Nekromanti Karakträsblad

Raco

Veteran
Om jag inte missminner mig så var det en massa tryckfel på de nya fyrasidiga papperen. Då var det någon som frågade om det fanns förslag på saker som skulle tas bort eller läggas till.
Jag har en sak jag vill framföra.
Jag vill att antinge ska skidor bort eller så ska simma läggas till.
För en Vanar som bor vid kusten kan inte simma. Men en Muhadin som bor mitt i öknen kan åka skidor, det går inte ihop. Det är sant som vissa säger att på skidor är det ju bara att stå. Men att bara stå på ett parskidor utan att rammla kräver faktist mycket det ocskå. Och sen det där med att ja men det är ju bara att stå på skidorna och glida ner för backen och rätt in i ett träd eller vad det nu är, det är inte att åka skidor. Men om det är så man räknar så borde ju också simma finnas med, för om du rammlar i vattnet kan du ju klara dig en kort stund vid ytan och kanske ta dig ett par meter.

Så jag tycker antinge tar man bort skidor eller så lägger man till simma.

Mörker

Warrior
Smart; jag är för detta!
och dessutom åka skridskor, lite samma grej och då krävs dessutom ett visst antal cm is, medan snön inte behöver ligga så djup för att åka skidor.

Ceram

Hero
simma

Jag har tänkt på det med simma, tycker alla borde ha en grundchans i det.
Det finns faktiskt många människor på riktigt som inte alls kan simma. Varför skulle det inte vara så i Mundana?

MarcelBongo

Veteran
Re: simma

Jag försökte åka skidor en gång, låt oss säga att om jag hade varit i vattnet så hade jag varit död nu.

No-vir

Helmgast
Re: Rollformulär

Och sen det där med att ja men det är ju bara att stå på skidorna och glida ner för backen och rätt in i ett träd eller vad det nu är, det är inte att åka skidor.
Det är inte utförsåkning det handlar om. Längd på platt underlag är mycket enklare.

eoz

Veteran
Detta är definitint inte den första gången som detta med tolkningar har hänt på detta forum! Eon är ett mycket komplett system, men inte så komplett så att allting kan finnas med.... Detta är vad man kan göra: En Vanar som bor på kusten kan alldeles troligt simma! Detta är nästan självklart! Alltså så måste spelledaren kunna tänka på detta själv, och på så sätt säga typ: Eftersom att du bår nära kusten i ett varmt område, så får du grundchans [Rör/2] i simma, och 0 i skidor eller liknande.

lijat

Swordsman
fast i våran histori har det inte alltid varit så att mäniskor som bor vid kusten kan simma det var ovanligt att fiskare kunde simma och dom som lärde sig sågs ibland som dumma då det bara skulle dra ut på plågan om båte välte i en storm.

Raco

Veteran

Ja, det är mycket enklare men tänk på en Mühadin då som aldrig har sätt snö. då spelar det ingen roll och marken är platt eller inte.
Jo vist går det att kompencera med spelledaren. Men jag tycker ändå att det är dumt att man bara har med en av dem. jag säger som så antingn ingen eller båda. Jag har hittills inte fått ett enda bra argument till varför skidor ska stå där men inte simma.

Phelan

Hero

Jo vist går det att kompencera med spelledaren. Men jag tycker ändå att det är dumt att man bara har med en av dem. jag säger som så antingn ingen eller båda. Jag har hittills inte fått ett enda bra argument till varför skidor ska stå där men inte simma.

Det är ju inte säkert att du uppfattar detta som ett bra argument, då folk redan framfört delar av det, men man kan ju göra ett försök att förtydliga.

Skidor: Även om du aldrig har åkt skidor så går det rätt lätt att klura ut principerna och på något sätt få skidorna att röra sig i en viss riktning, kanske även framåt. Även om skidor ju oftast är lättare att framföra i snö, så är själva rörelserna inget som kulturellt eller genetiskt bara en nordbo kan klara av utan det kan alla.

Simma: Dels så tar nog vi simfärdighet för givet tack vare att vi genom skola mm har en organisation som aktivt försöker se till att unga tidigt lär sig grunderna i att simma och kan plaska runt. Att Mundana skulle ha något liknande system betvivlar jag. Om du dessutom tar och slänger i en icke-simkunnig person i vattnet är oddsen väldigt höga att denne får panik och snabbt sjunker som en sten.

En del av diskussionen handlar om vilka slags färdigheter man kan komma att öva under sin uppväxt och som därför skulle få ha grundchans. Själv så tycker jag ju att det mest rimliga är att grundchans får man i en färdighet som det är rimligt att man ska kunna klara av lite grann utan att ha fått någon egentlig träning i den. Om det är något som man bör ha plockat upp under sin uppväxt - ja, det är till sånt man använder enheter man får från familjenäring, olika bakgrundsslag samt de valfria enheterna i sitt yrke. Framförallt de sistnämnda, för det är väl ändå den stora summan enheter man har som ska användas till sådant man bör ha lärt sig innan man börjar spela? Så, om man till exempel har ägnat lite av sin uppväxt åt att plaska runt i den lokala sjön så använder man lite av de valfria enheterna till Simma. Osv.

Det enda lilla problemet med denna idealbild är att det är rätt många av de färdigheter man faktiskt får grundchans i som jag skulle tycka att det är svårt att säga att man har en naturlig chans att lyckas med - Ockultism, framförallt, Värdera, Matlagning, Fiske och kanske Berättarkonst och Förhöra, t ex. Istället tycks ju en hel del av grundchanserna komma ifrån vad som man nog blir fostrad i under uppväxten. Men i så fall så skulle man kanske ta och kasta ut de nuvarande grundchanserna helt, och istället säga att man har 31 (så många som det är just nu) färdigheter som man har grundchans i, men låta dessa bero på dels vilken kultur och region man är uppfödd i, men även efter var man befinner sig på den sociala skalan.

Eller så bantar man ned grunchansfärdigheterna till bara de som man har naturligt, och istället får man en extra hög med enheter som man använder till de färdigheter som nu har grundchans men som är mer av "fostran/allmänbildnings"-natur.

Mvh / Phelan, som ser en del konstigheter i nuvarande system men tycker att just Simma vs Skidor inte hör dit

hraufnir

Swordsman
Längd vs. Nedförs

Det ska ju sägas att jag själv anser att längdskidor är inte på något sätt lättare än nedförsåkning. Jag har själv tävlingsåkt på längden och varit en idog nedförsåkare på fritiden, och jag har en hel del erfarenhet. Senast för drygt ett år sedan gjorde jag lumpen, vi skulle ut på arméns vita blixten. Vi hade en kille från Eskilstuna i våran pluton (vi låg i Boden) och han hade aldrig åkt skidor förut, och inte fan lärde han sig under lumpen heller. Jag har däremot sett ungar lära sig åka nedför på en dag, iaf lära sig nog bra för att de skall kunna tillbringa merparten av ytterligare en dag att själv upptäcka hur man skall svänga dugligt och liknande.

Nu var iofs min plutonpolare fullkomligt kass på allt vad fysisk övning hette, men han lärde sig aldrig åka skidor, på 3 månader, så dugligt att det itne hade gått snabbare för honom att pulsa genom snön.

Känns lite Mühandin över honom =)