Nekromanti Kart og rollespill

TomasHVM

Swordsman
Jeg har brukt de siste ukene på å tegne 23 helsides kart til rollespillet Romanse!

Spillet har nå et eget verdenskart, et kart over "de palmiske riker", et kart over øyen Iberia (med de to kongerikene spillet foregår i) og eget kart for hvert len i disse kongerikene (20 len).

23 helsides og detaljerte kart, med våpenskjold, borger, byer, klostre og spesielle steder...

Hvorfor bruke så mye tid og krefter på noe spillerne egentlig ikke trenger? Spillerne skal stort sett bare forholde seg til lokalet rollene oppholder seg i: en borg, et slott eller en park. "Verdensbildet" er lite interessant å spille på...

- eller er det tvertimot det som skiller en fantasiverden fra vår verden? Er det mulig å lage en fantasiverden uten å ha en forestilling om hvordan verden oppfattes av innbyggerne? Kan en spilleder være trygg og medrivende om han ikke vet hvilke "overraskelser" som venter spillerne hans?

Min idé er at kartene kan hjelpe spilledere til å orientere seg i en fantasiverden, til å forberede rollespill, og til å skape interessante landskaper rundt konfliktene. Kartene viser verden med færre ord og større klarhet enn noen tekst klarer.

Kartene er bare en del av jobben i Romanse!, men jeg er svært fornøyd med at de nå er ferdige. Det har vært en slitsom maraton, og den tyngste delen av det gjenstående.

Det som nå gjenstår er:
- Pusse miljøet
- Pusse metoden
- Pusse scenarioet "Romantikk i Antilucia"
- Skrive nytt scenario "Intriger i Cabaluna"
- Oppdatering av nettsted
- Layout
- Utgivelse

For inspirasjon og underholdning mens dere venter på et godt romantisk rollespill anbefaler jeg filmen "De latterlige" (fransk, originaltittel: "Ridicule").