Nekromanti Karaoke för Dummies:

Rising

Vila i frid
Vilken karaokelåt är egentligen bäst lämpad för en person som inte kan sjunga, men som fått för sig att han måste göra det?

Jag trodde att Madness - Our House skulle vara ett bra val. Vem som helst kan ju skråla den refrängen. Men sen kommer det där partiet då versen bara flummar iväg, och då stod jag där som ett fullkomligt fån. Jag räddade ansiktet genom att spela luftgitarr och göra strängljud med munnen.

Urrr...

Om ni inte kommer med något bombsäkert tips så kommer jag aldrig att dricka alkohol i närheten av en karaokemaskin igen...

Jag såg en kille köra Crazy Frog. Det var en surrealistisk upplevelse... Det kanske är trumfkortet jag skulle kunna använda?

/Rising
bakis som ett troll

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag brukar själv rädda mig med punk. Mycket för att i riktig punk, då krävs det inte så jädra mycket för att nå upp till originalet...

Men, eftersom riktig punk sällan finns tillgänglig brukar det få bli "800 grader".

"800 graaaader, du kan lite på mig, du kan lita på mig, 800 graaaaader"

Det är tillräcklgit nära punk för att man glatt ska kunna skråla den även om man kanske inte är så begåvad på sångröstfronten.

//Krank, som också gärna tar emot förslag

G

Guest

Guest
Dunka iväg med en Lady in Red... Det är fan stil, desutom tar du Loa versionen.

Zire

Swashbuckler
Håkan Hellström lär väl vara ett säkert kort. Annars se bara till att undvika Scooter...

Troberg

Sinister eater
Jag skulle vilja se Rising köra Animal med WASP. Now that's entertainment!

Om jag däremot ska vara snäll mot Rising så skulle jag rekommendera någon artist som "prat-sjunger", tex Leonard Cohen eller Rammstein. Mycket lättare. Kan också tänka mig att Rising skulle göra en grym 'Blå himlen blues'.

För övrigt anser jag att karaoke borde klassas som brott mot mänskligheten.

Dewil

Skrivbordsgeneral
Lätt "Nu är det fest" med Rövsvett!

Kan man bara skrika någorlunda i takt med musiken kan man sjunga med i "Nu är det fest" med Rövsvett, eller "träskpunkarnas svar på 'Livet är en fest'" som P3:s Håkan Persson kallade den.

Refrängen är särskilt spirituell:
SUPA MEJ FULL
RAMLA OMKULL
VILKEN MERIT
MERA SPRIT

Dewil

Anders Åstrand

Swordsman
Karaoke är ju bland det roligaste som finns. Det svåraste jag har kört på karaoke var nog Dolly Partons the seeker eller Eminems without me. Båda var på kamakazekaraoke (man får inte köra låtar man kört förrut, när man har sjungit karaoke många gånger är det lätt att man faller in i att köra samma låtar varje gång). Eminemlåten gick faktisk bra bitvis, men jag orkade inte riktigt hela verserna :gremsmile:

För att besvara din fråga: Dansband.

Johan K

Gammal & dryg
Jag skulle rösta på Sweet home Alabama..
Finns väll inte en jävle som inte hört den låten skrålas på karaoke-barer...

/ Johan K, som för övrigt förnekar allt vad karaoke heter !

Organ

Out of time, out of mind
Jag trodde att Madness - Our House skulle vara ett bra val. Vem som helst kan ju skråla den refrängen. Men sen kommer det där partiet då versen bara flummar iväg, och då stod jag där som ett fullkomligt fån. Jag räddade ansiktet genom att spela luftgitarr och göra strängljud med munnen.
Hjälp! Madness är nog ett av de sista banden jag skulle rekomendera som nöbörjarstart. Rabbla tungvrickande cockney-fraser i 180 km i timmen, hur tänkte du egentligen?

Istället skulle jag välja Proud Mary med Credence Clearwater Revivel. Den kan alla och innehåller inga svåra ord. Dessutom får man en garanterad humorbonus med medföljande applådovationer om man uttalar "Turning" och "Burning" på John Fogerty-vis, alltså som "Tojjning" och "Bojjning". :gremgrin:

/Anders

Organ

Out of time, out of mind
Re: Karaoke för Dummies (ot)

Men, eftersom riktig punk sällan finns tillgänglig brukar det få bli "800 grader".
En liten fråga: Varför anser du Ebba Grön inte vara punk?

/Anders

magoo

Hero
We will rock you med Queen, annars svenskt dansband.

På we will rock you kan man dessutom få folk att klappa i takt och har man tur blir man överröstad.

Sånt är livet är min favvis, fast jag har aldrig sjungit riktig karaoke ute.

/Magoo, karaokewannabe

krank

En liten fråga: Varför anser du Ebba Grön inte vara punk?
Jag har helt enkelt spenderat för mycket tid med käng-, drägg- och Oi-punkare, vars åsikt om Ebba Grön och hela den samlade gladpunken kan sammanfattas i ett föraktfullt "mjukpop!".

Det är absolut inget fel på Ebba Grön, men nog tycker jag att de har ett lite för lent och fint "sound" och lite för mycket musikalisk talang för att kunna kallas "riktig" punk...

Dock finns det självklart som är betydligt mer "inte punk". Som Shebang. Jag kan bli våldsam om någon i min närhet på allvar påstår att de är punk.

Organ

Out of time, out of mind

Som Shebang. Jag kan bli våldsam om någon i min närhet på allvar påstår att de är punk.
Jag har stött på en som trodde att "Sheena Is a Punkrocker" var deras låt från början. :gremsuck:

Appropå definitioner så vet jag en klok människa som sa "Punk är inte en musikgenre. Det är ett musikideologiskt ställningstagande". Med det i bakhuvudet så kan vad som helst vara punk, bara det görs med rätt attityd.

/Anders

krank

Appropå definitioner så vet jag en klok människa som sa "Punk är inte en musikgenre. Det är ett musikideologiskt ställningstagande". Med det i bakhuvudet så kan vad som helst vara punk, bara det görs med rätt attityd.
Jadå, absolut. Och jag vill fortfarande mena, att jämfört med Johnny Rotten så ter sig Thåström som en mes, och jämfört med band som Sniffing Glue är Ebba verkligen inte några som kan sammanknippas med "rätt attityd"...

Däremot tycker jag foertfarande att Shebang inte kan kallas punk. Det är kommersiellt, det är påklistrat, det är genomexploaterat, det är slisksött. Långt, långt ifrån punk.

(Och ja, jag vet att Sex Pistols också var tämligen genomexploaterat, men de var iaf hårda)

Foggmock

Myrmidon

Nu ska vi inte vara fisförnäma. Punk är en attityd. Ebba Grön är mjukare än mycket av våldspunken (typ Svintask) men är ju fortfarande argt. Sen har de ett rätt cleant sound, men det gillar jag.

Organ

Out of time, out of mind

Ebba Grön är mjukare än mycket av våldspunken (typ Svintask) men är ju fortfarande argt. Sen har de ett rätt cleant sound, men det gillar jag.
Vad vi heller inte får glömma är att Ebba Grön spelade in sina grejor för trettio år sedan. Klart fan att det låter annorlunda än något inspelat idag. Det måste ses i sitt sammanhang. Jämfört med mycket av dagens musik så låter det tamt, men sätt det bredvid det som fanns tillgängligt i mitten av 70-talet så är det jävel-hårt. På samma sätt kommer Marilyn Manson, t.o.m. av den stora massan, om tjugo år anses som ett harmlöst popsnöre. :gremgrin:

En annan intressant grej är att det finns puritaner som anser att det inte funnits någon punk sedan 1979. Inte för att jag håller med dem men i alla fall.

/Anders

krank

Nu ska vi inte vara fisförnäma.
Tja, jag har redan redogjort för vilken kulturell bakgrund det är som fått mig att tänka på Ebba som "punk, men inte riktig punk". Jag har helt enkelt vant mig vid att se Ebba som ganska mesiga. Inte dåliga, men de känns lite mesiga.

Och Marilyn skulle jag möjligen kalla rock, men inte pop. Särdeles upprörande etc är inte karln i varje fall. Alldeles för mesig.

Organ

Out of time, out of mind

Och Marilyn skulle jag möjligen kalla rock, men inte pop.
Du ja. Påståendet gällde dock vad man i framtiden skulle klassa honom som. Sedan, om man använder dess bredaste definition (pop = populärmusik), så är MM definitivt pop. Fast du har helt rätt om man tänker i termer om musikgenrer.

/Anders