröstning och där förändras karaktären på ett sätt som är rätt unikt för Burning Wheel, tror jag ialf. Alla vid spelbordet får utfärda omdömen om varandras karaktärer. Vi lyfter upp andra spelares hjältar, vrider och vänder på dem, hur har han spelats, vem är han. Utifrån hur arthan sen har spenderats kan rätt avancerade traits röstat fram som faktiskt också innebär något regeltekniskt. Man bryr sig inte så mycket om vilka traits som finns i spelet, utan man försöker istället hitta en lämplig benämning på hur en karaktär spelats. Så, spelar man sin karaktär, pushar mot beliefs och spenderar artha, så formas karaktären. Det grymma är att det inte är stelt regeltekniskt utan dynamiskt utifrån oss som spelar, hur uppfattar vi honom eller henne. Det är riktigt jäkla superballt.
Showdown:
En karaktär i Showdown består egentligen bara av fyra stycken meningar som inleds med "Jag tror att jag är...". Dessa meningar förändras under spelets gång och motståndaren kan få möjlighet att stryka dem och istället fylla i "Men i själva verket är jag...". Detta är om möjligt inte utveckling av en karaktär, för förändringarna sker via flashbacks, men det är en utveckling av karaktärerna så som vi som åskådare lär känna dem. En karaktär kan inleda spelet med "Jag tror jag är god och rättvis" men sluta spelet med "Men i själva verket är jag småsint och självisk" eller "Jag tror jag är Gothams hjälte" men sluta spelet med "Men i själva verket är jag dess största hot". Detta är riktigt grymt. Tror jag. Jag återkommer med mer besked när jag och DeBracy utkämpat vår första Showdown.
Dogs:
Dogs gör allt det är så underbart vackert. Nä du är i en konflikt vill du ta stryk, för det är så du formas, så du växer och förändras. Det är riktigt grymt.