Nekromanti Karaktärsutveckling i rollspel

anth

Vetefan
Vilka rollspel är bra om man vill utveckla sina rollpersoner?
Och vilka speltekniker använder dessa rollspel för att lyckas med detta?

Efter att jag läst ett av Krilles inlägg:
http://www.rollspel.nu/forum/ubbthreads....html#Post697194
håller jag med om att spel som BRP/GURPS/Traveller är dåliga på detta.
Men nu gällde frågan: vilka är bra, och hur bär de sig åt för att bli bra?

Chryckan

Swordsman
Anthraxus said:
Beror väl på exakt vad du menar med karaktärsutveckling?
Gå upp i level och bli mäktig är ju också en sorts karaktärsutveckling.
Men jag gissar att det inte var det du menade, eller?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Anthraxus said:
Motfråga: Vad menar du med karaktärsutveckling?

Jag måste säga att jag inte stött på ett enda spel som jag tycker stödjer min rollpersons personliga utveckling på ett sätt jag tycker om. Antingen har de inget system för sådant alls, vilket väl inte kan räknas som att det "stödjer" direkt, eller så har de nåt mer eller mindre tvingande/skumt metatjafs som flyttar besluten från fiktionen till nåtslags poängflyttande mellan metaegenskaper.

Jag är dock väldigt nyfiken på om andra spelat andra spel och sett andra saker än vad jag har...

anth

Vetefan
chryckan said:
Beror väl på exakt vad du menar med karaktärsutveckling?
Gå upp i level och bli mäktig är ju också en sorts karaktärsutveckling.
Men jag gissar att det inte var det du menade, eller?
Det du beskriver kallar jag för karaktärsförbättring, inte karaktärsutveckling - så, nej, det var inte vad jag menade. :gremsmile:

Det är mer en fråga om vad som händer med rollpersonens personlighet, inte värdena på rollspelsformuläret.

Jag kan tyvärr inte ge en bättre beskrivning än så - hade jag kunnat det hade jag inte behövt starta denna tråd. :gremsmile:

anth

Vetefan
krank said:
Motfråga: Vad menar du med karaktärsutveckling?
Ärligt - jag vet inte riktigt. :gremsmile:
Jag skapade denna tråd efter att ha läst Krilles inlägg.
Den stora frågan är egentligen - vad menade Krille? :gremsmile:

rjonas

Hero
Jag har funderat på detta. Jag kom fram till följande:

Man har tre karaktärsdrag. Utåtriktade sådana som passar för bordsrollspel. När man tycker att man "spelat ut" ett karaktärsdrag bockar man för det. I slutet av kvällen får man insiktspoäng om man bockat för något karaktärsdrag. Om man inte bockat för ett karaktärsdrag måste man stryka ett karaktärsdrag. Istället får man ett nytt nominerat och framröstat av gruppen.

Min förhoppning är att man får de karaktärsdrag man förtjänar och inte de man önskar sig. Det i sin tur leder till att man spelar ut de karaktärsdrag man önskar sig - med "bättre" rollspel som följd.

Insiktspoäng kan man använda som omslag under nästa spelmöte. Det man slår om höjs samtidigt.

Här hoppas jag att man får en organisk rollfigur som blir bra på det man anser viktigt i spel istället för det man tycker ser bra ut karriärmässigt.

Christoffer

It's all pig.
Burning Wheel:
Karaktärsutveckling sker på flera punkter. Beliefs som är kärnan i systemet utmanas konstant om spelledaren gör sitt jobb, beliefs skall inte vara konstanta utan ständigt förändras utifrån hur spelaren ser sin karaktär möta sin omvärld (eller bara utifrån hur spelaren vill att karaktären skall göra det). På så vis kan en karaktär formas och förändras utifrån vad som faktiskt sker runt om honom. MEN, det är bara tre lite uppblåsta idiotiskt pompösa meningar på ett papper till de möter arthan. När spelledaren utmanar karaktären, sätter honom på prov som fan, slänger ett svårt test i hans väg och tvingar honom att blåsa iväg all artha för att över huvud taget ha en chans att klara av det, så betyder det något. Efter ett gäng spelmöten beslutar man sig för att ha en traitröstning och där förändras karaktären på ett sätt som är rätt unikt för Burning Wheel, tror jag ialf. Alla vid spelbordet får utfärda omdömen om varandras karaktärer. Vi lyfter upp andra spelares hjältar, vrider och vänder på dem, hur har han spelats, vem är han. Utifrån hur arthan sen har spenderats kan rätt avancerade traits röstat fram som faktiskt också innebär något regeltekniskt. Man bryr sig inte så mycket om vilka traits som finns i spelet, utan man försöker istället hitta en lämplig benämning på hur en karaktär spelats. Så, spelar man sin karaktär, pushar mot beliefs och spenderar artha, så formas karaktären. Det grymma är att det inte är stelt regeltekniskt utan dynamiskt utifrån oss som spelar, hur uppfattar vi honom eller henne. Det är riktigt jäkla superballt.

Showdown:
En karaktär i Showdown består egentligen bara av fyra stycken meningar som inleds med "Jag tror att jag är...". Dessa meningar förändras under spelets gång och motståndaren kan få möjlighet att stryka dem och istället fylla i "Men i själva verket är jag...". Detta är om möjligt inte utveckling av en karaktär, för förändringarna sker via flashbacks, men det är en utveckling av karaktärerna så som vi som åskådare lär känna dem. En karaktär kan inleda spelet med "Jag tror jag är god och rättvis" men sluta spelet med "Men i själva verket är jag småsint och självisk" eller "Jag tror jag är Gothams hjälte" men sluta spelet med "Men i själva verket är jag dess största hot". Detta är riktigt grymt. Tror jag. Jag återkommer med mer besked när jag och DeBracy utkämpat vår första Showdown.

Dogs:
Dogs gör allt det är så underbart vackert. Nä du är i en konflikt vill du ta stryk, för det är så du formas, så du växer och förändras. Det är riktigt grymt.

Chryckan

Swordsman
rjonas said:
Jag har funderat på detta. Jag kom fram till följande:

Man har tre karaktärsdrag. Utåtriktade sådana som passar för bordsrollspel. När man tycker att man "spelat ut" ett karaktärsdrag bockar man för det. I slutet av kvällen får man insiktspoäng om man bockat för något karaktärsdrag. Om man inte bockat för ett karaktärsdrag måste man stryka ett karaktärsdrag. Istället får man ett nytt nominerat och framröstat av gruppen.

Min förhoppning är att man får de karaktärsdrag man förtjänar och inte de man önskar sig. Det i sin tur leder till att man spelar ut de karaktärsdrag man önskar sig - med "bättre" rollspel som följd.

Insiktspoäng kan man använda som omslag under nästa spelmöte. Det man slår om höjs samtidigt.

Här hoppas jag att man får en organisk rollfigur som blir bra på det man anser viktigt i spel istället för det man tycker ser bra ut karriärmässigt.
Smart. Det bästa att man kan i stort sätt använda det här som husregel till vilket rollspel som helst.

Annars skulle jag nog säga att Noir har möjligheter för karaktärsutveckling. I alla fall så spenderas hälften av reglerna och karaktärsskapandet till just att bygga och spela ut en personlighet. Vore kul och veta hur det fungerar i långa loppet.

Chryckan

Swordsman
  • Jag tror att jag behöver påfyllning!
  • Jag tror att mitt glas var större och fullare!
  • Jag tror jag också är fullare!
  • Jag tror att golvet slutar snurra om jag kramar det hårdare!

rjonas

Hero
Här är ett utdrag:

Gröngöling: Du är omogen och gör allt fel på första försöket, vad du än företar dig. Din valpighet kan dock vara charmig och din iver är omisskännlig.

Högtravande: Du talar med ett inte helt oförställt språk så att din omgivning kan få ta del av din finare bildning.

Panisk: Du kan inte låta bli att sprida panik bland dina vänner inför farligheter. Det betyder inte nödvändigtvis att du är feg utan bara att du låter ventilera dina farhågor.

anth

Vetefan
krank said:
eller så har de nåt mer eller mindre tvingande/skumt metatjafs som flyttar besluten från fiktionen till nåtslags poängflyttande mellan metaegenskaper.
Även om jag hade tänkt mig en tråd om rollspel som lyckas utveckla rollpersonerna inser jag nu att motsatsen är minst lika intressant.

Vilka rollspel och tekniker tänker du på som du anser inte alls fungerar för att utveckla rollpersonen?

anth

Vetefan
rjonas said:
Man har tre karaktärsdrag. Utåtriktade sådana som passar för bordsrollspel. När man tycker att man "spelat ut" ett karaktärsdrag bockar man för det.
Aha, det liknar lite "Dying Earth" av Robin D. Laws, som jag tycker är mycket charmigt.

Sodivra

Champion
  • Subtract 1 from one of your character's Stats.
  • Take a new trait at 1d4.
  • Take a new relationship at 1d4.
  • Add 1d to an existing d4 trait or relationship.
  • Subtract 1d from an existing d6+ trait or relationship.
  • Change the die size of an existing trait or relationship to d4.
  • Erase a Belonging from your character's sheet.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Anthraxus said:
Vilka rollspel och tekniker tänker du på som du anser inte alls fungerar för att utveckla rollpersonen?
Delvis kan man nog kolla på förslagen i tråden för att hitta sånt som inte funkar för mig. För mig blir sådant metagrejs som t.ex rjonas snackar om sånt som kommer i vägen för min inlevelse, och inte ger mig särdeles mycket vad gäller karaktärsutveckling.

Jag skulle nog gilla ett system som var "GM only", till större delen. Så att man som spelare slipper sitta och pilla med metapoäng. Det blir dock rätt svårt... Som allra minst behövs nog någon form av spelarinput.

Exempel på teknik (som motsats till mekanik) jag tror att jag skulle gilla:

1) mellan spelmötena för spelledaren löpande samtal med spelarna och luskar i vad de vill, vad de fruktar, och så vidare.

2) spelet innehåller gott om tips för hur man utmanar olika ideal, förvärrar olika sorters situationer. helt oregelmekaniskt, utan som rena instruktioner/tips.

Dvs, inga poäng eller tärningar eller kryssanden eller annan skit, utan bara rena tekniker som hjälper SL att utmana och peta i alla öppna sår rollpersonen har och så.