Nekromanti Karta över 3D värld?

Celledor

Hero
Håller på med ett rollspel som i stort sätt är en massa fritt svävande öar, över, under, och runt varandra. Har någon någon bra idé på hur man skulle kunna rita kartor som inte bara hanterar longituder, latituer och altituder (x,y,z kordinater).:gremconfused:

Vindhand

Myrmidon
Håller på med ett rollspel som i stort sätt är en massa fritt svävande öar, över, under, och runt varandra. Har någon någon bra idé på hur man skulle kunna rita kartor som inte bara hanterar longituder, latituer och altituder (x,y,z kordinater).

Kan du inte bara rita varje ö för sig och notera vilka som är i närheten av vilka?

Dimfrost

Special Circumstances
Du kanske kan kolla lite på hur man löser problemet med stjärnkartor i diverse SF-spel. Ofta gör man en vanlig karta och anger koordinaten i djupled med ett tal vid varje stjärna. Om du endast har ett mindre antal öar kan du ju göra som Vindhand säger, också. Sedan beror det ju på hur världen beskrivs, också: om du inte beskriver allt i detalj utan lämnar mycket öppet kan du ju skapa ett antal områden som "Drakens kvadrant", "Sydvästra distriktet" och "Kejsarens öar" och ange hur de ligger i förhållande till varandra genom några 3D-skisser (borde inte vara alltför svårt om du håller dig till mindre än 8 områden, typ). Sedan är det bara att ange i vilket område en viss ö ligger.

Och välkommen till forumet, förresten. Alltid lika kul när det droppar in nya rollspelsmakare. :gremsmile:

/Dimfrost

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Mmm. Kartorna i nått GDW-spel jag har markerar djup med storleken på stjärnorna. Så stora stjärnor betyder långt upp (nära betraktaren), och tvärt om. Annars skulle du (om det är något så när glest mellan dina världar) kunna rita allt som det är sett uppifrån, och sedan bifoga en mindre skiss sett från sidan som visar hur allt ligger i förhållande till varandra i höjdled.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Jag vet att det härt diskuterats förut och jag vill minnas att Krille hade en ritning som fanns på internet på hur man skapar en 3D värld genom att vika ihop ett papper på ett finurligt sätt.

Jag har själv funderat länge på 3D världar - det är inte lätt. Hoppas du lyckas.

Troberg

Sinister eater
Köp en packe overheadfilm, sätt den i en pärm och låt varje blad motsvara exempelvis 100m. Rita objekten på rätt blad för deras höjd.

På det sättet kan man få en översiktsbild genom att titta genom hela packen (med de lägre höjderna naturtroget disigare...) eller titta på en specifik höjd. Vill du göra det ännu tydligare kan du använda olika färger på olika höjder också.

Celledor

Hero
Kan du inte bara rita varje ö för sig och notera vilka som är i närheten av vilka?

Detta skulle man kunna göra, problemet är då med översikten som försämras. Men i och för sig så skulle jag kunna först ha en karta över hela världen, sedan kartor på olika större områden och sist på de individuella öarna.

Celledor

Hero
Många bra svar, kanske man skulle försöka att kombinera några. Overhead papper ger dock inte en särskild medeltida känsla, men det är praktiskt. Hur skulle det vara om man gjorde liknande men att man endast ritade ut, namn gav m.m. de öar som finns på den höjden och sträckade ut de undre så att man bläddrar uppifrån och ner. Det går ju även att slänga in en + eller - kordinat för mindre höjdskilnader än det krävs för att byta papper...:gremcrazy:

Sätter genast i gång och skissar.

Rising

Vila i frid
Jag är rätt förtjust i att rita två bilder: en ovanifrån och en från sidan. Sätter man sedan kartorna intill varandra så kan man bilda sig en bra bild över hur det måste se ut. Det fina med den metoden är att den tillåter en ö att vara direkt under en annan ö, vilket ställer till med problem med stjärnkartevarianten.

Dessutom är det enkelt att mäta avstånd med den metoden, så länge man kan Pythagoras sats.

/Riz

Troberg

Sinister eater
Dessutom är det enkelt att mäta avstånd med den metoden, så länge man kan Pythagoras sats.
Är det den som är vit och kladdig i matteboken?