Nekromanti Karaktärs blad utkast

Genesis

Ni dés ni maître
Rickard;n191540 said:
× Jag tycker personligen att det är waste of space att ha "kön" som en egen ruta. Dels så framkommer det ofta utav namnet, dels så är det inte alltid så viktigt men dels kan man lätt baka in det i något jag tycker att du glömt på formuläret, nämligen en utseende-ruta.
Dessutom är det ganska lätt att komma ihåg könet på en rollperson, så det känns inte som att det behövs skrivas upp.

MandaWall

Veteran
Rickard;n191540 said:
Något många nybörjare brukar göra är att ha alldeles för tajta mellanrum, ofta inga alls. Exempelvis är "stolthet" och "Specialfärdigheter" för nära kanten.

Något jag brukar göra är att använda penna och papper och skriva en lista på saker jag vill ha med på rollformuläret. Sedan skissar jag upp var dessa saker finns på formuläret. Väl där tittar jag på hur många vågräta "fält" som formuläret har och räknar antal rader som jag behöver för att sätta ihop formuläret. När jag sedan sitter med Indesign ställer jag in baslinjen (eller gör en tabell) så att jag får lika många rader som på skissen. Jag lägger till en till rad för varje nytt fält på formuläret.

Ditt formulär kräver 10+8+26 rader (10 på första området, 8 på andra, och 26 för alla färdigheter) bara för texten och har tre fält, vilket ger 2 extra rader. Så jag gjorde ett dokument med 46 rader. Jag gjorde sedan stödlinjer där jag använde baslinjens avstånd som mått. Notera de lila strecken i mitten av bilden här nedan. De har samma bredd som de blå raderna på bilden ovan. Det är bredden som skiljer kolumnerna åt och det är samma mått som skiljer de tre fälten åt.

× Sedan tycker jag det är viktigt att gruppera element på formuläret. Grundegenskaperna kändes utslängda så jag grupperade om dem utifrån formlerna för de härledda värdena. Exempel: skadebonus, som baseras på Styrka och Storlek, är intill just Styrka och Storlek på formuläret.

]

× Jag tycker personligen att det är waste of space att ha "kön" som en egen ruta. Dels så framkommer det ofta utav namnet, dels så är det inte alltid så viktigt men dels kan man lätt baka in det i något jag tycker att du glömt på formuläret, nämligen en utseende-ruta.

Jag slängde ihop ett utkast, inte för att göra något snyggt, utan mest för att visa principen med mellanrum och gruppering.

:/

RasmusL

Champion
MandaWall;n191598 said:
Jag kan förklara kulturen och etiketten på www.rollspel.nu.

När någon visar upp något av sitt spelmakande så finns generellt en förväntan och en förhoppning om att få input på det som skapats. Att få sagda input är en ynnest, om någon tar sig tid att titta på det du skapat och kommer med saklig och konstruktiv kritik (i stil med det Rickard, en jäkligt kunnig teoretiker och spelmakare, gjort ovan) så är det en tjänst av inte föraktansvärda mått. Det här är inte en plattform för ofiltrerat beröm eller oreflekterat hyllande av alla kreativa initiativ. Så säg tack, begrunda det som sagts, ta till dig det du vill och förkasta resten. Men säg tack.

Fjodor Pollett

Swordsman
@Rickard:
Det där var ett alldeles fantastiskt inlägg med massor av bra tips.
Jag har fumlat runt lite med rollformulärsskapande men det har mest blivit pannkaka hittills. Nu vet jag åtminstone hur jag ska börja.

P.eLL.e

MÖRK BORG Barkhäxan
Riktigt bra, konstruktiv kritik från Rickard. Och vilket jobb som lades ner på den. En dröm för de som lägger upp sina alster här. Det är lätt att gör tummen upp/ner eller stryka medhårs, men en konst att formulera sig konstruktivt.

MandaWall

Veteran
Jag känner mig över körd.. det där är inte konstktiv kritik.. det där är att ta vad jag gjrt, kasta ut det och presentera sitt som bättre.. utan att fråga mig innan :/

jag öppnade mig och frågade om hjälp.. inte att bli manglad bara för att jag är en tjej med Dyslexi.

Rickard

Urverk speldesign
Nä, du har rätt. Något w176 gör väldigt bra är att fråga vad för sorts respons personen vill ha och det borde jag också ha gjort. Min tanke var inte att visa något snyggare ("Jag slängde ihop ett utkast, inte för att göra något snyggt, utan mest för att visa principen med...", som jag skrev i mitt inlägg), utan för att skapa nya infallsvinklar till dig när du arbetar vidare med formuläret. - exempelvis hur du kan sätta upp dokumentet för att arbeta med avstånd och hur du kan tänka när du sätter ut element på formuläret.