Nekromanti Karta över det Coloniska Imperiet

Poseur

Swashbuckler
Re: Inspiration till Colonan

Om det man vill uppnå är ett Colonan som stämmer överens med officiellt material fungerar inte den här idén. Av två skäl:
- Det faktum att dynastier (skadat långvariga dynastier) förekom är (nästan) oförenligt med något annat alternativ än att kejsarmakten gick i arv (den enda andra möjligheten som jag kan se är att man hade symboliska kejsarätter som de valda kandidaterna adopterades in i, men då verkar det konstigt att Obidarhon-dynastin slutade efter att Jaden khan Khanaga mördade kejsarens familj).
- Existenserna av ätterna i Thalamur antyder starkt att det fanns en överklass med ärvda privilegier, åtminstone i Colonans sena historia.
Jag vet inte riktigt hur man ska förklara dynastierna med de idéer jag hade, men någon form av adoptivfamilj vore möjligt. Att den som väljs som kejsare adopteras in av den nuvarande kejsaren innan denne dör vore en möjlighet faktiskt. Jag tänker återigen detta som i början av den coloniska historien.

Ett administrativt språk då, menar du? Jag skulle föredra ett mer multikulturellt imperium, jfr sassanid-spåret jag tjatar om, vilket verkar rimligt att förmoda was the case eftersom det som antytts om den gamla religionen i Danarth (Dibuk etc) inte är särskilt kompatibelt med Tokons gamla tro, som presumably var den starkaste religionen i östcolonan, och drakkulten i Colonan proper kan mycket väl ha varit ett möte mellan danarthiska och tokonska influenser. Det finns också en buttload med konstiga sektreligioner i Religionsboken som verkligen behöver en backståry, och i flera fall hade de platsat i Colonan. Jag tror på religiös, kulturell och etnisk pluralism, sammanhållen mest av en imperialistisk colonisk administration. (Fast detta var kanske inte fallet under hela Colonans historia, jag upplever att vi egentligen diskuterar någon specifik epok här, kanske imperietidens höjdpunkt som kartan i trådstarten rör).
Japp, ett administrativt språk.
Religionen tror jag snarare är liksom en gemensam panteon som de kunde typ enas om, med hundratals små lokala gudar som dras fram och tillbaka i religionen och ingen har en egentlig riktigt satt plats förutom kanske den stora draken. En viss påverkan från Danarth kommer säkert in, skulle gissa det där med offrandet till gudarna kan vara en grej ifrån Danarth. Och drakarna verkade ju vara ganska normala att träffa på vid religösa fester och liknande så det är nog fullt möjligt att det offrades till dem, mat, skatter, krigsfångar, jungruar, frivilliga. Speciellt frivilliga.
Men det jag menar är återigen mer i början av colonans historia, och inte under dess storhetstid så egentligen är nog jag lite OT.

Regmolar

Swashbuckler
Re: Inspiration till Colonan

Jag hade helst undvikit så här fantastiska lösningar, men å andra sidan finns väl egentligen inga andra som håller, så visst. Colonan var kanske drakarnas projekt för att stå emot Mörkret this time around, ett projekt som i slutändan failade hårt?
Tja, Colonan (och dess första dynasti) är väl officiellt grundat av en legendarisk gudainkarnation/drake eller dylikt och drakkulten och drakväktarna och andens sten är ju redan officiella, så skadan är väl redan skedd :gremwink:

Kan mycket väl tänka mig att lumiandrakarna såg potentialen i riket när de tog över drakkulten, och att bandet till drakväktarna också fick dem att engagera sig i rikets överlevnad; någon tanke om Mörkret fanns säkert i bakgrunden. Sedan kom Dräparna och förstörde allting och sedan gick det så småningom helt åt helvete.

ermine

Warrior
Lista över Coloniska namn

Att både jargiska och coloniska namn låter grekiska är dock mitt problem, inte tvunget något som officiella Mundana behöver dras med, eftersom extremt få coloniska namn publicerats.
Jag har också svårt att riktigt få grepp om det coloniska språket och namnkulturen. De personnamn jag kunnat hitta är dessa (kejsare om inget annat anges, alla utom Amereta verkar vara män).

Från Legender och Hemligheter:
Amereta
Taracon
Tenien da Jahad-Than
Im-Ubian (general)
Kenvian da Chalo-Ala
Cagio da Malan
Caloan da Arionmarro
Anaion (da Arionmarro?)
Negus Tolonen
Nia
Obidar
Vargon "den Äldre" (författare)
Agrippion (da Tinerhon?)
Gahan "Dräparen"
Peos Mergeno X da Mastrani
Aminerva Thalama av Mastrani

Från Encyklopedia Mundanas kronologi:
Taracolo IV
Athon Dan Itan-Athen
Jahad-Than
Olanil da Tharlanion
Cleon
Tiner av Savira
Sindarian
Ra-An-Sindarian da Sina
Ra-An-Megadarano da Gahannon
Perinar "den Vise"
Perinar II da Perinar
Nerva (tog sig kejsarnamnet Mashora av Annerva)
Sammin Talan da Annerva
Colas "Drakbane"
Colas III
Thalama av Mastrani

Jag försöker koppla ihop namnen med något jordiskt språk, men jag kan inte riktigt komma på vilket det skulle vara. Har någon något bättre förslag?