Calimshansk karaktärsutveckling(långt)
Jag tycker inte DnD är något värst speciellt som rollspel men ändå är det det roligaste just nu.
Fast jag måste säga att jag inte riktigt håller med på karaktärsutvecklingsplanet. D&D verkar vara ett spel där det med hjälp av feats går att skräddarsy sin karaktär och på så sätt ge sin karaktär ett djup. Det är skitkul faktiskt. Bla håller jag och min DM på med att hitta på speciella feats som kan passa min rollperson efter ett tag bara för att ge spelet extra krydda.
Nåja, för att återgå till det som titeln nämner: Calimshansk karaktärsutveckling.
Vi i vår spelargrupp har just börjat en kampanj från skratch på lvl 1. Jag hade en idé som jag inte riktigt fick fullfölja i vår förra kampanj som jag nu tog tag i riktigt hårt: En Calimshansk sun elf wizard med lite speciell bakgrund: Han har besökt andra plan och levt med genies i en oas i calimshan. För det första började jag med väldigt karaktärsgivande abilities, bla 20 i int, 6 i Str och 6 i Cha. Jag tänkte mig att han led av en fruktansvärd muskelsjukdom och var helt okarismatisk därför att han inte hade umgåtts med så många icke-extraplanära varelser. Han har besökt andra plan, bla som budbärare åt sin sun elf bosättning i Calimshan kom jag på efter lite input från min DM, som bland annat kom på att sun elf kolonin an vände lite genies för dessa extraplanära resor och öppnandet av portaler. Jag föreställde mig bosättningen som han kommer ifrån, och vi kom fram till med DM's inrådan att 500-1000 sun elves var en ganska bra siffra, många av dom isolerade och i fejd med varandra beroende på klaner som inte kommer överens. Vi tänkte oss att alverna i kolonin hade golems( eller kanske extraplanära varelser, typ summon spells frammanade varelser kommer jag på nu) som slogs mot varandra för att det var dödssynd för alverna att skada varandra. Efter att ha föreställt mig lite mer om hans bakgrund fortsatte jag med att gå tillbaka till min karaktär och köpa in lite utrustning. Från ett kebabställe som vi besökte innan spelmötet fick jag iden att han skulle göra arabiskt te vid lägerelden ibland och hälla upp i sin arabiska(Calimshanska) kanna och kanske bjuda sina vänner på. På samma sätt såg jag till att han hade nästan överdrivna röda arabiska kläder med spetisga skor, luftiga byxor, turban med grön glasbit i pannan och svart kofta med silverbrodyrer på. Fixade honom ett par ombyten kläder också så att han skulle ha någonting att byta om till.
Så mycket för förberedelsebiten innan spelmötet. Efter första spelmötet började jag tänka lite på hur han ska utvecklas i grova drag, som vilka feats han ska ha och vilka prestigeklasser han ska ha. Det är ganska viktigt att tänka i förväg för många prestigeklasser har ruskiga krav på feats och skills som man ska ha för att få bli dom. Jag hade visualiserat att han skulle utvecklas till att bli den typen av wizard som fanns hemma i hans hemby, så jag visste att han skulle delvis vara incantatrix i varje fall, men jag ville kombinera det med någon annan klass. Jag var osäker lite på om demonolog var det rätta för jag visste att gruppen skulle innehålla goda characters så jag ville helst ha någonting neutralt. Tack vare König, min DM, fick jag en länk till en sida där det stod om planescape som höll på att göras om till 3:ed. När jag läste på den sidan läste jag om en Tiefling som kallade sig planewalker som epitet och fick därifrån inspirationen att det skulle vara väldigt coolt med en sådan prestigeklass. Efter lite kollande om var det kunde finnas lite liknande pretstigeklasser och moduler så bestämde jag mig för att köpa Manual of The Planes. Mycket riktigt fanns det en prestigeklass som i princip i allt förutom namnet var en planewalker, nämligen prestigeklassen planeshifter( som visserligen kunde vara bättre dock).Därmed hade jag fått en defentitiv idé om hur min rollperson skulle utvecklas, först vara en incantatrix, därefter bli en planeshifter. Detta skulle vara en bra kombination och täcka ett lagom kunskapsområde. Jag började kolla att min rollperson skulle fungera som avsett vid den lvln, framförallt att han skulle kunna hantera extraplanära varelser. Jag ville att min rollperson skulle i framtiden när jag nått detta stadium kunna hantera extraplanära varelser itermer av Diplomacy mm, och min rollperson som det var nu hade ett alldeles för lågt Cha-värde för att vara bra på sånt även i framtiden, åtminstone om han samtidigt skulle vara tölp gentemot normal civilbefolkning, vilket jag helst ville. Min DM kom då snabbt på att man kunde skapa lite roliga feats som skulle avspegla att han var duktig på att hantera extraplanära varelser. VIPS så var det hindret avklarat. Det tog lite arbetande och kompromissvilja av König och mig, men det var bara mest roligt.
Så mycket för att blicka in i framtiden.
Sen finns det en sista aspekt av karaktärsutveckling, och det är den man gör under och mellan spelmötena i framtiden, beroende på dom data och de saker som händer under spelmötena. Ens karaktär kan ju utvecklas olika beroende på om man möter en massa zombies eller dueregars eller orcher eller alla tre. Men det är saker som man tar allt eftersom.
Det enda jag nu hoppas är attvi får spela med våra karaktärer ett långt tag och inte börjar om, så att inte allt arbete som vi lagt ner på karaktären går i stöpet. Men det är sånt som man bara kan hoppas.
Caen